Beste medeliefhebbers, ik ben bezig om een gti turbo 2 aan het lopen te krijgen. Er komt wel brandstof tot aan de injectoren maar het wordt niet ingespoten. Ik ben nu dingen aan het uitsluiten maar mis een schema van de injectie en de ontsteking. Ik heb ze wel van een turbo 1 maar niet van een turbo 2. Dat is wezenlijk anders. Kan iemand me daar mee helpen?
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van welk jaar?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
1986. De eerste turbo 2.
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of die in het werkplaatshandboek heeft gestaan van de T2.
Er is wel een aparte Note Technique van.
Ik heb heel wat boeken, maar daar staat het niet in.
Wat ik heb is :
Inspuitsysteem LE Jetronic M25/662 van CITROEN en ontsteking Thompson met twee bobines/twee sensoren in het vliegwielhuis en stuurapparaat voor de ontsteking van AUTODATA.
Na lang zoeken heb ik gevonden :
LE Jetronic schema voor M25/662 motor vanaf 07-1986 origineel van Citroen
Ontsteking schema voor M25/662 motor vanaf 07-1986 origineel van Citroen.
Beide in duitse taal.
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M25/662 is een Turbo 1.
Deze is voor de M25/666 Turbo 2 zonder kat (Frans)
https://www.dropbox.com/scl/fi/1h112poylee7yb1ciu7g3/CX-25-GTi-Turbo-2-Frans.pdf?rlkey=oytbacj3yb1y0qoojnm1t0fbq&st=f8wj1pq8&dl=0
Hier voor de M25/662, Turbo 1 (Duits)
https://www.dropbox.com/scl/fi/dsd4w5howbsgwil4qzfp7/CX-25-GTi-Turbo-1-Duits.pdf?rlkey=m69g11zzuhsdgq6yu4tyu5o60&st=ua6923r1&dl=0
Iedereen hartelijk dank voor de moeite. Zo moet het gaan lukken lijkt me. Ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen. Deze t2 moet weer gaan rijden..
De twwede link is gaat over een een M25/662 motor ( zie tekst ) en geen M25/667.
Wat ik meen te weten is, dat M25/667 met katalysator pas vanaf zomer 1987 ingebouwd is tot einde produktie.
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sorry, verkeerde PDF online gezet.
Dit is de M25/667 Turbo 2 met kat (Zweeds).
In het document staat dat Turbo 2 met kat in de winter van 1987 is geïntroduceerd, dat kan natuurlijk per land verschillend zijn.
Staat ie al lang stil? Heb je vonk?
Geen ontsteking is geen brandstof(inspuiting) bij de injectie cx.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Correctie op bovenstaande. ik heb niet goed gelezen blijkbaar ops:
Als je wel brandstof bij de injectoren krijgt, maar de injectoren niet opengaan, zul je wel vonk hebben.
De kabelboom tussen aansturing (computer) en injectoren, is dan ws de voor de hand liggende boosdoener. Zijn de stekkers boven de dwarstraverse vrij van corrosie?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ja, dat ziet er netjes uit.
Ik ben begonnen met het na meten van de aansluitingen bij het injectierelais.
Op een aantal aansluitingen staat 12 volt op. Al dan nmiet met contact aan of tijdens het starten.
De aansluiting TD meet ik geen spanning maar wel een pulserende aardsluiting. Klopt dat?
Wat al eerder geschreven is : geen ontsteking betekent geen brandstofinspuiting en geldt voor alle merken benzine
inspuitsystemen.
Punt TD van relais 731 wordt gevoed vanuit klem 1 van Jetronic computer 142 en voedt gelijktijdig klem B1 van de ontstekings computer 141.
Staat het contactslot op contact is er geen spanning aanwezig.
Die voeding moet er zijn tijdens het starten om de brug tussen klem 30 en 87b van relais 731 te sluiten en zo de injectoren te voeden. De massaschakeling van de injectoren gebeurt in de Jetronic computer 142.
Als eerste kijken of de krukassensor 132 werkt. Ohmwaarde is ca. 50 Ohm en levert een wisselspanning.
Dus starten en de wisselspanning meten. Exacte waarde heb ik niet , maar moet minimaal 1 Volt zijn of hoger. Verschilt
per merk inspuitsysteem. Als de krukassensor niet werkt wordt de ontstekings computer 141 niet in bedrijf geschakeld en verzorgt de Jetronic computer 142 niet en daardoor geen voeding op klem TD.
Als de krukassensor moeilijk bereikbaar is, draai er een bougie uit en zet de klem van een startkabel op de schroefdraad van de bougie en het andere eind van de startkabel aan de minpool van de accu. Starten en kijken of de bougie vonkt. Geen vonk dan alsnog de krukassensor controleren en meten.
Oeps een foutje. Ohnwaarde krukassensor ca. 500 Ohm.