Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb besloten geen auto van de zaak meer te bestellen. Dat betekent vanaf 2 januari geen auto met winterbanden hebben voor de skivakantie in februari. Je kunt dan winterbanden kopen, een auto met winterbanden kopen leek mij logischer.
Daarom reisde ik met de trein af naar Cuijk waar ik op een bankje wachtend op de verkoper kon genieten van steeds onheilspellendere luchten:
Na overschrijven van de auto, handig dat dat tegenwoordig gewoon met je telefoon kan, was dit best gezellige interieur van mij:
Probleemloos naar huis gereden:
En zo snel mogelijk de meest belangrijke reparatie uitgevoerd:
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Er is inmiddels ook een to-do lijstje ontstaan:
preventief kvs spoelen ✅
kentekenplaten vervangen✅
gebroken achterlicht vervangen✅
veren en schokdempers voor vervangen✅
ingebouwde carkit onderzoeken, waarom geen streaming audio?
werking standkachel controleren
paravan reinigen✅
onderplaat motor demonteren voor inspectie✅
onderhoudsbeurt✅
gloeibougies controleren
afgebroken binnenspiegel en dakconsole herstellen✅
lamel schakelcoulisse vervangen✅
inlaat schoonmaken✅
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom kentekenplaten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat lijkt mij logisch, ziet er toch niet uit, dat frist gelijk de auto op ….
Veel plezier ermee !
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Precies dat, ze zien er niet uit. Kleine ingreep, groot effect.
Totaal aantal Berichten: 7794
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lucas Unger schreef:Je kunt dan winterbanden kopen, een auto met winterbanden kopen leek mij logischer
Is er ook een rode skibroek inbegrepen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk en gewoon lekker dieselen in 2024
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Heerlijk zo’n diesel, lekker tokkelen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ja, heerlijk zo’n diesel. Zeker met de Aisin automaat die schakelt zonder dat je er iets van merkt.
Ook geen range anxiety, 1200 kilometer op een tank lijkt goed haalbaar.
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goede aktie. Saabben rijden fijn, weet ik uit ervaring.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Een mooie!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Spoelen van de koelvloeistof doe ik deze keer maar door ‘m twee keer vrij kort na elkaar te verversen. Ik zie geen noodzaak om de thermostaat uit te bouwen en in twee richtingen met de tuinslang en waterstofzuiger te gaan spoelen. Zo vies is het koelsysteem namelijk niet.
Aftappen van de koelvloeistof kan met een handig kraantje onder aan de radiateur. Je kunt door de aanwezigheid van de intercooler en diens buizen echter helemaal niet bij dat kraantje. Je moet het je niet moeilijker maken dan nodig dus heb ik de onderste radiateurslang losgehaald. Dat ging heel makkelijk omdat ik kort geleden zo’n handige tang heb gekocht voor een paar grijpstuivers waar je die klemmen makkelijk mee los kunt halen. Na 20 jaar kloten met een waterpomptang met dit soort klemmen kan ik met zekerheid zeggen, zo’n tang had ik 20 jaar eerder moeten kopen.
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heel herkenbaar van die tang…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Precies de aankoop die ik 20 jaar geleden deed in een opwelling. Geen seconde spijt van gehad
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Maandag had ik een dag vrij, een mooi moment om even op de sloop een vervangende lamp en een deurgreep te halen en een paar nieuwe kentekenplaten te laten maken.
Voor:
En na:
Vervangen van de afgebroken deurgreep bleek kinderlijk eenvoudig. Kapje even loswippen met iets scherps, 1 T30 schroef losdraaien, oude deurgreep uit kabeltje haken, nieuwe er inhaken, T30 weer vast, kapje er op. Alles bij elkaar nog geen minuut werk.
Hij staat nu voorlopig even in de garage, eind december weer verder.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed, ik had dus nieuwe Sachs schokdempers en veren besteld voor de voorkant. Om die te monteren moet de oude veerpoot er natuurlijk eerst onder vandaan:
Twee bouten los waarmee de schokdemper aan het fuseestuk zit los en het pokkepokstangetje los:
En dan boven los:
En dan kan hij in de bankschroef.
Ik had besloten de onderlegringen en toplagers niet te vervangen tenzij ze slecht bleken. De toplagers waren nog prima, maar dit kon echt niet, dus toch maar even nieuwe gehaald.
Afgestyled met nieuwe Lemförder pokkepokstangetjes ziet het er dan zo uit:
Op de Beaulieu Autojumble vond ik bij een vent met allemaal Vauxhall spullen een nieuwe originele spanner voor de multiriem. Engelsen bleken niet zo goed te kunnen onderhandelen dus voor een paar grijpstuivers mocht hij mee terug over het kanaal. Uiteraard had ik ook een nieuwe riem, maar met de wielkuip verwijderd bleek ik ook nog iets anders nodig te hebben:
Met 2 Saabspecialisten om de hoek was dat zo geregeld. Ik heb daar ook maar een nieuw jalouzie meegenomen voor de versnellingspook. Afhankelijk van de stand van de pook was er met het gebroken exemplaar een gapend gat open naar de diepe krochten van de middenconsole, niet zo handig. Ik kon zowaar kiezen uit een origineel of immitatie onderdeel! Saab-rijders zijn over het algemeen onmogelijk gierige mensen dus ik liet mij niet kennen en koos voor immitatie. Bleek nog goed te passen ook, we gaan zien hoe lang het heel blijft.
De kleppendekselpakking zweette ook en de olievuldop lekte. Ik had al een andere o-ring geprobeerd uit een setje universele o-ringen, maar dat maakte het alleen maar erger. Waarom is niet moeilijk te raden als je weet dat het om de ring in het midden ging. Hier ben ik dus maar even uit de band gesprongen en heb voor €3,- een originele o-ring gekocht. Met het kleppendeksel verwijderd is goed te zien dat de motor eigenlijk nog heel goed schoon is van binnen. Ook in de inlaat was verrassend weinig koolafzetting te zien, die ga ik dus niet demonteren om te reinigen.
Ook de dakconsole is weer hersteld. Deze was heving gemolesteerd en een of ander varken had een spiegel uit een heel andere auto met een parker en ducttape op die toch al gammele dakconsole gemonteerd. Nou ja, ook allemaal weggegooid en ‘nieuwe’ spullen van de sloop er op.
Inmiddels ben ik een aardig eind op weg. Ik moet lucht-, interieur- en brandstoffilter nog even vervangen en de koplampen polijsten en dan kan hij wel weer de weg op. Ik ben heel benieuwd hoe hij rijdt met de nieuwe schokdempers en veren.