waterman schreef:Wel ff opletten, de bak van een hele vroege cx is een beetje anders dan de latere.
Yes, dat is zeker waar. Dat geldt ook voor de onderdelen. Ergens is de hoek van de synchro aangepast. De onderdelen in de bak zijn gemerkt, dus als je iets vervangt, controleer of dit hetzelfde is. De vroege bakken hadden dacht ik de blokkering van de achteruit bij de pook zitten, later zat dat in de bak. Het hefboom gedeelte voor de achteruit is ook anders, gebruikte lagers en meer van dat soort spul.
Handboek is fijn om te hebben, de service bulletins geven het overzicht wat wanneer gewijzigd is.
Wat lastig is: je weet niet of de huidige bak de originele bak is. Origineel hadden de bakken een sticker met een nummer om ze te identificeren, maar die sticker is bijna altijd weg..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat trouwens wel grappig is, de eerste typen CX hebben een versnellingsbak die eigenlijk helemaal niet van Citroën komt maar bij Lancia is geritseld. Deze bak zat daar al in de Bèta. Als je de bak van een Bèta naast de bak van een vroege Cx legt zie je het ook heel goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De basis van de bak is hetzelfde maar de oorsprong is omgekeerd.
Fiat was eind jaren 60 grootaandeelhouder van Citroen in een soort holding met de naam Pardevi, waarbij Fiat een groot pakket Citroen onderdelen had overgenomen van Michelin.
Toen Fiat Lancia overnam en snel een nieuwe model wilde ontwikkelen met voorwielaandrijving, en een dwars geplaatste Fiat twincam motor, wist men dat Citroen ook met die configuratie bezig was voor een toekomstig model dat later als CX verkocht werd, met motoren met een vergelijkbaar vermogen etc. De vraag kwam dus van Fiat om het design van de toekomstige versnellingsbak te gebruiken om tijd te winnen en dat stond Citroen toe. De bakken zijn dus niet exact hetzelfde, maar ze hebben wel dezelfde onderdelen, want ze komen van dezelfde tekentafel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smgz, wat is jouw bron voor die info? Ik heb mijn info uit een boek over Lancia/fiat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We moeten ons inderdaad altijd afvragen wat de bron van informatie is.
Ik lees op de Wikipedia pagina van de Lancia Beta:
The gear box was a development of a transmission unit then being developed by Fiat-partner Citroën for a forthcoming model of their own.[3]
De gegeven bron is :
“Continental Diary: Can the new Beta restore Lancia’s ailing fortunes? After an exclusive test drive, Paul Frère thinks it will…on the understanding that quality control is to remain as strict as ever…”. The Motor. nbr. Vol. 3666. 27 January 1973. pp. 26–27.
Dat is uit 1973, en ook toen werd er inderdaad onzin geschreven, maar een autojournalist in die tijd checkte zijn bronnen. Ook Wikipedia moet je niet 100% vertrouwen, maar een artikelen bronvermeldingen is al een stuk geloofwaardiger.
Ik dacht dat ik hetzelfde gelezen had in het boek van Roger Brioult , over het Bureau d’Etude: Citroen l’historie et les secrets de son bureau d’etudes, maar ik kan dat zo snel niet terug vinden in z’n 500 pagina’s.
Die informatie komt ook overeen met de timeline:
FIAT kocht Lancia in 1969, en gaf toen opdracht om a.s.a.p. een nieuwe middenklasser te ontwikkelen, waar een team zich vanaf begin 1970 aan werkte onder leiding van Ing. Sergio Camuffo. In 2 jaar, en met de opdracht zowel mogelijk te “lenen” van de in huis bestaande zaken.
FIAT had toen al de 128 op de markt, met een bak naast het kleine blok, als doorontwikkeling van de Primula, maar dat was ” te klein” voor de Beta.
Citroen was al vanaf 1968 bezig met de ontwikkeling van de CX, toen het grootste deel van de ontwikkeling van de GS afgerond was. FIAT was daarvan goed op de hoogte, want er was de “strategische samenwerking” in Pardevi waarbij FIAT, lees Agnelli ik dacht ruim 40% van de aandelen in Citroen in bezit had en er allerlei zaken “uitgewisseld” werden. Bij FIAT had men bij de 128 en de 127 nog ongelijke lengte aandrijfassen, bij de CX had men al meteen de oplossing met de lange “tussenas” en het extra lager ingevoerd, dat zie je terug bij de Beta.
Ik kan me ook herinneren dat ik dat vroeger al eens gelezen had in een boek over de CX, maar tja, geheugen.
Als ik tijd en zin heb zal ik nog wel eens verder zoeken naar bronnen.
To err is human, not to err is divine.
Een paar berichten terug las ik dat de eerste bakken een ontgrendeling voor achteruit op de pook hadden. Mijn CX heeft dat niet. Heb ik dan niet zo’n oude bak?
Excuus, dat klopt niet. Dat is voor de 5-bak. Ik heb het even opgezocht voor de volledigheid:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@Niels: geen enkele reden voor excuses hoor!
Verder: ben dit weekend aan het spuiten geweest (twee voorspatborden en li-achter). ‘t Is meer een “boerendouche” geworden, gewoon buiten op de stoep want ben geen profi. De bak ga ik denk ik binnen een paar weken aan beginnen.