Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vandaag weer bezig geweest met de Xantia.
De voorruit was op een hoek doorgescheurd, door steenslag. Daar kon niks meer hersteld aan worden.
Dus er is een nieuwe voorruit erin gekomen. En ik moet zeggen de sponning waar de ruit in ligt, is nog mooi roestvrij.
Ik ben erg tevreden met de nieuwe voorruit.
IMG_3458 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3638 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3643 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3653 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3657 by gertjanhendriks, on Flickr
Naast de nieuwe voorruit, is er ook de originele wielen met wieldoppen terug op gekomen. Ieder zijn smaak zeg ik, maar ik ben erg blij hoe ze nu eruit zit.
IMG_3633 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3629 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3627 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3624 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3623 by gertjanhendriks, on Flickr
En nog een armleuning gekocht, nu is iets minder basis
IMG_3608 by
gertjanhendriks, on Flickr
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Mooi hoor en een serie 1A is echt zeldzaam aan het worden, zeker in deze staat.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ondertussen is de Xantia in Frankrijk geweest in de regio Normandië.
Daar hebben wij (broertje en ik) een D-Day route gemaakt. Ik heb veel
gelezen en documentaires/films gezien over de 2dewereldoorlog. Maar om daar te zijn, was zeer indrukwekkend.
IMG_3665 bygertjanhendriks, on Flickr
Omaha Beach
IMG_3676 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3674 bygertjanhendriks, on Flickr
Sainte-Mere-Eglise
De Xantia heeft de reis prima gedaan, was prima in haar element. Viel me wel op, dat men tegenwoordig in moderne meuk rijden. Af en toe nog een Franse auto gezien van 20/30jaar? oud. De Xantia viel meer op door haar leeftijd, en uiteraard de gele verlichting.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Precies een week na de trip, op mijn vrije dag de werkplaats ingegaan en de bumpers/zij strips onder handen genomen.
Ik wou graag de Chrome strips weer te voorschijn halen. Deze waren met de bumpers/zij strips zwart gespoten.
Het was een aardig schuurwerkje, maar het is gelukt:
IMG_3715 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3716 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3725 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3729 by gertjanhendriks, on Flickr
Uiteraard alles afgeplakt, dan weet je zeker dat je niks beschadig tijdens het schuren.
En dan schuren en poetsen (Commandant 4 en wax):
IMG_3738 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3740 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3741 by gertjanhendriks, on Flickr
Ik geef toe, effe wennen nu het weer origineel is. Het glimt wel héél erg het chroom.
En dat het chroom zwart is gemaakt, snap ik:
IMG_3733 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3732 by gertjanhendriks, on Flickr
Het chroom is op sommige plekken goed verweerd. Maar goed, probeer maar een goed setje te vinden.
Kan altijd proberen om het chroomkleur te spuiten dan zwart. Het zwart liet door steenslag los, dan zag je het chroom. Dat laatste was storend.
Ach ja lekker bezig…..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die chromestrips werden after market geproduceerd, dat moet wel te vinden zijn. Vraag me alleen niet waar precies.
Waar ongeveer dan?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Past dit?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Rens, voor de zijkanten zou het een mooie oplossing zijn.
Alleen op de hoeken van de bumpers zou ik het nooit strak krijgen.
Maar kreeg een ingeving, zou ik het niet kunnen laten wrappen? Of zou dat een dure geintje zijn?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aha, de strips waren wat ik al miste in het plaatje. Maar zonder dat te beseffen!
Wrappen in chroom wordt lastig denk ik, maar in ‘geborsteld aluminium’ misschien prima te doen en ook mooi. Moeten de strips wel Goed voorbewerkt worden, misschien wel in de primer gezet. Maar dat is advies voor de wrapper.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Tijdje terug weer met de Xantia bezig geweest.
Een oliebeurt en nieuwe LHM. Dat laatste was zeker nodig, de filters waren goed vervuilt. De lhm was meer zwart dan groen. Nu veert en stuurt ze fijner, alleen een keer de veerbollen laten afvullen. Ik vindt de wegligging nog beetje stug.
Erg vieze filters.
IMG_3789 by gertjanhendriks, on Flickr
Trouwens bij een Xantia is het een gevecht om het voorraad vat eruit te krijgen. Bij de BX/Xm ging het makkelijker af.
Nu bij de Xantia toch de wielen eraf waren, voor de remmen te ontluchten. Een paar zwakke punten van de Xantia aangepakt en de wielkasten met antiroest coating ingespoten. Het is immers mijn dagelijkse auto, ook in de winter!
USQY6196 by gertjanhendriks, on Flickr
Linksachter zit een gat in de dorpel bij de achterbumper, hier kan vuiligheid ophopen. Waardoor het van binnen uit kan roesten. Bij mij zag het nog goed uit. En er voor te zorgen dat het zo blijft, deze gat dicht gemaakt.
IMG_3778 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3777 bygertjanhendriks, on Flickr
IMG_3780 by gertjanhendriks, on Flickr
Gelijk ook gekeken of de dop linksachter bij de dorpel nog intact was. Dat was het geval.
IMG_3781 by gertjanhendriks, on Flickr
Ook de Cv van de tankdop losgekoppeld. Deze wilt weleens kapot gaan. En probeer dan de tankdop open te krijgen.
IMG_3782 by gertjanhendriks, on Flickr
Ook de gaten voor de imperiaalbevestiging opnieuw afgeplakt (door de rubber zie je ze niet). De originele tape waren gescheurd, hierdoor krijg je op ten duur waterlekkage.
IMG_3648 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_3645 by gertjanhendriks, on Flickr
En ze was nog tussendoor bij de garage geweest. De koelvloeistoflekkage was nog niet verholpen. Achter bij de motorblok zat een t-stuk die lekte. Zat niet op een fijne plek, en zo onder de auto te werken met as steunen vond ik niet zo fijn idee.
IMG_3791 by gertjanhendriks, on Flickr
Het lijkt nu goed te zijn met de koelvloeistoflekkage. Tuurlijk even in de gaten houden, maar ziet er positief uit.
Alleen heb ik nu weer een nieuwe lekkage. De beruchte (als ik op de internet/forum lees) Lucas dieselpomp zweet niet meer, maar lekt..
Nu staat ze stil tot ik haar wegbreng naar een dieselspecialist.
Wordt weer vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of het bij de Xantia ook zo is, maar bij mijn CX kan ik in de kofferbak die pin van de tankklep handmatig openen in geval van nood. Er zit zelfs een gaatje in de kofferbak bekleding om erbij te kunnen.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Helaas Arjan, bij de Xantia kun je niet via de kofferbak de tankklep openen.
Niet echt slim van Citroën
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
2d schreef:Aha, de strips waren wat ik al miste in het plaatje. Maar zonder dat te beseffen!
Wrappen in chroom wordt lastig denk ik, maar in ‘geborsteld aluminium’ misschien prima te doen en ook mooi. Moeten de strips wel Goed voorbewerkt worden, misschien wel in de primer gezet. Maar dat is advies voor de wrapper.
Even terugkomen op deze opmerking van Daan.
Ik heb een wrapper gesproken, en het kan als je de onevenheden strak maak. Dan kan de strips gewrapt worden in chroomlook (aluminium?).
Hij was zelf bezig met blauwe accenten van een Lynk & go zwart te wrappen.
Zag er netjes uit, dus wellicht een mooie oplossing van alle die verweerde chromen strips op een Xantia.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Na 2\3weken is de Xantia weer rijklaar.
De dieselpomp is opnieuw verpakt(nieuwe pakkingen), getest en weer gemonteerd. En ik moet zeggen, ze hebben netjes werk geleverd.
De pomp en de omgeving van de pomp hebben ze mooi schoongemaakt:
IMG_0014 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_0015 by gertjanhendriks, on Flickr
IMG_0016 by gertjanhendriks, on Flickr
Het motor blokje loopt fijner, geen hikje meer. Ik dacht eerst dat van het lange stilstaan kwam. Maarre dat was de pomp dus…
Ook op hun advies de distributieriem met spanrol/waterpomp laten vervangen. De diesellekkage kan de riem aantasten,en ga je de gok nemen, en niet laten vervangen (slechts 60,000km gelopen)? Nou nee dus….
Ook de Multiriem namen ze mee.
En eerlijk gezegd, voor een sticker plaatsen ga toch niet zo netjes poetsen? :
IMG_0013 bygertjanhendriks, on Flickr
Hoe de auto werd afgeleverd , geef mij een goed gevoel, dat men hun werk serieus nemen en meedenken.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De dieselspecialist die de pomp reviseerde, liet ook weten dat tijdens de proefrit een kvs geur aanwezig was.
En na een inspectie bleek inderdaad kvs op de bijrijdersmat te liggen..
#%#@#$#$ Waar ik beetje bang voor was, is helaas uitgekomen. De kachelradiateur is lek!
Dan is het jammer, dat de verkopende partij vertelde dat het vervangen was… Dat was toen de rede van aanschaf. Deze fijne klus zou immers al gedaan zijn.
waterman schreef:Het vervangen van de kachelradiator van een xantia een rotwerk. Echt niet tof, al is het allemaal niet zo moeilijk. O ja, je moet gelijk de slangen naar die kachelradiator vervangen: die breken namelijk altijd af bij het lostrekken.
Kachelradiator lek, dan verlies je dus KVS ( kan lang duren, maar het niveau zal dalen!) en hij gaat stinken. Voor veel xantiarijders is een lekke kachel het moment om dat ding een schop te geven en een andere auto te kopen..
Dat is een quote van 2011… Dus ja, dat was toen en dit is nu.
De Xantia rijdt fijn, alleen met deze lekkende kachelradiateur, is het minder. Maar als je kijkt, wat ik in 6 maanden qua plezier heb gehad al rijdend en sleutelend. Kom ik op de conclusie, dat ik de klus ga oppakken! De Xantia vooral de vroege type is echt een leuke jaren90 Citroën, wat toch zeldzamer wordt.
Ik heb ook een gekke kvs lek bij de flens (zit nieuwe flens op met vloeibare pakking) voor de thermostaathuis. Lijk wel of de druk enorm is in de koelsysteem. Na een dag stilstaand, bij het openen van het vat komt de vloeistof omhoog. Is dat laatste normaal?
Dus aangezien de kvs wéér afgetapt mag worden, pak ik dit óók mee als reparatiepunt.
Voor de nieuwe kachelradiateur zijn dit toch belangrijke info:
waterman schreef:O ja, je moet gelijk de slangen naar die kachelradiator vervangen: die breken namelijk altijd af bij het lostrekken.
Kan ik daar nog aan komen? Dat wordt de vraag de komende tijd?
japv schreef:Er zijn idd twee systemen, Behr en Valeo. Dat houdt dus in dat dan ook aanjager, kachelradiator en alles van datzelfde merk zijn. Een vorige eigenaar van mijn Xantia had een Valeo radiator in het Behr-systeem gedrukt, en dat ging dus al vrij snel fout. De afmetingen van beide radiatoren en hun behuizingen zijn per merk heel iets verschillend.
ZX1.4i schreef:In mijn vorige Xantia zat een Behr aanjager, en inderdaad de kachelradiateur was ook van Behr.
Het verschil in de radiateurs is echter de maat, met airco is iets groter.
Zowel van Valeo, Behr, AVA en Hella heb je modellen voor een Xantia met en zonder airco.
Ik heb het ergens gevonden dat de maten te maken hebben met een airco, want via service.citroen werd ik er niet wijzer van.Na enig zoekwerk heb ik de volgende nummers gevonden, deze nummers gelden voor alle typen Xantia’s.
6448 78 VALEO 234 x 156 x 40 / VALEO:812005 / AVA: CN6055
6448 C8 BEHR 234 x 152 x 42 / VALEO:812044 / AVA: CN6082
Dus ik kan 2maten voor de zekerheid halen, ik weet dus niet welke aanjager ik heb? Valeo of Behr. En is die laatste nog wel leverbaar?
En ik denk dat ik ook een Valeo thermostaat haal, wellicht laat de nieuwe (niet Valeo merk) thermostaat de gekke kvs lekkage bij de flens gebeuren?
Ik kan weer vrolijk verder hobbyen…..
Wordt vervolgd!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?