berlingo 1.4 lpg bj 2008 320 dkm
auto heeft kuren, na +/- 15 km rijden gaat engine check lampje branden en begint de auto te stotteren en reageert slecht op het gasgeven, maar kom dan net op mijn werk 5km verder . zet auto stil . dan probeer ik te starten maar de motor gaat wel rond maar slaat niet aan. na een half uurtje wachten start deze wel weer maar loopt niet vlot door houdt in.
heb hem mijn mijn hobby apparaat uitgelezen en deze geeft aan storing code P0601 generieke regelaparaat defect.
wis ik de storing dan start deze weer goed en loopt weer als een trein. kan soms een dag goed gaan maar na 2 dagen weer hetzelfde ritueel.
heb de stekkers op de ecu losgehaald en gecontroleerd en ingespoten met spray
plus en min pool accu gecontroleerd ook op massa op motor en carrosserie. verder ok.
reserve sleutel geprobeerd geen verbetering.
das ja kan iemand helpen met de code en/of ervaring met de oplossing.
alvast bedankt groeten Arend
Die P0601 wil inderdaad zeggen dat er een intern probleem is met een ecu/computer.
Dat is op zich weinig specifiek dus onduidelijk wat de echte storing is ( verbinding, geheugen probleem, oud).
Omdat je LPG hebt: Doet het probleem zich ook voor als je alleen op benzine rijdt ? Of alleen bij LPG ?
Je zou eens kunnen kijken naar de stekers van het LPG systeem, want die zijn aan het “motormanagement” gekoppeld, en als dat niet helemaal perfect zit dan krijg je soms rare foutmeldingen.
To err is human, not to err is divine.
ja probleem is er ook als ik alleen op benzine rijdt helaas
Een LPG systeem met gas injectoren voor een injectie motor is een soort “volgsysteem” dat de gegevens van het motormanagement gebruikt om LPG te injecteren. De LPG computer heeft tabellen voor de aanpassing, maar kijkt vaak ook direct naar de lambda sonde gegevens.
Bijvoorbeeld voor de injectoren: De oorspronkelijk injectiesignalen gaan naar de LPG computer en worden vandaar uit weer ongewijzigd naar de benzine injectoren gestuurd als je op benzine rijdt. Als je op LPG rijdt staan de benzine injectoren uit en kijkt de LPG computer hoeveel LPG er in moet afhankelijk van wat de benzine injectoren zouden inspuiten en nogal wat correctiefactoren.
Waarom vertel ik je dit? Omdat het best mogelijk kan zijn dat je LPG systeem door problemen in de stekers en kabels foutieve informatie an de benzine computer geeft en je benzine computer niet meer helemaal autonoom werkt.
Ik kan je niet meteen verder helpen want daarvoor moet je gedetailleerde informatie hebben over het ingebouwde LPG systeem en hoe het ingebouwd is.
Je zou eens kunnen kijken of je nog een LPG inbouw specialist vindt ( liefst de originele inbouwer) of een die goed bekend is met het ingebouwde merk.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6128
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zonder meer info over het gebruikte LPG systeem is het slechts raden. Maar ik vermoed maar zo dat er ergens een (massa)sluiting gemaakt wordt waardoor de parameters niet meer kloppen. Wat je kunt doen is de hele kabelboom van het LPG systeem nalopen op blootliggende bedrading, brakke stekkers etc. Ik vermoed namelijk dat daar het probleem zit.
lpg installatie is van AEB ga wel alle stekkers bij langs om te controleren.
stekkers gecontroleerd en waar gereinigd, helaas geen duidelijke oorzaak gevonden.
misschien dat het ook vocht is, is nu droog geen last op dit moment.hou het in de gaten.