Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
op zoek naar een nieuw velgje denk ik dan maar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ja dat is een idee inderdaad,
Echter is dat nog niet zo heel eenvoudig (rechte velgen vinden) . Bovendien was de strekking van mijn verhaal dat het na eerste testrit al een heel stuk beter is geworden door er voor te zorgen dat de motor goed “vast” zit.
Ik denk dat ik even wat km;s ga maken zo en mocht ik een goede velg tegen komen kan ik die alsnog vervangen
En die remschijven moeten ook nog.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En dat laatste is geen fijn werkje met ingebouwde motor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb hier een velg liggen die ik niet gebruik. gratis af te halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:En dat laatste is geen fijn werkje met ingebouwde motor.
wel man. Eitje.
radiator eruit. Bakje ondersteunen. balk eraf en assen los. Klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@jantje1948
Valt idd mee zoals ook Bogaart meldt. Ik heb de meeste stappen al eens gedaan aan de rechterkant (aandrijfas+ remklauwrevisie) en dat viel best mee allemaal. Links moet er aanvullend nog wat los van de versnellingsbediening, maar ook dat is niet super ingewikkeld. En je kunt er beter bij dan die motorsteunen verwacht ik…
Ik dub nog erg over de handremblokjes. Die zijn maar 1 mm dunner dan nieuwe, Ik denk dat ik ze laat zitten…. Gebruik toch bijna nooit de handrem
@bogaart: als jouw velg netjes slingervrij is en ook een rond gat heeft + gaatjes voor het ide wieldeksel (cosmetisch maar hoort bij jaargang auto) dan heb ik wel interesse!
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zal straks checken.
Handrem lekker laten zitten. is een PITA.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je idd nooit met aangetrokken handrem rijdt slijten ze inderdaad niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Haha. Tis meer vanuit de gedachte dat ik er nu goed bij kan;-) maar ik laat ze zitten hoor!
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Tis alweer een tijdje later maar inmiddels zit er een vers setje schijven op de auto. Trilling bij remmen is bij de eerste tests niet meer waargenomen. Apart wel dat op mijn ID, het werk aan de linkerkant aan met name de handremklauw veel makkelijker was dan rechts, in tegenstelling tot wat de filmpjes op internet melden. Ik kan links zowaar goed bij de bouten waarmee die vastzit. Rechts is dat een drama. Mogelijk is het verschil dat de accu rechts zit en er er bij een ID toch wat minder hydrauiek zaken in de weg zitten.
Ik besloot meteen wat andere dingen na te lopen Ik heb de bollen gedemonteerd en daarna ook de demper er uit geschroefd en gedemonteerd.
Die heb ik vervolgens eens even naast de tekening op D433-3 in boek “revisies” gelegd. Wat nu mijn verbazing schetst is dat de boel verkeerd om in elkaar zit. Setje 0.3 en 0.15 zitten aan de cilinderkant en alleen 0.3 zit aan de bol kant. Het moet volgens WPH precies anders om zijn . Ook zit aan de rechter kant daarnaast de dunne tegen het schokbrekerhuis aan terwijl deze juist aan de kant van de moer moet zitten.
Dit zou betekenen dat bij inveren de demping met het enkele plaatje gedaan wordt en bij uitveren met het setje van 2. Dus bij inveren minder demping en bij uitveren juist meer. Het moet andersom zijn….
Niet goed dus. Dit is nota bene bij een zeer bekend adres nagelopen en “volgens WPH” in elkaar gezet ca 1,5 jaar terug. Ik stond er naast maar kende de informatie onvoldoende om het te kunnen controleren.
Zou dit een relatie kunnen hebben met het onverwachte veergedrag?
Verder valt me op de plaatjes volgens het WPH bol moeten zijn. wat ik aantref is een subtiele vouw in het midden zodat het plaatje licht gebogen is. Is dat wat ze bedoelen of heb ik gekke plaatjes.
Hoor graag wat de forummers hier van vinden.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb geen ervaring met deelbare dempers. Wel met deelbare bollen met vaste dempers erin. Dat veert heerlijk.
Vraag Martin van Chyperse eens. die vind je wel op feesboek
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht altijd dat inveren makkelijker moet gaan dan uitveren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zó staat het in de Olyslager die ik nog van de DS/ID heb.
Voorts is daarin vermeld dat de moeren een iets bolle kant hebben. Die kant moet naar de plaatjes gekeerd gemonteerd worden.
De plaatjes zelf moeten met de convexe/holle kant naar de doorboorde middelste schijf gemonteerd worden. Dat lees ik in de Duitse Reparaturanleitung ID19. De moer moet dan met 1,9 mkg vastgezet worden.
Er is ook vermeld dat die schijf gecontroleerd moet worden op vlakheid. Als deze iets ingeslagen is, dan vlakken op schuurlinnen 600.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Versleten kruis koppelingen? Trilling bij optrekken op een gladde weg valt dan meer op.
JW schreef:Zó staat het in de Olyslager die ik nog van de DS/ID heb.
Voorts is daarin vermeld dat de moeren een iets bolle kant hebben. Die kant moet naar de plaatjes gekeerd gemonteerd worden.
De plaatjes zelf moeten met de convexe/holle kant naar de doorboorde middelste schijf gemonteerd worden…....................
Sorry, typfoutje: dat moet bolle kant zijn, uiteraard
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor