Enkele weken geleden ging ik met mijn 50jarige vriendin naar de keuring waar ze een rood formulier mee naar huis kreeg: te veel verschil in remkracht op de achterwielen. Ik ging er van uit dat het wel aan een remcilindertje zou liggen dat er geen zin meer in had, maar toen ik de boel opengooide merkte ik dat er vetsporen op de binnenkant van de velg zaten. Dat vet drupt van de schutplaat aan de achterkant van de remtrommel. Daar zit een afvoerpijpje dat uitkomt net boven de achterkant van de scharnierpunten van de remschoenen. Ik veronderstel dat dat buisje vocht/smurrie moet evacueren afkomstig uit het wiellager .
Vervolgens heb ik de trommel er afgehaald en daar bleek ook langs de binnenkant hier en daar een vette substantie tegen te plakken, wat de remproblemen verklaart. Ik denk dat die smurrie afkomstig is van een lekje waar het voorgenoemde afvoerpijpje overgaat/aansluit op de draaiende plaat (as-tap). Die met bouten er op waar de wielen op vastgemaakt zijn. Ik heb de aansluiting van het buisje gefotografeerd van onderaan.
Ik vraag me nu twee dingen af:
-Waarom lekt er vet uit dat buisje? Is dat dan afkomstig vanuit het wiellager? Daar zit toch geen overschot aan lopend vet in als ik het het DS-TT filmpje over het vervangen van een achterwiellager bekijk?
-Wat kan ik daar aan doen?
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken. Ik kan me wel voorstellen dat als je rem blijft hangen en de boel heel erg heet wordt het vet zo dun wordt dat het eruitloopt.
Wel even goed checken of het toch geen LHM is dat uit je remzuigertje heeft gelekt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan een moderator dit verplaatsen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Modactie:Verplaatst naar de juiste rubriek.
bogaard77 schreef:Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken. Ik kan me wel voorstellen dat als je rem blijft hangen en de boel heel erg heet wordt het vet zo dun wordt dat het eruitloopt.
Wel even goed checken of het toch geen LHM is dat uit je remzuigertje heeft gelekt..
Bedankt voor het antwoord. Theoretisch zou dat kunnen, al zie ik niet meteen iets druppen uit de remcilinder. De vlekken aan de binnenkant van de trommel zijn echt wel dik en vettig. Kan LHM zich op die manier gedragen als het opdroogt/verhit?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. wip ff de stofhoesjes omhoog aan de zijkanten van de cylinder. Als het daar nat is is ie lek.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mogelijk een niet goed afdichtende keerring (ZC 9612 531 U) 62x81x6, zie onderdelenboek: 3-422
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken..
Ik wel. Als er te veel vet in gepropt wordt, en dan vooral als dat wat dunner vet is dan het echte lagervet, dan gaat het lekken. Schoonmaken, juiste hoeveelheid correct wiellagervet er in en dan gaat het wel weer goed. Soms is de genoemde keering gaar en dan moet daar een andere in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Bij mij gebeurde dit ook omdat een voorganger besloten had een smeernippel op de achternaaf aan te brengen om een iets lawaaiig lager opnieuw te smeren….. Door de opgebouwde druk bij het inspuiten van vet, lekte dit langs de keerring in de trommel.
Inmiddels lagers vervangen en smeerpunt afgedopt. Ook was de keerring niet al te best meer. Het kan allemaal…
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Bedankt allemaal voor de goeie raad, Ik ga dit weekend aan de slag en zal trapsgewijs eens bekijken wat het dan precies is. Ik laat jullie iets weten