Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naast mooi zijn en prijsjes winnen wordt er gereden en tja…Natuurlijk moet er ook geklust worden. Nieuwe bougietjes bijvoorbeeld. Jaguar schreef ooit Champion voor, een merk waar ik geen fan van ben. NGK’s dus, net als er al in zaten
even de luchtkast er af en je kunt er prima bij
Natuurlijk ff een check voor montage
En dan is het gewoon ff de gaten uitblazen, druppeltje kruipolie d’r bij, ouwe er uit, iets kopervet aan de nieuwe bougies, de nieuwe er in, aantrekken met de momentsleutel en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ongewild en toch een prijs gekregen. Van harte proficiat !
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dankjewel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Van ingewijden heb ik begrepen dat ik er niet te licht over moet denken.
Gefeliciteerd!! Maar met het oog op zo’n opmerking over het scoren van concoursprijzen: nu wordt het dus pas écht een heel geouwehoer om ‘t allemaal netjes & ‘volgens het boekje’ te houden
Ook wel leuk dat ‘t me blijkbaar gelukt is om prijswinnende schroefjes voor je raamlijsten te leveren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mag je dan in het vervolg als je weer eens schroefjes levert aangeven ‘concours winnende schroefjes’
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk is reeds lang hofleverancier van specialties.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Derk is jouw David Manners van de Lage Landen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Derk is immers Heel Speciaal.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zeker weten. En dat heb ik ook op papier, keurig vastgesteld door een ter zake deskundige jury
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met de winterstalling in aantocht is het verstandig de auto met schone olie weg te zetten. Dus is er ruim 6 liter 20w50 plus een fris oliefilter aangeschaft. Middagje bij een vriend op de brug want ik wilde ook de voorwielophanging nameten, iets wat thuis niet lukt.
Daarnaast geconstateerd dat de reactiearmen van de achteras nieuwe rubbers nodig hebben en dat het ook zin heeft vier nieuwe rubbers in de bladveren te zetten. Dat is voor de komende week dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, de achterwielophanging dus. Dat is een beetje vreemde constructie: de as hangt namelijk niet midden in de bladveer maar aan het einde ervan:
De zwarte onderdelen op de tekening zijn de rubbers, en die moesten er maar eens nieuw onder. Eerst de vier rubbers van de reactiearmen maar eens. Die armen lagen er snel naast gelukkig.
De rubbers waren wel op:
Onder de pers de oude er uit vechten. En die bitches zaten serieus goed vast…
Daarna verse er in:
Klaarrrrr:
En dan die krengen weer onder de auto zetten:
Het klinkt allemaal lekker simpel. Doch het uitpersen van de oude rubbers en het inpersen van de nieuwe was al 2 uur geknoei omdat alles zo vast zat. Daarna monteren onder de auto, hiervoor moest ik de as iets kantelen. Dat was even gedoe dus. Al met al toch weer 4 uur werk dus om 4 rubbers te vernieuwen. Het is wat het is…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat de zooi nu toch al uit elkaar lag heb ik gelijk maar even doorgepakt en de bladveren onder de auto vandaan gehaald. De steunrubbers waren niet heel slecht, maar de klembout zat rechts wel verkeerdom gemonteerd en omdat ik die rubbers toch al in huis had kon dat mooi nu.. dus terug onder de auto en de bladveren er onder vandaan:
In de bankschroef er mee en dan uit elkaar. Aan deze kant moet de moer dus zitten…
Omdat de bout er verkeerdom in zat zie je dat deze uitsteekt en daarmee de koets raakt na montage:
Boeltje los:
Nieuwe rubbers:
Gelijk de bladen olien en weer in elkaar met de nieuwe rubbers:
De ouwe zooi:
En dan weer onder de auto om de boel in elkaar te schroeven
Daarna de as op steunen om de auto op “rijhoogte” krijgen zodat je alles vast kunt zetten:
En met het gewicht er op de middenstand van de as nameten:
Met dit alles achter de rug is de wagen klaar voor de winterstalling, maar niet voordat er nog even verse olie in de achteras kwam:
Dat is dat, alles weer fris en fruitig in elkaar met vers rubber. En dan alleen nog even opruimen, waarbij het me toch altijd weer opvalt hoeveel gereedschap je nodig blijkt te hebben voor een relatief simpel klusje..
Nog even het weekend rijden en dan verwarmd op stal tot maart. Dan gaan we weer op wintersport met de Jag. Maar eerst in de tussentijd nog even verhuizen naar en nieuwe crib met een beter beunhokje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:de klembout
De torenbout dus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bladveren olien? Ik dacht dat de wrijving tussen de bladen een wezenlijk deeel van de demping moeten geven.
Wel een interessante constructie trouwens!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:waterman schreef:de klembout
De torenbout dus.
Wat jij wil. Ik volg de term uit het werkplaatshandboek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste