1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Airco
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 september 2024 10:00 PM

Goedenavond.
Ik wil een airco inbouwen die uit een 81 prestige komt, en die mag in mijn 79/ 2500 diesel,waar nu een turbo2 met intercooler in ligt.
Hoe ga ik het verhoogt stationeer toerental oplossen….bij inschakeling airco
Of heb ik dat niet nodig…

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 september 2024 10:34 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nog een TD2 staan met een originele fabrieksairco.
Zo ver ik weet zit er niets op de brandstofpomp om een verhoogd stationair toerental te verzorgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 september 2024 11:51 PM
  [ # 2 ]

Die voorziening zit idd niet op de diesel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 september 2024 12:01 AM
  [ # 3 ]

Op mijn bx trd turbo zat ook een airco,en die had ook geen verhoogd stationair, die liep bij ca 100km/h 3 km/h minder als de airco aansloeg. Dat was te verwaarlozen, maar als ie echt heel hard moest werken, dan moest je vanuit stilstand ietsje meer gas geven. Hinderlijk heb ik dat nooit gevonden. 

Als je heel graag iets zou willen knutselen wat een verhoogd stationair geeft, zou je kunnen kijken of je de was thermostaat in kunt zetten als stationair verhoger.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 september 2024 08:30 AM
  [ # 4 ]

Ik denk ook niet dat het nodig is. Diesels hebben immers voldoende koppel. Benzine motoren hebben stationair een veel lager koppel, dus daar is de behoefte voor een hoger stationair wel begrijpelijk. Mocht het nou nodig zijn, dan zou ik gewoon een servo parallel aan de gaskabel zetten die je aanstuurt op het moment dat je de airco inschakelt. Daarmee kan je heel gecontroleerd de slag aansturen en dus ook afstellen naar wens.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 september 2024 09:39 PM
  [ # 5 ]

Ik vind het wel een leuk topic, airco.
Zelf ben ik (weer) tot inkeer gekomen en van mening dat ik airco in m’n CX wil. Als ik graag m’n gezin dit oude lor wil aandoen, dan kan ik op z’n minst ervoor zorgen dat het iets behaaglijker is in de zomer. Aldus.

Verdamper is voor een vroege CX zoals die van mij redelijk specifiek, dat weet ik (en die is ook al gelokaliseerd). Condensor kan je gewoon nieuw kopen, een droger is ook niet zo lastig. Ik wil graag een opstelling met een Sanden 508, niet met de oudere staande compressor. Verhoogd toerental kan ik regelen met een step-up valve op de carburateur, ik kan daar een modern bediend klepje tussen zetten wat ik schakel met de airco schakelaar. Daarmee kan ik tevens de eerste trap van de koeling aanschakelen. Tot zover hetgeen wat ik wél weet.

Waar het voor mij onbekend wordt, is de opstelling van HD-pomp en de daarbij benodigde onderdelen. De pomp wordt middels een as en twee hardy schijven direct aan de nokkenas gekoppeld. Is de pomp hierbij hetzelfde als die reeds gebruikt is, of anders? Er zijn twee maten beugels om de pomp te monteren, dus ik vermoed dat er twee diameters pompen gebruikt zijn.. De spline op mijn nokkenas is ‘grof’, ik weet dat er ook een ‘fijne’ variant is. Kan de as gewoon gekoppeld worden aan aan een pulley die op de grove spline zit? Ik heb slechts een enkele riem naar de waterpomp lopen. Veel auto’s hebben een dubbele riem, of een getande riem. Is het mogelijk airco aan te drijven middels een enkele riem, of moet ik dan een dubbele of getande riem opstelling gaan monteren. Een andere waterpomp heb ik sowieso nodig, want ik heb een pulley nodig om de compressor aan te drijven.

Is de luchtrecirculatie klep nodig? Origineel was er een ander luchtinlaat traject waarbij je kon kiezen tussen binnen of buitenlucht, maar buitenlucht lijkt mij prima, of zie ik wat over het hoofd?

Zoveel vragen..

edit: lezend door mijn mappen met service bulletins vind ik dat de eerste montage vorm met een getande riem was, later met dubbele v-snaar. Maar waarom dit gewijzigd is, staat er niet bij. De montage naar de HD pomp is ongewijzigd, maar de SD 508 compressor heeft een andere elektromagnetische koppeling, waardoor ook een andere montage steun nodig is. Dat wordt een leuke uitdaging om correct bij elkaar te vinden..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 september 2024 09:56 PM
  [ # 6 ]

Mooi, ik kan een deel van m’n eigen vragen beantwoorden Smile
Er zijn 5 en 7 plunjerpompen, dat verklaard wellicht de twee verschillende maten beugels om de pomp te monteren als deze direct op de nokkenas zit. Vanaf mei 1981 is er een nieuwe flexibele koppeling gebruikt (hardy schijf). Overigens is er ook nog een specifieke pompsteun voor Australië..

Ik heb volgens mij een 5-plunjerpomp, eens de hoh afstand meten. Ik denk dat ik hiermee convergeer naar:

- 5 plunjer pomp, nieuwe model hardy schijven, dubbele pulley aandrijving (geen getande riem).
- SD 508 met moderne type elektromagnetische koppeling.
- luchtrecirculatie is nog een beetje onduidelijk
- oud model verdamper.
- nieuwe condensor en waterafscheider.
- verhoogd toerental motor / eerste trap fans schakelen met wat moderne middelen ipv de oude vacuumschakelaar opstelling.
- steun voor de SD 508…euh…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 september 2024 10:23 PM
  [ # 7 ]

Zover ik weet heeft ook Arjan achteraf een originele airco in gebouwd.
Wellicht kan hij jou verder helpen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 16 september 2024 09:11 AM
  [ # 8 ]

Bij mij wordt de fan aangestuurd wanneer het nodig is. Dus niet dat bij inschakelen airco meteen de eerste trap mee draait.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 september 2024 03:56 PM
  [ # 9 ]

Ik kan alleen maar mijn ervaringen met een Serie 2 noemen, bij een vroege CX zit veel heel anders.

Die luchtcirculatie was bij mij alleen een extra plaat die je uit het plaatwerk moet verwijderen ergens achter het handsschoenkastje en een extra kapje/huisje plaatsen achter de toren van de luchtinlaat.
Wat er in de praktijk gebeurt bij een CX zonder airco is dat in de aanzuigtoren flap dicht gaat en dan de fan geheel uit (logootje wind over de auto heen)
Bij de airco variant gaat diezelfde flap dicht, maar blijft de fan draaien, door het extra kapje/huisje kan er nu lucht vanuit het interieur gezogen worden.

Je heb dus ook de elektronica nodig gezien de gehele aansturing anders is, zo is er bij mij ook een extra module in het interieur gekomen.

Er is ook een andere kabelboom met extra relais om de koelfans in te schakelen zodra de airco is ingeschakeld. Bij een serie 2 Turbo is draaien de fans dan in serie oftewel de lage stand. Ze worden parallel geschakeld als het koelwater nog warmer wordt, maar dat is ook het geval zonder airco of airco uit geschakeld.

Volgens mij is er bij mij in het interieur een andere kabelboom geplaatst en 1 in de motorruimte. Die worden met 1 draad aan elkaar verboden ergens onder het reserve wiel. Degene in de motorruimte loopt vanaf de koelfans, onder de linker koplamp door waar de relais zitten en het massapunt vervolgens langs de droger bij de linker veerbol en dan onder het reservewiel door naar de bekrachtiger van het verhoogt stationair in de buurt van de rechter veerbol.

Zaken die je gewoon nieuw moet plaatsen zijn: pomp, condenser, droger en de slangen en R134a vulnippels. Verdamper later reinigen. Dan kan je het gewoon afvullen met R134a.

Dit is zo snel even uit m’n hoofd. Het makkelijkste is een sloper van hetzelfde type waar je alles uit kan halen, want er zijn ook hoop extra beugeltjes, boutjes, steuntjes, montage plaatjes etc.

Zover ik gezien heb bij een serie 2, elke uitvoering is anders, GTi, GTi automaat GTi Turbo, Turbo diesel, etc. Alles wijkt op details af.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 september 2024 08:09 PM
  [ # 10 ]
woutersmits schreef:

Bij mij wordt de fan aangestuurd wanneer het nodig is. Dus niet dat bij inschakelen airco meteen de eerste trap mee draait.

Door een sensor of…

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 september 2024 10:05 PM
  [ # 11 ]

Als de fan niet direct door de airco-voeding wordt geschakeld blijft alleen de trinary over. Die schakelt middels de werkdruk van het systeem.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 19 september 2024 09:06 AM
  [ # 12 ]

Zo werkt dat inderdaad. Dan zou het optimaal moeten werken.

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 610
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 19 september 2024 09:49 AM
  [ # 13 ]

Dan is een trinary een ‘‘simpel’’ ding, maar het doet best veel: het bewaakt de druk in je systeem, bij ong 2bar schakelt ie niet, dus de compressor wordt door de trinary beveiligd: kan niet draaien bij een te lage druk ( dus te weinig koelmiddel en dus geen smering enz ) en als de druk oploopt in bedrijf geeft ie een signaal om de fan te laten draaien in de ‘‘lage stand’’ en als de druk verder oploopt ( is normaal te verwachten gedrag) dan schakelt ie de fan op ‘‘hoog’’ en dan is er nog een hogere stand ( 30+ bar ) en dan schakelt ie alles uit ter voorkoming van stukgaan van de componenten. Dus een klein ding met een grote verantwoording !

We hebben een keer bij onze bx met zelfgebouwde airco de koeling   uitgezet, dus laten draaien en kijken wat er gebeurt, en inderdaad bij 37 bar ! ! greep de trinary in. De jongens in de werkplaats gingen allemaal een stapje achteruit toen de meter 30+ aangaf. Maar alles werkte gewoon goed.

niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2024 10:11 AM
  [ # 14 ]

Nog een toevoeging over de airco onderdelen, er moet eigenlijk ook een nieuwe expansion valve geplaatst worden. In een R12 systeem is die ook anders dan van een R134a. Qua uiterlijk en formaat zijn ze zover ik kon zien vrijwel hetzelfde, alleen de werking is afgestemd op het koudemiddel.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 19 september 2024 10:13 AM
  [ # 15 ]

Zaken die je gewoon nieuw moet plaatsen zijn: pomp, condenser, droger en de slangen en R134a vulnippels. Verdamper later reinigen. Dan kan je het gewoon afvullen met R134a.

En de radiateur.

Toevallig was ik gisteren bezig te ‘propellors’ van mijn CX - in het licht van de voorgenomen spuitbeurt (zie mijn posts) te ontdoen van tectiel en heb de radiateur bekeken. Die ziet er nog netjes uit maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen om te kijken of ik deze zou vervangen omdat ik er nu toch makkelijk bij kan.
De radiateur van een auto met airco verschilt ten opzichte die van een CX zonder airco. Maar helaas zijn de radiateurs niet te krijgen. Ik praat uiteraard over mijn Prestige 1984.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook