Gisteren hele dag bezig geweest met het vervangen van de koppakking. Dat verliep prima, mede door info op dit forum en de site van dstt. Motor loopt weer als een zonnetje, maar het laadstroomlampje blijft branden. Bij zo’n grote reparatie kun je natuurlijk een stekkertje over het hoofd zien, maar ik kan nergens iets vinden dat los zit.
Motor uit 12,40V
Stationair 12,13V
3000 rpm 12,11V
Er wordt dus duidelijk niet opgeladen. Is het toeval dat het juist nu gebeurt, of heb ik ergens een fout gemaakt?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Kijk eerste eens welke spanning je meet op de bob aansluiting van de spanningsregelaar ?
Daar moet met contact aan de boordspanning op staan.
To err is human, not to err is divine.
Is de bob de aansluiting waar de meeste spanning op staat? Met contact aan staat daar 12,3V op, met de motor aan 11,57V. Op de twee andere contacten staat 0,5.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Nee, de bob aansluiting is de “referentie spanning” , dus die 11-12 volt is OK.
Zoek het schema van het laadcircuit erbij ?
Op de spanningsregelaar heb je de EXC aansluiting: Dat is de stuurstroom naar de dynamo, meestal geel, en de L aansluiting voor de laadstroomcontrole lamp ( meestal rood stekertje).
Ik zou eerst eens kijken of je alle aansluitingen op de dynamo en de spanningsregelaar goed hebt zitten.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het nog origineel is hebben al die oogjes een verschillende diameter en kunnen ze maar op 1 manier aangesloten worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aarde draad van de regelaar niet vergeten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, die zit nogal weggefrommeld, zeker bij een IE.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb een simpele ID19B, de spanningsregelaar zit in een klein bakje aan de accubak (rechts!). Daar ben ik helemaal niet in de buurt geweest met het vervangen van de koppakking. Dynamo is ook blijven zitten, incl bedrading. Vandaar dat ik nog in het duister tast…..
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Is het een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdanamo ?
Als het een gelijkstroomdynamo wil polen nog wel eens helpen dwz met een kabel/startkabel vanaf de plus van de accu even de pluspool aantikken.
Toeval is ook mogelijk.
Dat polen doen bij stilstaande motor, en de pluskabel van de dynamo loshalen en vervolgens met de andere kabel de pluspool van de dynamo aantikken.
In zo’n geval is het remanent magnetisme verdwenen.
Ik heb dat, heel lang geleden ook een keer meegemaakt, de oplossing was toen inderdaad “even bekrachtigen”.
Dan komt er weer wat magnetisme in de polen, en wordt dat weer versterkt als de dynamo gaat laden.
Groet.
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Werkt dat ook met een wisselstroomdynamo?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Nee, helaas, alleen voor een gelijkstroom dynamo.
Jouw “70’er” heeft al een wisselstroomdynamo.
To err is human, not to err is divine.
Heb alle bedrading gecontroleerd met schema laadcircuit erbij, maar alles zit goed. Is ook allemaal niet van z’n plaats geweest voor deze reparatie. Komt het wel eens voor dat een dynamo of spanningsregelaar kapot gaat? Heb nog een regelaar liggen. Kan de oorzaak ook buiten het laadcircuit liggen?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet zomaar. accu rechts auto’s zijn wel notoir voor draadbreuk..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bent me net voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.