Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n Vti, en zeker met een storing, zou ik zelf niet eens gratis willen hebben. Al kwamen ze hem brengen. Wat een verschrikkelijke motor is dat. Mijden al de pest!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zelfs met een ervaren monteur met een brug zou ik daar niet aan beginnen.
Ik ben niet zo negatief als Waterman over de vti, maar je moet de complexiteit niet onderschatten:
In principe moet je die vti zien als een gemodificeerd TU onderblok met een met hulp van BMW ontwikkelde cilinderkop met zowel dubbele Vanos ( nokkenasverstelling) als ook Valvetronic ( variabele lichthoogte van de inlaatnokkenassen , dat gebruikt wordt in plaats van de gasklep),
De EP motoren zijn bepaald niet overbemeten geengineerd, ze hebben last van interne vervuiling, een relatief hoog olieverbruik, vastkoekende zuigerveren en problemen met de synchronisatie van de nokkenasverstelling.
Zoals gezegd: Als het alleen een kwestie van bougies en bobines was dan had de garage dat al opgelost, maar er zit meestal meer achter de storing en met alleen uitlezen kom je er niet, want de foutmeldingen zijn soms nogal verwarrend. Zo’n blok kan bij 140.000 km gemakkelijk serieuze problemen hebben.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de adviezen. Ik ga er niet aan beginnen, niet alleen hier, maar ook elders wordt die VTi motor sterk ontraden en al helemaal met dit probleem. Hij geeft een emissiestoring en bij uitlezen “overslag in cilinder 2” en het zit op zeker niet in een bougie of bobine. Ik vrees dat verkoper met een auto zit die onverkoopbaar en economisch total loss is, maar dat is niet mijn probleem.
Misschien is uiteindelijk een C3 Picasso een betere optie, of is dat ook zo’n bron van ellende?
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Niets met het model te maken, wel de motor, dus ook een picasso met vti moet je alert op zijn, of welk ander model dan ook.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Je zou een C4 kunnen zoeken met de TU5 motor, of de “oude” 2 liter, de EW10.
Voor mij zijn die VTi’s veel minder problematisch als de THP, maar als er wat aankomt dan is het economisch einde actie…
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de feed back. Ik krijg in de gaten dat de C3 Picasso ook allemaal, althans diegenen die ik te koop zie staan, een 1.4 VTi of een 1.6 VTi motor hebben. Niet doen dus.
Denk nu na over een plan B (ander merk) of een plan C (toch mijn ZX oplappen).
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Wat al aangegeven wordt, er zijn nog genoeg Citroën’s te vinden met TU5 motor …
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
kilian schreef:Ik krijg in de gaten dat de C3 Picasso ook allemaal, althans diegenen die ik te koop zie staan, een 1.4 VTi of een 1.6 VTi motor hebben.
De laatste modeljaren van de C3 Picasso zijn voorzien van de 1.2 driecilinder PureTech-motor.
Nu is/was die ook niet helemaal probleemloos, daarover is op dit forum ook al genoeg geschreven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, Pure Tech had ik ook al begrepen niet te moeten hebben.
Die TU5, zijn dat de auto’s die aangeboden worden als 1.6-16V?
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Het is plan B geworden: een Ford Fusion 1.4 uit 2008. Wel gek, na een leven in Citroens (zowel als kind meegereden met mijn ouders en daarna zelf bezitten). GS, DS, Dyane, 2CV, AX, ZX, Xantia.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je wel gekeken wat voor motor dat is en of er problemen mee zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
En vooral op roest letten …
Zeker 2007/8 die staan voor dit model als “ slechte “ jaren te boek.
Veel veilige km’s gewenst
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Ik heb de auto gekocht zonder hem gezien te hebben, van een handelaar die ik ook niet ontmoet heb. Doe ik anders nooit. Grijns.
Maar wel via een betrouwbaar kanaal, drie maanden garantie, verse APK, NAP, onderhoudshistorie, 138.140 km, en hij wordt thuis afgeleverd. De laatste 4 APK’s gaven geen enge dingen, zover kon ik terug kijken. Dus ik ben benieuwd wat er komt.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit de onderhoudshistorie erbij?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.