1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wiebelsnoek: De ID die niet van gladde wegen houdt….
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 16 september 2024 03:19 PM

Langzaam maar zeker pak ik alle dingetjes en onhebbelijkheden van mij id-tje op en het lukt best aardig om een aantal issues op te lossen.

- Zo doen nu de lampjes in het dashboard het weer,
- heb ik weer een ruitenspoeier met het originele balgje
- zit de trompet weer goed vast.. maar heb ik de verf er nog niet af gekregen.
- HD Pomp is weer goed.
- 2 strakke voorwielvelgen zonder geslinger
- 2 nieuwe achterwiellagers
- etc etc

Een ding dat nog een beetje stoort is een soort van gewiebel dat de auto vertoont op meestal vrij gladde wegen.
Het lijkt alsof het veersysteem de moeite niet wil nemen om kleine oneffenheden weg te filteren en voor mijn gevoel veer ik zeg maar op de banden.

Is dit een herkenbaar fenomeen met een bekende oorzaak en oplossing of is dit iets zorgelijks dat onder de loep moet worden genomen?

Ik las al eens wat over “stiction” ofwel een weerstand in de bewegende delen vanuit stilstand. Wellicht speelt dat een rol. Zeker aan de voorkant lijkt er wel wat weerstand te zijn.

Ook vertonen de achterwielen wat hoogteslag. Voorwielen zijn niet beter te krijgen met de nieuwe velgen die nagenoeg perfect zijn.

Ik ben benieuwd of iemand een tip heeft. Is er bijvoorbeeld behalve de uitlijning nog meer in te stellen aan de wielstand dat invloed kan hebben?

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 september 2024 08:22 AM
  [ # 1 ]

Uitlijning is een ding ja. De DS heeft toespoor ipv uitspoor zoals alle andere auto’s. Verder moet het uitlijnbedrijf weten dat de achteras smaller is dan de vooras en dat je dus de as niet als referentie mag gebruiken voor rechtdoor.
Verder:
In de voortrein zitten meerdere knietjes die allen soepel moeten lopen. check ook de legerschalen van de stabilisator stang.
Achter heb je alleen de draagarm lagers die droog kunnen lopen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 september 2024 09:22 AM
  [ # 2 ]

wat ook nog kan is dat je bollen te lage druk hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 17 september 2024 09:58 AM
  [ # 3 ]

Wilde ik ook vragen, zijn de bollen nog op druk?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 september 2024 10:07 AM
  [ # 4 ]

Dit heeft mijn aandacht :  Ook vertonen de achterwielen wat hoogteslag. Voorwielen zijn niet beter te krijgen met de nieuwe velgen die nagenoeg perfect zijn. ! 

Je kunt achter om beurten het reservewiel erop zetten, en dan gaan rijden. Dus eerst re dan li, en kijken of je verschil merkt. dan kun je verder zoeken.  hoogteslag achter beïnvloedt het gehele weggedrag,  en op een beroerde weg merk je weinig maar op een biljartlaken valt het meteen op.  Als de achterwielen in een cadans raken dan lijkt dat inderdaad wiebelgedrag.

airfryer=luchtbakker.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2024 11:17 AM
  [ # 5 ]

een paar vragen:

welke banden zijn er gemonteerd? maat en merk?
welke bollen zijn er gemonteerd? deelbare of gelaste?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 17 september 2024 12:38 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

Dank voor al jullie reacties.
Even antwoorden op een rijtje.
- Thuis uitgelijnd naar het juiste toespoor. Methode van Egbert toegepast
- Achter nieuwe bollen 1,5 jaar terug. Deelbaar
- Voorbollen deelbaar, onlangs op druk gebracht. Diep inveren gaat trouwens prima he. Dus er is genoeg “ruimte"in de bollen.
- Reserveband strategie is een idee, alleen is die band en velg niet zo actueel…
- Deelbare bollen dus en gloedje nieuwe michelin XAS banden rondom. (de banden zijn een flink aandeel in de waarde van de auto… Wink)

Ik zal me eens gaan focussen op de minimaal aanwezige hoogteslag.

Wellicht is dat het wel he!

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
ansarin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 17 september 2024 02:06 PM
  [ # 7 ]

Mocht je banden rondom van dezelfde maat hebben zou ik voor met achter wisselen

Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 september 2024 02:11 PM
  [ # 8 ]

ruimte in de bollen is niet wat je hier zoekt. Je zoekt zachtheid in het begin en dat krijg je door extra druk in je bol. Dus meer dan standaard gevuld wordt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 17 september 2024 02:52 PM
  [ # 9 ]

@Bogaard: Ik bedoel dat zowel voor als achter de auto makkelijk in te drukken is en met enige moeite tot de eindstop.
Bij bollen met te weinig druk is er minder ruimte in de bol en zal de reactie progressiever zijn. Er is immers meer olie in gepompt om dezelfde druk op normale rijhoogte te hebben, die altijd gelijk zou moeten zijn bij de zelde belading. Het gasvolume is dan dus kleiner. Als de bol weinig/geen gas bevat wordt de auto hard en is er geen “ruimte” meer. 

Dus stel ik vast dat het vooral achter erg soepel is. Voor is het wat stugger en lijkt er wat meer weerstand te zijn die je moet overwinnen….. Verdacht?

@Ansarin: Een ID heeft bij mijn weten altijd smallere banden achter.

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 september 2024 03:35 PM
  [ # 10 ]

klopt helemaal. Maar na 1,5 jaar kan er best 5 bar weg zijn en dat is al genoeg om de eerste cm inveren stugger te maken. Deelbare bollen hebben een lage initiaaldruk. De SM voorbol bijv is maar 40 bar. Ik vul ze op 45 zodat ze echt slap aanvoelen de eerste cm’s.

Alleen de injectie versies hadden rondom gelijke banden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 17 september 2024 03:47 PM
  [ # 11 ]

Goeie tip om dat toch even te checken. Wie weet lagen die bollen al een hele poos op een plank te wachten op een nieuwe eigenaar en waren ze bij aanschaf niet eens meer helemaal op druk….

Maar zeg je eigenlijk: doe er 5 bar meer in, kan geen kwaad? Te veel druk: kan dat niet betekenen dat je bij uitveren juist met het membraan tegen de maximale expansie aan loopt en dus niet verder uit kunt veren voordat je bij de eindstop van de veerarm bent… haha. Zal wel meevallen waarschijnlijk ben je daar niet zo snel vermoed ik…. Ik heb het rekensommetje nog niet gemaakt om te bepalen bij welke druk dat zou kunnen gebeuren.

Wel hebben we onlangs de kofferbak flink beladen en toen veerde de auto ook nog heel soepel volledig in en uit.. maar ik zal de bollen toch controleren.

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 30 september 2024 06:42 AM
  [ # 12 ]

Update:

Afgelopen week heb ik de achterste motorsteunen toch maar gedemonteerd. Meteen de eerste keer dat ik toch echt een beetje zuur werd van slechte bereikbaarheid en aardig wat snijwonden aan mijn handen heb Sad , maar dankzij rijk gebruik van kopervet door de vorige sleutelaar ging de boel toch prima los. Bij een ID is de linkersteun trouwens een stuk makkelijker i.t.t. een latere DS met BVH, waar deze naar verluid moeilijk bereikbaar is.

De steunen vervolgens gerenoveerd met nieuw rubber van Citrotech (fingers crossed dat de kwaliteit van dit nieuwe rubber niet al te beroerd is.) De oude waren ingezakt en hadden ook scheuren in het rubber.

Gisteren een eerste ritje gemaakt en ik moet zeggen dat het verschil verassend groot is. Er is veel meer rust ontstaan. Het rijdt simpelweg een heel stuk beter. Ook het remgedrag is sterk verbeterd al is dat nog niet helemaal ok. Voorheen begon de motor te dansen in de motorstuenen omdat die bij flink remmen aan de achterkant omhoog getrokken wordt. De remmen pulseren door niet jofele schijven. Nieuw schijven liggen echter klaar.

Het lijkt er op dat de wiebelsymtomen dus voor een deel uit deze slechte motorsteunen kwamen omdat daardoor schijnbaar de motor te veel in beweging kon zijn tijdens het rijden. Tja, het is maar een idee.

Wat nog wel opviel is dat een van de voorwielen een kleine slag vertoont. Aangezien de velg heel goed was aan het balanceer apparaat zal dit wel de naaf zijn. Zal wel weinig aan te doen zijn ben ik bang.

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 september 2024 08:01 AM
  [ # 13 ]

Slag op de naaf ? Dat lijkt me stug gezien de constructie: Een erg groot dubbelzijdig lager in een gietijzeren huis. Kan wel zijn dat je lager gaar is en te veel speling heeft, maar dat hoor je te goed.

Waar je wel naar moet kijken: Uitgelopen boutgaten. Een DS/ID velg centreert op de boutgaten, dus als die uitgelopen zijn dan kan het zijn dat de velg er niet gecentreerd op ligt.  Je moet de velg ook al goed vast zetten terwijl je wiel omhoog staat, want als je je wiel niet vast zet, en de ID er op laat rusten dan zakt hij op de tapeinden. Vastzetten: Niet eerst 1 bout helemaal aantrekken, maar alle 5 er op, eerst met de hand goed vastzetten voor het centreren en dan nog eens echt aantrekken.

Maar: Meestal zit hoogteslag in de band: Dat kun je wel goed zien op een balanceer apparaat, mar alleen als je er naar kijkt: De meeste balanceerders doen “de kap er op”  ( is verplicht uit veiligheidsoverwegingen) en dan kun je niet zien of de band hoogteslag heeft.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2024 08:37 AM
  [ # 14 ]

klopt en veel apparaten starten niet met de kap omhoog… Bij Oldenhage ben ik op de grand gaan liggen om te kijken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 30 september 2024 08:53 AM
  [ # 15 ]

@Citroensmgz

Velg gecheckt bij aanschaf op de club, gemonteerd op apparaat en langzaam laten draaien.

De slag betreft niet zo zeer een hoogteslag maar een zijwaartse.

Dit zie ik ook als het wiel rondjes draait op de auto op pootjes in de 1ste versnelling.

Kleine kans dat mij dit simpelweg niet is opgevallen en ik vooral heb gelet op hoogte slag…..

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook