Weet iemand de (fabrieks) compressiedruk van een BX 16V U9 uit 1990 (MK2 dus)?
Heb niets kunnen vinden in ATH en Haynes.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Als je de compressieverhouding bedoelt: Die is 1 op 10.4
Dat is behoorlijk hoog voor 1990.
Maar als je wilt weten van voor een compressiedruk je moet meten op een gebruikte motor, dan wordt dat een andere zaak.
Dat is afhankelijk van nogal wat factoren: Koude of warme motor, lang niet gelopen of loopt elke dag etc.
Daarnaast zit er altijd iets raars in een compressietest: Als de motor olie verbruikt dan kan hij een hogere gemeten compressiedruk geven omdat de olie de zuigers beter afdicht.
Wat wel goed werkt is de compressie op de verschillende cilinder vergelijken, want als er een is of meerdere zijn die afwijkt dan is er al een probleem.
Je kunt dus beter een cilinder lektest doen ( leakdown test), dat verteld je meer.
Maar dan nog kun je als leek het schip in gaan, zelfs voor een professional , en dat ben ik niet, is het niet altijd eenduidig. Je moet eigenlijk een specifieke motor goed kennen om zoiets te kunnen beoordelen.
Blijft de vraag : Waarom wil je dat weten ?
To err is human, not to err is divine.
Nee, bedoel de compressiedruk.
Waarom ik dat wil weten? Omdat er een compressiemeting gedaan is bij een 16V. Maar tot op heden de compressiedruk in de technische gegevens niet kan vinden.
Lektest ken ik, dat is misschien een tweede stap om de juiste locatie van een eventueel lek te vinden.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Bedankt voor je link. Dit verhaal ken ik al.
Ben echt opzoek naar de fabriekswaarde.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Dan kun je zoeken tot je eens ons weegt denk ik.
Er zijn fabrikanten die een soort richtwaarde geven, maar ik heb bij Citroen nog nooit een waarde voor een compressiemeting gezien voor motoren van voor 2000. De reden zal zijn dat de uitkomst van een compressiemeting van te veel factoren afhangt.
To err is human, not to err is divine.