Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heeft de radiateur dan ook meer koel capaciteit voor een uitvoering met airco?
In mijn geval was dat niet het geval, bij een GTi Turbo is de radiateur voor een auto met of zonder airco hetzelfde
Er is dan ook al een radiateur geplaatst met meer koel capaciteit bij de turbo uitvoeringen.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een TD1 of TD2 maakt het ook geen verschil voor de radiateur, wel of geen airco.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zijn ze gelijk voor alle turbo’s, zowel benzine als diesel serie 2.
Airco systeem zelf wijkt wel weer af op details.
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Bij mij is de droger aangesloten op de radiateur. Het onderdelenboek maakt ook duidelijk een onderscheid in radiateur van een CX met of zonder airco.
Aan de linkerkant (voor de kijker rechts) zitten twee extra aansluitingen
Bij mij zit het overigens weer anders
een aansluiting aan de onderkant voor de droger, en een aan de bovenzijde
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zie op de foto’s alleen een condensor, maar geen radiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
shit, waar is mijn radiateur dan gebleven
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
ik zie het al…. de radiateur zit achter de condensor. Ik dacht even dat het een geheel was. Ik snap dan alleen niet waarom de radiateur voor airco volgens het boekje afwijkt. Het zal wel.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat ik al zei, waarschijnlijk meer koelcapaciteit. De condenser zit ervoor, dus minder frisse wind voor de radiateur.
Daarnaast moet de motor flink harder werken om de airco aan te drijven, dus ook deze genereerd meer warmte en heeft dus meer koeling nodig.
Ik heb het idee dat bij een serie 1 de airco meer een nagedachte is en erbij is gezet en overal waar nodig is aangepast.
Bij een serie 2 lijkt het iets meer voorbereid, al zijn de verschillen alsnog behoorlijk tussen een auto met of zonder airco.
Met die uitleg kun je dus wel begrijpen dat het direct inschakelen van de fan samen met de aircopomp een pré koelend effect heeft, en zou dan ook zeer te adviseren zijn, gewoon direct gaan koelen als de pomp aan gaat , dan loop je een beetje vóór op de feiten, en als de druk dan oploopt schakelt de trinary vanzelf de hoge stand in.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Meteen de fan aan als de airco aan gaat was zelfs bij de DS zo. Als de airco aan ging begonnen meteen de fans bij de condensors te loeien, zelfs als de pomp zelf nog niet was ingeschakeld. Stationair hoorde je buiten de auto de motor zelf opeens niet meer.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pomp, pomp? In de koeltechniek heet het gewoon compressor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ach, zo’n stampende York, toen noemde iedereen het de airco-pomp. Maar je hebt gelijk, het is een compressor.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En bij de SM stopten die fans ermee als je harder dan 50 reed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.