Hallo allemaal. Ik ben terug van een hele tijd weggeweest op het forum. Sinds zaterdag eigenaar van een blauwe (Blueu Lagune) CX 2000 uit 1975 met M20/616 motor (67-YA-07, stond op MP te koop in Ede). De bak kraakt zeer fors bij terugschakelen naar 2. Vraag: weet iemand een geschikte bak te koop? Dank vast!
Als de bak verder goed is, kan je overwegen om alleen de synchro van de 2e te vervangen. Je weet nu wat je hebt, als je een andere bak koopt, moet je die eerst ook open maken om de staat te controleren. Blind monteren zou ik niet zomaar doen, tenzij je een gereviseerd / goed bevonden exemplaar van een specialist koopt met een bepaalde garantie. Gezien je vraagstelling vermoed ik dat je zelf wil gaan inbouwen.
Je kan bij een van de specialisten kijken of de cx club heeft er wellicht ook nog een paar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-01-2007
- SM 2.7 carb airco
Ik heb nog synchromeshringen liggen uit een gesloopte bak van een 2200 uit 75. Mag je ophalen.
Dank jullie wel voor de reacties. ‘t Vervangen van die synchromeshring is een goed idee, al hoop ik dat het me niet boven de pet gaat. Ik had al wel gelezen dat het vervangen kan zonder de bak uit te bouwen dus dat is ook wel aantrekkelijk. Ik wil het wel proberen en zou dan idd de ringen graag bij je willen ophalen Bergkoning. Zal ik je even een PM sturen? Dank vast!
Ik heb de bak van mijn 1974 2000 super een keer vervangen via de linker wiel kuip, moet je wel de motor iets liften maar het kan wel. Had destijds (1979) ook slechte synchromesh op 2. Gaat, geloof ik, alleen met de 4 bak. Is wel heel lang geleden
Success met het werk.
Dank je voor je reactie.
Zojuist biedt iemand mij via MP een (naar zeggen) goede vierbak aan van een CX 2200 diesel 1976. Weet iemand hier of dat zou passen? Ik bedoel met name fysiek. De overbrengingsverhouding zal wel wat anders zijn maar daarover maak ik mij minder zorgen, nu zo’n ongeblazen diesel uit die tijd ook bepaald geen “koppelbeer” was.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met zo’n bak zal je auto niet lekkerder gaan rijden, de vier is behoorlijk veel korter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had zo’n 4 bak diesel… Dat rijdt echt klote. De ami is sneller!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Bogaard:Maar het gaat alleen om de bak
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pignon as, primaire as, tandwielen en synchromesh kunnen vervangen worden zonder de bak uit te bouwen.
Het hoe staat keurig beschreven in de Olving vraagbaak die ik hier heb 1974-1990.
Ik weet niet waar je woont, ik woon in Breda. Ik kan de bladzijden eventueel scannen en mailen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
panhard schreef:@Bogaard:Maar het gaat alleen om de bak
zoals gezegd, die bak wil je niet vanwege de korte eindoverbrenging.
Het uitbouwen van de 4-bak zonder de motor uit te bouwen heb ik ook wel eens gedaan. Het is een verschrikkelijk gekut en daarna heb ik besloten om het nooit meer zo te doen maar altijd de motor met de bak er uit te halen. Dat gaat makkelijker, sneller en je kunt dan gelijk wat andere zaken meepakken.
Het reviseren van de bak, zoals de Jan hierboven beschreven, is prima te doen omdat de bak deels blijft zitten. Ik zou dat verkiezen en er ff een verse synchromesh in zetten in plaats van de bak te wisselen voor een bak waarvan je niets weet behalve het verhaal van een verkoper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je. Ik had me al wat ingelezen. (@jantje48: ik woon in Harderwijk, dank voor het aanbod maar heb zelf wel de vraagbaak). Ook wat op Youtube gekeken. Het vervangen van de synchromesh leek me niet heel makkelijk maar ik had al wel besloten, motor en bak uit te bouwen, ook al omdat ik de koppeling wil beoordelen(die is al ver opgesteld zo te zien). De dieselbak laat ik idd maar liggen. Ik ben van plan, gebruik te maken van het aardige aanbod van Bergkoning (synchromeshes) n dan zie ik wel of het me lukt. En anders met de losse bak even de boer op en hopen dat het niet al te duur wordt.
Wijsheid. Een versnellingsbak is niet zo heel erg moeilijk: het ding kan eigenlijk maar op een manier in elkaar. Heen en weer springende veertjes wil nog wel eens gebeuren. Ik vond dit topic online: klik.
De matra bak is gelijk aan een CX bak, en deze meneer heeft vrij veel foto’s gemaakt van het geheel. Dat is soms net wat inzichtelijker dan een vraagbaak of een manual.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wel ff opletten, de bak van een hele vroege cx is een beetje anders dan de latere.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@nielsje: ja, ik was dat topic ook tegengekomen.