Re: C5 visies
maeseelek schreef:
heb geen ervaring met ACTIVA/SCAR , wat is het juist en wat maakt het verschillend?
Activa (of SC-CAR) is een systeem van actieve antirolcontrole, een systeem waarbij dmv bijkomende bollen en vijzels de auto vlak door de bocht gaat en dus niet overhelt. Dit systeem werd getoond op de concept cars Activa I en Activa II, en gecommercialiseerd met de Xantia Activa (enkel met V6 benzine en 2.2 turbodiesel als ik me niet vergis). Met het verdwijnen van de Xantia uit de Citroën-catalogus, verdween jammer genoeg ook het sc-car-systeem.
Ik heb er ooit eens mee gereden, en ik moet bekennen dat dit qua wegligging subliem is.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
scar-aCTIVA
Voor Citrofielen/Citroenisten was het SCAR systeem misschien iets te “hard” / “strak” afgeveerd.
Aangezien in de Activa (Heb een TCT en een HDI Xantia Activa gehad) de stuurbekrachtiging ook nog door de Hoge druk pomp werd geleverd zou je kunnen denken dat het SCAR systeem de capaciteit van de pomp op de limiet bracht. Dit heb ik echter nooit zo ervaren.
Een vriend van me heeft een Porsche 911 Turbo (toch wel een referentie inzake wegligging) die heeft een keer met mijn Activa TCT gereden. Over het vermogen was hij uiteraard niet erg enthousiast (alhoewel het koppel hem wel beviel) maar over de wegligging en vooral het bochtengedrag was hij ronduit LYRISCH.
Ik heb ontelbaar veel BMW’s verloren gereden in bochten. Allemaal probeerden ze aan te klampen maar een voor een zag je ze afhaken.
Ik begrijp uit een Ctitroën artikel van die tijd dat Citroën bewust een kleine hellingshoek had ingeprogrammeerd in de auto (voor het bochtenwerk) om te vermijden dat de bestuurder onvoorzichtig werd en hij dacht dat hem helemaal niets kon gebeuren.
Wat eveneens bijzonder “straf"was aan de Activa is dat mijn banden volledig “vlak” (je kon er als het ware een waterpas opleggen) afsleten.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Foto
Zoals gevraagd hierbij een paar foto’s van mijn dierbare waar ik afscheid heb van genomen.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO