Ik heb een C5, HDI 1.6l van 2007.
Zit met een emissie storing.
Heb deze uit laten lezen, heb toen de brandstof filter vervangen, fout melding was weg.
Naar een paar dagen terug dezelfde foutmelding, auto rijd traag, zit geen vermogen in, als men gas geeft, stuikt deze langzaam in, bij het loslaten van de gaspedaal gaat deze terug maar zonder motor vermogen.
De EGR klep is al eens vervangen geweest 2 jaar terug.
Wie heeft dit al eens mee gemaakt en wat was de herstelling.
Er was ook een melding bij het uitlezen dat de gloeikaarsen moeten vervangen.
Auto start vlot zonder haperingen of doorstarten.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat we meer kunnen zeggen als je vertelt wat de foutcodes waren.
Ondanks het goede starten kun je beter de gloeibougies vervangen. Ze zijn namelijk nodig bij het regenereren van het roetfilter, indien aanwezig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
...en als daardoor de regeneratie van het roetfilter niet goed tot stand komt, kan dat verstopt raken.
Met mogelijkerwijs als gevolg: dit soort verschijnselen.
Bij goed uitlezen, met een Lexia, moet daarover wel info te vinden zijn.
Met een algemene uitlezer lukt dat veelal niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Motorstoringen kun je over het algemeen prima uitlezen met een universele scanner is mijn ervaring. Lexia is meer voor de Citroën specifieke storingen. Dus wat is de foutcode Pogi die je met het uitlezen gezien hebt?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Motorstoringen wél, maar specifieke informatie over het PSA roetfilter zoals verschildruk: daarvoor heb je andere dan generieke apparatuur nodig.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Mij is niet zo duidelijk wat je exakt bedoelt. Elk professioneel diagnosetool van Bosch, Hella/ Gutmann , AVL ,
Launch diagnostiseert het roetfilter en daar heb je echt geen PSA diagnosetool voor nodig. Toen ik nog werkzaam was, kon ik met Gutmann diepte diagnose stellen vergelijkbaar met PSA dealers. Ik heb geen enkele klant weggestuurd naar een PSA dealer, omdat het diagnosetool het niet aankon. Veel hangt af of het bedrijf een full versie heeft of niet met daarmee
samengaand de vakkennis/kunde van de desbetreffende persoon.
Klopt, dit model C5 kun je prima uitlezen met een universele tool i.c.m. de vakkennis van desbetreffende persoon, anders heb je er niets aan, ook niet met een Lexia. Het zijn geen wondermiddelen, inprikken en je krijgt gelijk te zien wat er aan de hand is en wat je moet doen, dat zou de ideale wereld zijn.
Op voorhand de gloeibougies vervangen zonder verder te weten of er een of meerdere defekt zijn ? Daar zou ik maar even mee wachten.
Bij natuurlijke regenerering van het roetfilter komen de gloeibougies er überhaupt niet aan te pas. Die komen pas aan de beurt bij een gedwongen regenering.
Allereerst foutcodes uitlezen. Soms is het nuttig op voorhand alle foutcodes te wissen, een rit maken van een half uur en opnieuw uitlezen.
Vervolgens diagnose stellen.
klever33 schreef:
Elk professioneel diagnosetool van Bosch, Hella/ Gutmann , AVL ,
Launch diagnostiseert het roetfilter Veel hangt af of het bedrijf een full versie heeft of niet met daarmee
samengaand de vakkennis/kunde van de desbetreffende persoon.
Dat is wel correct, maar er zijn nog te veel mensen die zonder kennis van zaken met een simpele tool ( zeker geen full-versie of zo) de zaak uitlezen en dan al een conclusie trekken.
Inderdaad: Fouten wissen en dan kijken wat er terugkomt: En dan wil je ook graag weten wat de eerste fout is ! het verschil met de “gevolg"fouten is vaak niet duidelijk als je niet goed kijkt.
Diagbox werkt makkelijk voor een Citroen omdat je er meer me kunt dan alleen fouten uitlezen, en omdat het sommige model specifieke zaken kent. Maar blijft dat “de bediener” vaak het verschil maakt.
To err is human, not to err is divine.
De persoon die er aan werkt, is iemand die altijd bij Citroën gewerkt heeft en is op pensioen nu, heeft veel kennis.
Heeft een goede uitlees computer.Maar gaan niet zo diep in het systeem als bij Citroën.
De EGR klep is ok, de brandstof toevoer is ok, de injecteurs zitten binnen de tolerantie, de hogedruksensor is vervangen,brandstoffilter is vervangen, de bedrading is ok.
De auto blijft in noodloop en trek niet meer en valt regelmatig stil, maar start wel direct terug, maar rijden gaat niet
Wat ik zo lees en wat er vervangen is, bekruipt mij het gevoel dat de brandstofregelklep op de hogedrukpomp
wel eens het probleem zou kunnen zijn.
Ik ga er vanuit dat er een Bosch inspuitsysteem gemonteerd is.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Hebt u misschien de bestelcode, of de oem nummer om het te kunnen bestellen. Of moet ik deze beter bij Citroën bestellen.
Ik zie ij de site Autodoc, verschillende types en merken.
Voordat je dadelijk voor een kapitaal aan onderdelen vervangen hebt zou ik eerst een gedwongen regeneratie proces laten uitvoeren.
Heb dezelfde soort problemen bij twee verschillende 1.6HDI’s gehad. Was vooral in de winter bij veel korte ritten. Hij wil regenereren maar krijgt de kans niet.
Was wel mooi om te zien hoeveel hitte er vrij komt bij zo’n proces. De gehele mond van de afzuiging was gesmolten. Tweede keer hebben ze het buiten gedaan, een meter sneeuw rondom de auto was gesmolten. Volgens mij duurde het proces twee uur.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Wat is de mening / diagnose van jouw Citroen monteur over mijn mening / diagnose ?
Wat al gememoreerd is , niet lukraak onderdelen gaan vervangen !
Ik heb op Autodoc gekeken en daar wordt deze regelklep aangeboden van vele merken. Ik ga er vanuit dat het een Boschpomp is en daar worden twee van deze regelkleppen van het merk Bosch aangeboden met twee verschillende onderdeelnummers. Welke passend is weet ik niet.Vreemde merken zeker niet bestellen en monteren !
Doorgaans bieden dealers geen onderdelen aan van zulke hogedruk inspuitpompen en Citroen zal hierop geen uitzondering zijn denk ik.
Om te weten welke regelklep passend is kom je terecht bij een Bosch dieselcenter.
Of gedwongen regenereren noodzakelijk is kan ik op afstand zonder verdere concrete info niet inschatten. De motor is in noodloop en of de terbeschikking staande diagnosetool dit proces kan opstarten weet ik niet.
Edit mod: gebruik de ‘plaats reactie’ knop! Alleen quoten als dat nodig is.
Ik heb het onderdeeel aangekocht, met de gegevens die op het regelventiel staat 0928400 607,
De fout code dit het aangaf was P0087 , maar dat is een algemene foutcode
Het is nu bang afwachten of het daarmee opgelost is….anders word het te duur, en is niet meer waard om zoveel kosten aan te doen, is al 18 jaar oud.
jantje1948 schreef:Ik denk dat we meer kunnen zeggen als je vertelt wat de foutcodes waren.
Ondanks het goede starten kun je beter de gloeibougies vervangen. Ze zijn namelijk nodig bij het regenereren van het roetfilter, indien aanwezig.
P0087