Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die uitlaat en die nieuwe middenpijp, pfffff, daar wil ik het nog even niet over hebben.
De remmen had ik nog niet echt goed bekeken. Achter zitten trommels en daar heb ik een hekel aan dus daar kijk ik ook echt niet naar zolang het niet hoeft van de keurmeester. Voor zijn de schijven en blokken in 2021 nog vervangen door goed aanvoelende, maar nu blijkt vrij snel slijtende spullen van het mij verder onbekende merk Coldax. Maar goed, na schoonmaken en opnieuw invetten kan het nog wel een ronde mee. De remvloeistof had ik ook willen verversen, maar de ontluchtingsnippel linksvoor brak af en rechtsvoor bleek hij al afgebroken. Dit lijkt wel een mooie smoes om naar 266mm remmen te upgraden.
Een paar maanden geleden heb ik op de sloop een net blauw tapijt meegenomen, dat staat wel mooi bij de blauwe letters in de stoelbekleding. In het nu nog aanwezig grijze tapijt zitten ter hoogte van de wielkast linksvoor en je hak een paar lelijke gaten en slijtplekken. Nu het nog mooi weer was leek het mij een goed moment het alvast even grondig af te hozen. In de volle zon is het in een paar uurtjes weer kurkdroog. Als ik dan ook een vervangende bestuurdersstoel klaar heb kan het er van de winter wel in:
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Okee, die uitlaat dan, eerst het pijpje er maar onder vandaan. Hier zie je de kat en de tussenpijp die nog aan elkaar zitten. De kat sluit aan de voorkant aan op de downpipe, de tussenpijp sluit aan de achterkant aan op de einddemper, de enige echte demper in het systeem. 1.4 en groter hebben nog een extra tussendemper.
Okee, tussenpijp en kat gesplitst. Dan wil je dus de kat IN de nieuwe tussenpijp schuiven, maar dat gaat dus niet omdat de tussenpijp hier versmald is net als de kat. Zucht….. Dat wordt dus lassen, weggooien of aanmodderen. Ik koos voor het laatste. De bestaande tussenpijp maar even opgefrist en het geheel met nieuwe rubbers weer onder de auto gehangen. De reden dat de uitlaat niet echt lekker onder de auto hangt is dat de combinatie kat-tussenpijp een paar centimeter te kort is. Als ik de kat en voorpijp aan elkaar las krijg ik het wel zo in elkaar dat het lang genoeg is en afdicht. Maar goed, eigenlijk is en blijft het zo aankutten, ik heb het zo maar even voor mij uit geschoven.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De 106 was gisteren ook aan de beurt voor de APK. Hij is goedgekeurd, maar ik moet wel met een aantal dingen aan de slag.
Er is voor wat remverschil, maar nog net binnen de marge. Mogelijk dat verversen van de remvloeistof al voldoende is om dat te verbeteren. Ik moet nog even bedenken of ik de oude ontluchtingsnippels ga uitboren en nieuwe monteer of dat ik de upgrade uitvoer naar 266mm remmen.
Daarnaast is er linksachter wat roest aan de dorpel en in de wielkast. Nu nog ruim binnen het toegestane, maar het is wel zaak hier wat aan te doen voor de pekel het zo erg maakt dat het uit de hand loopt.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Okee, die remmen, ik had dus eerst met goede moed een paar nieuwe nippels besteld:
Dan haal je de klauwen er af en zie je dat je met het restant nippel weinig meer kunt:
Dan las je er eerst een moer op:
Dat lukt niet en dan ga je het restantje uitboren, lukt dat ook niet naar tevredenheid en dan gooi je de twee klauwen op de berg met oud ijzer, haal je een paar frissere klauwen op de sloop en dan zet je die er onder met nieuwe remslangen, nieuwe nippels, voor €9,- ook maar een paar nieuwe Delphi remblokjes en ververs je de remvloeistof. Dat laatste kon zeker geen kwaad, achter kwam er eerst een paar cm schenkstroop uit.
De blokjes goed inremmen kan prima in de eifel:
En als je dat dan hebt overleefd kun je daar een sticker mee verdienen:
Hij remt in ieder geval weer prima, mooi recht, met goed gevoel en een uitstekende vertraging. Voor de vorm ook nog maar eens zien of ik ‘m binnenkort nog even op de remmenbank kan proberen.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Sinds het uitje naar de ring heeft de 106 geen centimeter meer bewogen. In de kerstvakantie is er tijd genoeg om te klussen. Dan kan ik van deze parel mooi de carterpan opnieuw afdichten, want die begint te lekken in plaats van te zweten. Voor zover ik kan zien zit er alleen vloeibare pakking tussen dit aluminium onderblok en de stalen carterpan.
Als de pan opnieuw is afgedicht gooi ik hier ook de door mij zo geliefde Shell Helix Ultra 5W40 in. Kan geen kwaad gezien het soort ritten waar ik de 106 voor inzet…...
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De carterpan heb ik maar afgedicht. Het was ook wel weer eens tijd voor verse olie. Ik heb het op de zelfde manier aangepakt als bij de XM en de zelfde rode 5in1 vloeibare pakking gebruikt. Dat heeft gewerkt en ‘never change a winning team’.
Alle boutjes met 8Nm vast, een paar uur laten drogen, een nieuw Purflux LS867B oliefilter, afvullen met Shell Helix Ultra 5W40, bidden dat het niet gaat lekken en karren maar!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Sinds januari had de 106 geen meter meer bewogen. De accu vond dat niet zo leuk. Na een weekje aan de Ctek is hij weer fris genoeg om het tot de winter te redden. Eigenlijk moet ik er wat vakger in rijden.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Op de sloop een goede vondst gedaan, een goede bestuurdersstoel! Wel vies dus ik moet ‘m even schoonmaken. Dan kan hij erin met het blauwe vloertapijt en dan kan deze 106 naar een volgende eigenaar. Er is namelijk een vervanger in beeld…...
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In het topic van de gele 106 is te lezen dat er vandaag een draagarmenmotorsteunverwisselsessie heeft plaats gevonden.
De onderste motorsteun en de draagarmen die eerder van nieuwe fuseekogels en PU bussen waren voorzien zitten nu op de gele 106. De draagarmen van de gele zijn na de draagarm aan de passagierskant van een nieuwe fuseekogel te hebben voorzien overgezet op de grijze.
De gare motorsteun die van de gele 106 kwam is voorzien van een nieuwe bus en zit nu onder de grijze. Interessant is dat de originele bus een kunststof huls heeft en de vervangende een stalen huls.
Het verschil tussen een normale en een PU motorsteun is heel duidelijk te merken. Met de PU steun heb je meer trillingen bij stationair in de koets, maar gaat schakelen bij sportief rijden wel veel soepeler doordat de motor minder kantelt. In de aanloop naar de verkoop wordt hij dus wat comfortabeleer.
Bij dit klusje kon ik overigens goed zijn dat de carterpan nu keurig droog is gebleven.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het blauwe vloertapijt zit er inmiddels ook in en dat geeft een heel andere, lees betere, aanblik.
Vandaag is hij ook voor de APK geweest en na het afstellen van een koplamp leverde dat een APK op die weer geldig is tot 7 oktober 2025.
Het is bijna tijd om ‘m te koop te zetten.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed, hij staat inmiddels te koop en ik heb ‘m daarom nog maar even goed op de foto gezet.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Deze 106 is zojuist meegegaan met een nieuwe eigenaar. Ik hoop dat hij er net zo veel plezier aan beleeft als ik. Ik ga verder met de gele 106: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/243352/