Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoezo weten de meeste garages Zx1.4i) niets van een hedendaagse Citroen als de C4? In mijn beleving: “technisch afwijkend, dat was vroeguhhr”
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
@Waterman
Ik probeerde niet te generaliseren, maar juist te onderscheiden. Er zijn nog maar weinig garages waar je bv met een hydropneumatische Citroen binnen hoeft te rijden. Stellantis? staan vaak verbaasd te kijken wat er binnen komt.
Er zijn echter zeker prima garages, maar de grote concerns…
Jeroen Simons schreef:Hoezo weten de meeste garages Zx1.4i) niets van een hedendaagse Citroen als de C4? In mijn beleving: “technisch afwijkend, dat was vroeguhhr”
Dat is nog steeds zo, afwijkend, dit topic is geen uitzondering, een monteur die geen kennis heeft van een Franse auto kan er beter vanaf blijven. Ga naar een dealer of PSA specialist, in dit geval zou een specialist in direct ingespoten benzine motoren de beste keuze zijn, helaas weet ik niet bij wie je daarvoor in Groningen terecht kan.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Waar woon je precies Pascal?
Ik denk niet dat we dit op het hoopje “‘t is een franse auto” kunnen gooien.
Wat tegenwoordig belangrijk is is dat “moderne” motoren veel complexer qua motormanagement zijn dan vroeger. En als een garage geen specifieke kennis van een motor heeft lopen ze bij de analyse vaak vast.
Bij een dealerbedrijf worden in principe de monteur nog opgeleid voor een specifiek motortype door de fabrikant, alle fabrikanten doen dat.
Er zijn wel degelijk “algemene garages” die goede kennis opbouwen van specifieke motoren, maar je kunt niet alles van alles weten.
Voor een 1.2 vti moet je dus op zoek naar iemand die deze motoren goed kent, en dat kan een Citroen dealer zijn, maar ook een PCA specialist, of een een Peugeot dealer en de laatste jaren zelfs een Opel bedrijf, want bij Opel hebben ze ook al meer dan honderdduizend van die 1.2’s ingebouwd sinds ze onderdeel zijn van PSA en nu Stellantis.
Over terminologie:
Met de 1.2 VTi bedoelt men de non-turbo versie van de EB2 !
To err is human, not to err is divine.
Jaaps schreef:Waar woon je precies Pascal?
Winschoten, Groningen
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat is mij te ver weg. Je zou Citrest in Hoogezand eens kunnen bellen, maar die doet mn klassiek. Dus of hij iets met een 2015 auto kan weet ik niet
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedankt voor het meedenken en de suggestie. Ondertussen heb ik het transport al geregeld en gaat de auto naar de garage in Emmen. Hier komt die ook vandaan en heeft die ook altijd zijn onderhoud gehad.
Ook in Emmen zeggen ze, waarschijnlijk niet de ECU. Ik had de Citroen beter gelijk op transport moeten doen naar mijn eigen garage. Maar dit is achteraf natuurlijk
Update: Na 3 maanden rijdt de Citroën weer en zijn de storingen verholpen. Het was niet de ECU die vervangen moest worden, maar het gasklephuis. Dit was een ochtend onderzoek en reparatie. Ik ben dus blij dat ik de auto heb laten transporteren naar mijn eigen garage.
Zo zie je maar weer eens het belang van een goede analyse van het probleem, en zeker bij een moderne auto.
To err is human, not to err is divine.