2 maanden geleden reed ik op de snelweg toen ik ineens de melding “Motorstoring: Laat de auto repareren” in mijn beeld kreeg. Ook ging het motorlampje in mijn dashboard aan (oranje).
Ik heb de auto bij de eerste afrit meteen geparkeerd en de ANWB gebeld. Toen de ANWB de auto ging uitlezen kwam het volgende eruit: “Foutcode P1336” met als omschrijving “Ontekeingsfout op niet-gespecificeerde cilinders”.
De man van de ANWB vertelde mij dat dit niks zou zijn “de auto zegt last te hebben van zijn 8e been, maar je hebt helemaal geen 8e been, zo moet je het zien” vertelde hij mij.
Vervolgens heeft hij de melding verwijderd waardoor het motorlampje weg was.
Later die dag heb ik ook nog even met mijn garage gebeld, zij vertelde dat dit waarschijnlijk lag aan de bobine. Die zou vervangen moeten worden.
Ik besloot nog even te wachten tot het lampje nog een keer zou komen. Dat ging vrij lang goed, ik heb misschien wel meer als 3.000 kilometer ermee gereden. Helaas kwam afgelopen vrijdag deze melding weer plotseling op de snelweg terug (2 maanden later dus).
Ik voel of ruik verder niks geks aan de auto voor, tijdens of na de melding.
Het gaat om een Citroen C4 Cactus puretech 82 shine automaat uit 2014 met 82pk. Er staat inmiddels 128.000 kilometer op de teller.
4 maanden geleden heb ik een grote beurt gedaan bij een Peugeot merk dealer waarbij de distributieriem onder andere is vervangen.
Heeft iemand enig idee wat deze melding/foutcode kan betekenen en of dit inderdaad aan de bobine ligt?
ANWB uitlees foutcode:
Melding in scherm:
Inderdaad, die P1336 is een algemeen ontstekingsfout.
Dat kan best liggen aan een bobine, ik neem aan dat bij de grote beurt de bougies al vervangen zijn ? Dat zou je wel moeten verifiëren. Als de bougies niet de laatste 30.000 km vervangen zijn, dan zou ik dat als eerste laten doen, voordat je de bobines vervangt.
Het lijkt me een tijdelijke storing, want als je een permanente storing hebt dan gaat je motor in de noodloop/limp home mode, d.w.z. hij schakelt een cilinder uit en dan kun je nog naar huis komen.
Blijft de melding ook na een paar dagen staan ?
Als jazeker weet dat de motor goed loopt dan kun je afwachten tot hij weer terug komt, of toch naar de garage gaan, die kunnen wel uitlezen welk type storing dit is en of er nog andere storingen zijn.
Waarom geen preciser antwoord: Omdat de storing geen cilinder aangeeft en dus eigenlijk klaagt de computer dat de motor niet helemaal goed loopt, zonder exact aan te kunnen duiden op welke cilinder. Dat komt omdat je niet direct in de cilinders kunt meten of alles goed verloopt.
To err is human, not to err is divine.
Als eerst, dank voor je bericht!
Bij deze grote beurt hebben ze de bougies niet vervangen. Ze zeiden dit namelijk gedaan te hebben toen ze de auto aan ons afleverde, oktober 2023 met een KM stand van 97.000.
Maar goed, inmiddels zijn er dus wel al 30.000km mee gereden.
De melding ging na 3 ritjes weg. De melding kwam op de snelweg, toen heb ik nog zo een 50KM ermee door gereden die rit. Einde van de dag terug naar huis 87km gereden, en paar dagen daarna 2 korte ritjes van ~10 kilometer. Toen ik vervolgens daarna de auto starte was het motor lampje weg
Inmiddels nu ook al weer 400+ km gereden en de melding niet meer gehad.
Maar het lijkt mij in ieder geval dan niet dat hij in de zogehete “noodloop” is gekomen/zit. Want de auto kon nog makkelijk de 120km per uur aanraken. Dus dat is dan enigsinds een goed teken denk ik!
Ik denk dat ik het nog maar even afwacht en dan toch maar de bougies laat vervangen als de melding weer terug komt.
Mogelijke aanwijzing kan te vinden zijn onder ” niet bevestigde foutcodes / storingsmeldingen “.
Als dat geen ‘long life bougies’ waren dan zijn die dus na 30k km gewoon weer aan vervanging toe.
Tegenwoordig heb je ook vrij standaard recht op een jaar garantie. Auto gekocht in oktober 2023 dus ik zou er in dat geval mee terug gaan naar de verkoper voor je buiten de garantie zit en met hoge kosten komt te zitten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nee joh, op geen enkele gebruikte auto zit een jaar garantie. Het kan optioneel, tegen bijbetaling, en vrijwel altijd in de vorm van een verzekering, waar ook weer leeftijds- en kilometerstandgrenzen aan verbonden zijn.
Als de 82pk versie lijkt op de 110pk turbo dan moeten de bougies om de 50K kilometer vervangen worden bij groot onderhoud.
Mijn advies zou zijn om de auto bij de dealer uit te laten lezen, dus niet met een generieke tool die alleen generieke codes opdist.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De BOVAG garantie loopt over een maandje af, maar goed, dit zal wel onder slijtage vallen dus zal niet vergoed worden.
Dan neem ik aan dat de garage rekening heeft gehouden met de 50.000km, anders hadden ze ze wel vervangen.
Kan een garage nog uitlezen als de melding + lampje al weg is?
Je hebt een motorstoring. In welk universum valt dat niet onder garantie?
Je hebt nog garantie, terug met die auto dus.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Boomstam schreef:De BOVAG garantie loopt over een maandje af
BOVAG Garantie is een wassen neus en vooral marketing, ze zijn er voor de garage en niet voor de automobilist, lees de voorwaarden maar eens na, 95% is om de garage in te dekken in hun voordeel.
Boomstam schreef:Dan neem ik aan dat de garage rekening heeft gehouden met de 50.000km, anders hadden ze ze wel vervangen.
Bij direct ingespoten motoren moeten de bougies veel vaker vervangen worden, in de regel, hoe hoger het vermogen, des te korte de interval, 50K is gewoon veel te lang, je kan beter 30K aanhouden. Aan de oude bougies zie je overigens niets, dus ernaar kijken heeft geen zin, ze presteren gewoon niet goed meer en werken vooral interne motor vervuiling in de hand.
Boomstam schreef:Kan een garage nog uitlezen als de melding + lampje al weg is?
Ja een garage kan in de historie kijken, ligt er maar net aan welk uitleesapparaat en hoe handig de monteur ermee is.
De ingebouwde EB2 “82pk” motor is nog een indirecte injectie.
Ik zou toch even naar de verkoper gaan en dit melden, want het is al een aantal keer opgetreden in de garantie periode, en als je langs gaat en het meld en ze lezen uit dat het P1336 is dan kunnen ze later niet meer ontkennen dat het in de garantie begonnen is.
Het is “normaal” dat als een niet permanente fout die na 3 keer starten niet opnieuw is opgetreden de foutmelding verdwijnt van het schermt, maar de computer houdt hem wel vast. Als de fout optreedt als je wat langer in de stad of in een file gereden hebt dan zou ik eerst naar je bougies kijken.
30.000 km met de bougies: Dat zou er meer kunnen zijn, maar deze motoren zijn wel erg gevoelig voor het goede type bougies en veroudering van de bougies. Origineel zitter er PSA 1654509380 bougies in, en dat meestal Bosch bougies, 0242129525. Als de garage er “vervangende” ingezet heeft dan zou ik ze vragen of ze er de originele of Bosch in willen zetten omdat deze motoren relatief gevoelig zijn voor het exact juiste type. Ik heb niks tegen een ander goed merk, maar dan de garage er wel zeker van zijn dat dit exact het goede type is.
Ik zou eerst de bougies (laten) vervangen, en daarna pas de bobines.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zelf vervangen is ook prima te doen. Niet te strak aandraaien vooral.
https://www.porza.nl/product/bougie-peugeot-96-762-881-80
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zelf sleutelen of naar andere garages gaan moet je dus juist niet doen als er nog garantie op de auto zit. Eerst de verkoper bellen en de kans geven het op te lossen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ZX1.4i schreef:Boomstam schreef:De BOVAG garantie loopt over een maandje af
BOVAG Garantie is een wassen neus en vooral marketing, ze zijn er voor de garage en niet voor de automobilist, lees de voorwaarden maar eens na, 95% is om de garage in te dekken in hun voordeel.
Boomstam schreef:Dan neem ik aan dat de garage rekening heeft gehouden met de 50.000km, anders hadden ze ze wel vervangen.
Bij direct ingespoten motoren moeten de bougies veel vaker vervangen worden, in de regel, hoe hoger het vermogen, des te korte de interval, 50K is gewoon veel te lang, je kan beter 30K aanhouden. Aan de oude bougies zie je overigens niets, dus ernaar kijken heeft geen zin, ze presteren gewoon niet goed meer en werken vooral interne motor vervuiling in de hand.
Boomstam schreef:Kan een garage nog uitlezen als de melding + lampje al weg is?
Ja een garage kan in de historie kijken, ligt er maar net aan welk uitleesapparaat en hoe handig de monteur ermee is.
Ik twijfel zeer aan je verhaal over bougies. Mijn Mercedes heeft een 2l turbomotor met 210 pk. Direct ingespoten.
Vpprgeschreven interval voor de bougies: 60.000 km. Bougies zijn €25 per stuk; dat dan weer wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, bij die Benz van jou zijn bougies zeer belangrijk. 60k is te lang, hou 30 k aan en gebruik absoluut originele bougies van MB omdat alleen die zo zijn gemaakt dat na het aandraaien de elektrode precies richting de injector staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Ik twijfel zeer aan je verhaal over bougies. Mijn Mercedes heeft een 2l turbomotor met 210 pk. Direct ingespoten.
Vpprgeschreven interval voor de bougies: 60.000 km. Bougies zijn €25 per stuk; dat dan weer wel.
Jan, ik sleutel al veel langer aan moderne auto’s dank je denkt, ik weet echt wel waar ik het over heb, heb vaker bougies geinspecteerd en vervangen bij direct ingespoten benzine motoren, praat uit ervaring
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Jan, bij die Benz van jou zijn bougies zeer belangrijk. 60k is te lang, hou 30 k aan en gebruik absoluut originele bougies van MB omdat alleen die zo zijn gemaakt dat na het aandraaien de elektrode precies richting de injector staat.
Omdat van de geschiedenis niet veel bekend was heb ik ze laten vervangen met de nadruk op originele, want het belang daarvan kende ik. Verder nog een aantal zaken die buiten de normale beurt vielen zoals remolie, versnellingsbak enz. Versnellingsbakolie was nog mooi schoon en kvs ook. De kvs hebben ze dus maar niet vervangen.
Het gaf me in ieder geval het goede gevoel dat er goed voor de wagen gezorgd was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.