@ Citrolen, René Jongejan
Ja, jammer dat er zo weinig kennis is in het algemeen bij garages. Ik was zelf ook niet op de hoogte maar ik ben inmiddels door alle antwoorden hier op het forum weer een stuk wijzer.
Zo heeft elk nadeel z’n voordeel!
Paul14 schreef:
Ik vond trouwens wel dat tijdens die test de auto achter flink omhoog kwam. Dat zou dan weer duiden op een fout in het remsysteem.
Niet perse. Maak maar eens een sommetje. Elke auto zal willen duiken bij remmen aan de voorzijde, en achter omhoog komen (mits je vooruit rijdt voordat je remt). De kracht waarmee de auto aan achterzijde normaal naar beneden wordt gedrukt, wordt lager—> de auto wordt minder naar beneden gedrukt en komt dus effectief omhoog.
https://physics.stackexchange.com/questions/309975/car-physics-braking-and-accelerating
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De achter draagarmen die onder deze auto’s zitten zorgen ervoor dat dit gecompenseerd wordt. Bij het remmen ontstaat er een koppel op de draagarm die ‘m omhoog doet kantelen en zo de auto achter omlaag trekt.
Daarvoor is wél nodig dat de achterremmen meteen goed aangrijpen bij het remmen, niet later dan de voorremmen, anders is de kont al omhoog gekomen voordat het koppel op de achter draagarmen z’n werk kan doen.
Iets vergelijkbaars heb je bij de voorwielophanging, die heeft een anti-dive geometrie. Daarmee wordt voorkómen dat hij sterk duikt bij het afremmen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hij komt tijdens de test omhoog omdat de voorkant van de bult afrijdt, daardoor net even minder druk op de achterkant en dus ook minder remdruk, vervolgens wordt er geremd en dit versterkt het geheel. Ga de bank maar eens op met 10 of 15 stoeptegels en ze zullen je raar aankijken bij kwikfit.
Bij mij zeiden ze toen, wat heb je aan de remmen gedaan waarop ik een poging deed uit te leggen hoe het werkt. Maar dat was tegen dovemansoren dus ik ben maar gestopt met uitleggen, heb niks gezegd over de stoeptegels onder de paardendeken in de kofferbak, heb mijn apk formulier met goedkeuring meegenomen en heb betaald.
NB ze wilden de handrem ook nog afkeuren, na mijn suggestie die eens aan te trekken als de voorwielen op de mat stonden deed hun van gedachten veranderen…..
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb dit ook gehad met de ami bij de hufters van VanBeers. Daar ontstond een remverschil voorkant links -rechts. Ik zit alleen in die auto dus links remt harder. Bij het oprijden komt de neus omhoog en daalt links harder. Op de rollenbank bij Johan Oldenhage was het verschil er niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>