Hallo.
Onze citroen Berlingo Multispace 1.6i begon ineens op 3 cilinders te lopen. Met een melding over een emissie storing.
Na een compressie test blijkt cilinder 2 de boosdoener te zijn.
Nu moet ik nog even sleutelen maar ik ga uit van een lekke uitlaatklep.
Ook waren de bougies behoorlijk wit. Wat mij overkomt als een te arm mengsel. Waardoor dus een uitlaat klep kan verbranden.
Maar kunnen de witte bougies ook oorzaak zijn van de laatste kilometers in de nood loop?
Ik probeer een beetje te achterhalen waarom de uitlaat klep verbrand is.
Want nergens lees ik dat het een kwaaltje is van deze auto’s
Alvast bedankt
Henkie
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals je al zei: dat kan door een te arm mengsel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
henkie119 schreef:Berlingo Multispace 1.6i
Uit welk jaar? En welke motor, TU5 of EP6?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Henkie heeft een multispace 1.6i, dat is al een B9 ( de eerste Berlingo multispace ), denk zo tussen 2009 en 2011, want een 1.6i, dat is de versie met de TU5.
Uitgelezen ? Want dan vertelt de computer je tenminste waarom je een emissiestoring hebt.
Het gevolg is een probleem met de compressie op cilinder 2, maar de oorzaak ?
Een verbrande klep geeft een lagere compressie, maar wel compressie, want verbranden wel zeggen dat je “putje” of “scheurtjes” krijgt op het afdichtoppervlakte en dat dicht dan niet 100% af, met als resultaat een lagere compressie.
Welke compressie meet je ?
Als je een verbrande klep hebt door een te arm mengsel dat is dat omdat of je injector niet genoeg inspuit. Als je ontsteking niet goed werkt zou je juist onverbrande koolwaterstoffen over hebben en een te rijk mengsel hebben.
To err is human, not to err is divine.
Hallo.
Het is een berlingo van 2008.
Met volgens mij een nfr motor.
? Kan ik dat ergens zien of checken op de motor?
Ook heeft hij ongeveer 120.000 km.
Waardoor kan dat arme Mengsel onstaan?
Normaal zorgd de lambda sensor er toch voor dat het in orde is kwa Mengsel?
Straks heb ik hem klaar. En dan heb ik de oorzaak nog niet gevonden wat de oorzaak is van het te arme Mengsel. En dan loopt hij weer stuk.
Daar gaat het mij om
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uitlezen dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo.
Intussen heb ik loop de motor weer.
Ik heb de kleppen vervangen kop gevlakt enz enz.
Nu heb ik de auto uitgelezen en alle storingen gewist.
de auto krijgt geen storingen terug behalve p0571. maar dat lijkt mij geen reden waarom hij nou de onregelmatig loopt.
Is er ook een optie om de ecu te resetten?
En welke parameters zou ik heb beste kunnen uitlezen?
welke waarde moet bijv de lambda sensor aangeven en de feul mixture
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het had wel geholpen als je had vermeld wat de foutcodes waren die je gewist hebt. Want die kunnen duiden op wat nu precies de oorzaak is.
Nu weten we nog niks.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Natuurlijk heb ik wel even gekeken wat de oude codes waren.|
Het kwam er op neer dat cilinder 3 misfires had. En pingelde.
Uiteraard waren dus code voor de reparatie. Na de reparatie kwamen deze codes niet terug
Wat mij zelf opviel zijn de waardes van de gasklep.
Deze lijken mij erg ver uit elkaar te liggen. Ook als ik de actuator test doe van de gasklep. Dan gaat de klep maar een heel klein stukje los. En toch voltooid hij de test dan als goed. Dat lijkt mij vreemd. gezien hij wel helemaal los moet gaan denk ik tijden die test. Of ben ik daar mis mee?
Cilinder 2 compressie probleem en cilinder 3 misfires, dus in de eerste post van de verkeerde kant geteld.
Die P0571 is een fout van de rempedaalschakelaar.
De waarden van de gasklep zijn inderdaad vreemd:
Hij zou op 6 graden moeten staan, maar de computer ziet hem op 106 graden. Dat wil zeggen 100 graden verder, en dat kan natuurlijk niet want de beweging van die klep is maar maximaal 90 graden.
Ik zou ook denken dat de retoursignalen van de gasklepsensors enigszins gelijk moeten zijn, dat wordt vaak gedaan om een storing op te merken.
Heb je die gasklep gedemonteerd ? Hoe zien de elektrische aansluitingen eruit ?
To err is human, not to err is divine.
Hallo.
Intussen heb ik een nieuw gasklephuis erop gezet want deze was erg smerig.
Ook zijn er nieuwe bougies ingekomen en nieuwe injectors.|
De auto klinkt nu een stuk beter stationair.
Ik wil nu de feul trim controleren Maar ik kan dat nergens vinden in lexia.
Weet iemand waar ik dat kan vinden? mischien kan het wel niet. of de vertaling is slecht.
En zie ik het daarom niet