Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb een hardnekkig probleem met de EW10A van mijn C5 ph2 uit 2007.
De auto heeft 248000km gelopen.
In de kerstvakantie heb ik de distributieset met rol, waterpomp en spanner vervangen. Daarna nog een keer om het verstelbare riemwiel op de inlaat nokkenas en de elektroklep te vervangen. Timing is 3 maal gecontroleerd en correct.
De auto ging steeds vaker afslaan en telkens moeilijker starten en de P0170 en P0172 kwamen gestaag.
De motor loopt te rijk en de fuel trims verschoven van -8% langzaamaan naar -24%. Er valt niet meer met de auto te rijden.
Wat heb ik gedaan:
- brandstofdruk gemeten: 3.4 bar
- MAP sensor met inlaatlucht temperatuursensor vervangen
- nokkenassensor vervangen
- gasklephuis uitgewisseld met een ander
- lambdasondes vervangen, voor en achter de kat
Tot nu toe is telkens na resetten alles even goed, start de auto weer vlot, maar na een paar minuten stationair draaien gaat het weer fout.
Het meest opvallend is dat de injectietijd daarbij rond 8msec ligt bij stationair toerental en de inlaatdruk rond de 80 kPa(800mbar)
Het wisselen van de MAPsensor, nogmaals met een ander, geeft dezelfde waarden.
Bij stevig gasgeven komt de motor dan wel op toeren en verlaagt de injectietijd maar, ongeacht de stand van het gaspedaal/gasklep smoort de motor weer terug in toeren.
Wie heeft er een idee?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Moet je brandstofdruk geen 3 bar zijn ? En dat is denk ik verschildruk met het spruitstuk ( zit er een onderdrukslangetje op de drukregelaar ? Ja, verschil, nee, absoluut) , dus stationair met een goed vacuum zit je dan als snel op 2.25 bar of zo absoluut.
3.4 geeft al 12 % te veel tov 3.0 dat zou je injectie nog wel kunnen behappen, maar als het verschildruk meting is dan zitje er 30% or meer boven.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb de brandstofdruk gewoon op het ventiel van de injector galerij gemeten. De pomp hoort een druk van 3.5 bar te geven en er zit alleen op de pomp in de tank een drukregelaar.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Is dit probleem nog gevonden/opgelost?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.