Cactus 1.2L Puretech verbruikt olie
Gelecactus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 12-06-2022

Gepost: 13 juni 2022 03:35 PM

Begin dit jaar heb ik een tweedehands Citroen C4 Cactus uit 2016 aangeschaft met 74000 km op de teller (Puretech 1.2 L motor met turbo). De vorige (en enige) eigenaar heeft ongeveer twee maanden voor verkoop nog een beurt t.w.v. 800 euro laten uitvoeren (heb de factuur erbij), en de auto zag er erg goed uit (nauwelijks gebruikerssporen), dus ik had veel vertrouwen in de aankoop.

Helaas bleek na ongeveer 3000 km ermee gereden te hebben, dat ik een liter olie bij moest vullen. Sindsdien heb ik dit nog een paar keer moeten doen, steeds na ongeveer 3000 km. Ik ben al bij de Citroen garage geweest en deze adviseerde me om bij de volgende beurt een motor flush te laten uitvoeren. Ik merk verder niks raars aan de auto en ben ik er heel tevreden mee op het olieverbruik na, maar ik maak me nu zorgen om de levensduur van de motor. Kan ik nog 3 a 4 jaren met deze auto vooruit, of is het een tikkende tijdbom en kan ik de auto het beste weer verkopen?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 13 juni 2022 05:26 PM
  [ # 1 ]

Vroeger was het pas een probleem als een auto meer dan 1 liter op 1000 km ging verbruiken. Dat duidde op verregaande slijtage en een muug blokske. De oorzaak kon liggen in harde klepseals, uitgesleten cylinders of bijvoorbeeld versleten of gebroken (olie-)schraapveren.  Op zich geen groot probleem om te verhelpen. Bij een moderne auto zijn de reparatiekosten van deze kwalen vaak wel hoog, vooral wegens arbeidsuren. Gezien de kilometerstand en staat van de auto lijkt me dit soort slijtage niet voor de hand liggend.
Als je nu 1 liter op 3000 km verbruikt denk ik dat dat wel aan de hoge kant is maar technisch niet verontrustend. Zolang je op tijd peilt en bijvult.
Met flushen heb ik zelf geen ervaring, maar dat lijkt me in deze een maatregel om een mogelijk vastzittende zuigerveer te “lossen”.  Wat je eerst zelf kunt doen:  Een keertje Duitse autobahn lekker op temperatuur komen (lees het oude rijden) is voor een motor niet ongezond, het nieuwe rijden is dat wel. Je kunt ook proberen of een iets dikkere kwaliteit olie minder verbruik oplevert. Tot slot kun je controleren of de carterontluchting open is (niet er aan zuigen maar blazen).
Zoals aangegeven, ik ben van de oude stempel dus wellicht komen er nog betere ideeën voor deze vraag.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2022 06:29 AM
  [ # 2 ]

Bij onze Cactus heb ik de afgelopen 80 duizend kilometer ongeveer een liter bij moeten vullen tussen de beurten door. Wel veel snelwegkilometers.

Deze motoren staan niet bekend om hun olieverbruik, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn. En zoals gezegd, een liter per 3000 is in algemene zin niet uitzonderlijk en/of verontrustend.

Flushen kan nooit kwaad, maar er is geen garantie dat daarmee het olieverbruik vermindert. Wel is het van belang de juiste olie te gebruiken: Total Ineo First 0W30. Gebruik géén dikkere olie!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juni 2022 06:40 AM
  [ # 3 ]

En welkom op ons forum!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7310
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2022 07:20 AM
  [ # 4 ]

Welkom in de wereld van puretech 1.2, 1.6THP , VTi en TFsI motoren….... Sad

https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/


De PureTech-motoren van PSA worden sinds 2014 onder meer toegepast is de volgende modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel:

Peugeot: Peugeot 208, Peugeot 2008 SUV, Peugeot 308, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV, Peugeot Partner
Citroën: Citroën Berlingo, Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën C3 Picasso,Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso
DS: DS3 & DS4
Opel: Opel Crossland X
Cilinderinhoud: 1.2 ltr
Motorvermogen: 50, 60, 68, 75, 82, 96, 110 en 130 KW
Uitvoering: alle uitvoeringen

Oorzaak hoog olieverbruik

De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de oliezuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2022 10:21 AM
  [ # 5 ]

https://www.autofirst-willembakker.nl/werkplaats/puretech-motor

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 juni 2022 01:09 PM
  [ # 6 ]
2d schreef:

Wel is het van belang de juiste olie te gebruiken: Total Ineo First 0W30. Gebruik géén dikkere olie!

Bij niet turbo motoren wordt dat toch wel “aanbevolen” dikte 5w40 om het olieverbruik iets terug te brengen ofwel te maskeren Smile


Bij de turbo geladen motoren wordt het weer afgeraden idd.

Profiel  
 
Hds 895
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 29-01-2018

Gepost: 15 september 2024 09:40 AM
  [ # 7 ]

Onze Ds3 met Puretech 110 pk verbruikt veel olie, kan wel meer dan 1 liter per 1000 km zijn.
Zijn er op dit forum mensen zijn die hun motorblok hebben laten repareren omdat ze teveel olieberbruik hadden?
Wat zijn hun ervaringen, bedrijven die hier in thuis zijn.
Mijn vriendin rijd met de Ds3, geeft aan dat ‘lampje weer aan is”, zodat ik weer kan bijvullen met de juiste olie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 september 2024 01:39 PM
  [ # 8 ]
RonK. schreef:
2d schreef:

Wel is het van belang de juiste olie te gebruiken: Total Ineo First 0W30. Gebruik géén dikkere olie!

Bij niet turbo motoren wordt dat toch wel “aanbevolen” dikte 5w40 om het olieverbruik iets terug te brengen ofwel te maskeren Smile


Bij de turbo geladen motoren wordt het weer afgeraden idd.


Als we hier nou eens een beetje precieser kunnen zijn dan voorkomen we veel problemen bij de forum-lezers.

De originele puretech, de 4 cilinders, gebruiken ook olie, en daar helpt iets dikkere olie wel tegen het verbruik en dat werkt.
Daarbij moet je al een groot verschil maken tussen de VTI’s ( zonder turbo) en de “turbo motoren” want de problemen zijn lang niet hetzelfde.

Voor de 1.2 l 3 cilinders:
Dat zijn de motoren met de natte tandriem die de distributie aandrijft.

Bij deze motoren is de juiste olie van levensbelang, want die randriem is gevoelig voor de olie. Dat moet dan een olie zijn die aan de juiste PSA spec voldoet, en die wijzigt met de jaren ... Je moet dus exact de motorcode hebben om te weten welke olie er EXACT in moet.
Ook hierbij geldt dat de problemen bij de turbo ( direct ingespoten) en de non-turbo ( indirect ingespoten) altijd hetzelfde zijn.


Voor GELECACTUS:

Tegenwoordig is de standaard olie voor deze auto de 0W30 Total Ineo First, terwijl voorheen ook de Total Ineo ECS in 5w30 voorgeschreven werd.

Over de 1 liter op 3000 km: Dat lijkt veel, maar de motoren van tegenwoordig gebruiken weer olie.
Dat heeft te maken met de manier van construeren, vooral voor lage emissie en zuigheid in gebruik.
Zolang het verbruik niet meer wordt kun je er nog heel lang van genieten.
Een “flush” kan geen kwaad, maar of het helpt? Baadt het niet dan schaadt het niet.

En: Alleen de juiste olie gebruiken, volgens PSA B71 2312 & 2302. NIET gaan experimenteren met olie bij deze motoren !

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 september 2024 06:08 PM
  [ # 9 ]

Nou de 1.2 thp’s hebben toch echt wel een probleem met vervuiling (ophoping van kool) in het inlaattraject en de olieschraapveren, wat in het laatste geval kan leiden tot een verhoogd olieverbruik. De olieschraapveren kunnen ook beschadigd raken.

Er zijn bedrijven die walnut blasting in combinatie met een motorflush aanbieden om het olievebruik te verminderen. Hierbij wordt echter wel gewaarschuwd dat het olieverbruik ook kan toenemen.

Die van ons verbruikte tot 100 duizend kilometer verwaarloosbaar olie. Als in: misschien een halve liter per tienduizend kilometer. Sinds dat ton is het geleidelijk aan meer geworden. Tellerstand inmiddels 160K. Na ongeveer 2500 kilometer krijg ik een melding in beeld en kan er een halve liter bij. Nou mag een verbruik van 1 liter op 5000 kilometer nog als acceptabel gelden, ik vind het geen goed teken en hoop dat het niet (veel) erger wordt.

Er zijn genoeg revisiebedrijven die voor ~3500 euro all-in een oplossing bieden, maar over ervaringen daarmee heb ik nog niet veel gelezen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook