auto gaat soms niet omhoog
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 oktober 2024 06:29 PM

CX 2000 super 1975:

Na even staan (soms maar een halve dag) gaat de auto soms niet omhoog en stoplampje blijft branden. Pan met LHM is op niveau. Als ik de ontlastschroef losdraai en dan weer vast gaat-ie wel weer omhoog. Heb dit nu een paar keer gehad in een week tijd. (Deze auto heeft lang stilgestaan.) Ik wil nog zeggen dat ik dacht dat je bij de CX een hoogteregelaar hoort tikken af en toe. Dat hoor je bij deze niet, ook niet als-ie wel omhoog gaat. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43233
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 oktober 2024 08:04 PM
  [ # 1 ]

Heb je al verse LHm en schone filters?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10183
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 oktober 2024 08:18 PM
  [ # 2 ]

Wat je regelmatig hoort tikken is de drukregelaar als hij in-  of uitslaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 06 oktober 2024 08:25 PM
  [ # 3 ]

Aanzuigslang aan de hoge drukpomp en aan het reservoir sluiten luchtdicht af ?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27866
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 oktober 2024 09:10 PM
  [ # 4 ]

Je moet de pomp horen als hij werkt, vervolgens stopt die daarmee totdat er weer extra druk in het systeem nodig is.
Bij stationair stilstand moet dat minimaal 20 sec zijn dat de pomp niet hoeft te werken.

Na lang stilstand lijkt me geen slecht idee dat bollen te controleren of te vervangen. Met name de voorraadbol en de remaccu.

En zoals al gezegd verse olie en filters schoonmaken, vergeet ook niet de remmen door te spoelen daar komt anders nooit verse olie.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4839
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 oktober 2024 10:01 PM
  [ # 5 ]

Kleine correctie: de pomp draait altijd als de motor draait.
De drukregelaar zorgt ervoor of er wel of geen druk wordt opgebouwd. Zodra de gewenste druk is bereikt, zal de pomp drukloos rondpompen naar het voorraadvat.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27866
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 oktober 2024 10:20 PM
  [ # 6 ]

Klopt, daarom zei ik ook werken, dan hoor je hem.
Drukloos terug naar het vat dan hoor je de pomp eigenlijk niet.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 07 oktober 2024 09:17 AM
  [ # 7 ]

Dank allemaal. Filters en LHM had ik gecontroleerd. Filters zien er behoorlijk fris uit, i.i.g. niet verstopt. Nog even over dat klikken: dat hoor ik dus juist helemaal niet. Ik kan pas weer volgend weekeinde aan de auto werken. Dan zal ik eerst die slang nog eens bekijken. Ik ga ervan uit, dat er lucht in de pomp komt. Klopt het, dat het lossen van de ontlastschroef die lucht laat verdwijnen? (het is toch geen ontluchtschroef??) In elk geval helpt het lossen van die ontlastschroef wel steeds direct.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2408
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 oktober 2024 09:56 AM
  [ # 8 ]

De ontlastschroef open zetten maakt dat de regelaar geen druk kan opbouwen (en de pomp niet tegen druk hoeft te pompen). EEA klinkt alsof de pomp geen LHM krijgt of de regelaar niet geheel fris is. Mocht je een losse regelaar hebben liggen, evt even wisselen op proef.
Even voor de volledigheid, is dit een CX met hydraulische enkele plunjerpomp op het blok (zonder stuurbekrachtiging) of een met snaaraangedreven pomp en wel stuurbekrachtiging?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 07 oktober 2024 11:01 AM
  [ # 9 ]

Dank je Evan. De CX heeft geen stuurbekrachtiging; de pomp is wel snaaraangedreven.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2408
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 09 oktober 2024 04:46 PM
  [ # 10 ]

Eea klinkt inderdaad als lucht in de pomp, drukloos aanzuigen versnelt dan ‘t ontluchten, ofwel de regelaar zelf is niet in orde en het systeem bouwt daarom geen druk op. Je zult stuk voor stuk de onderdelen vanaf reservoir tot en met de drukregelaar moeten nakijken om erachter te komen waar het euvel zit.
Een niet tikkende drukregelaar (helemaal niet) is wel gek…
Ik denk wel dat een cx zonder stuurbekrachtiging minder interne lekkage heeft en dat daardoor de regelaar minder vaak zou kunnen tikken.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25532
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2024 10:11 AM
  [ # 11 ]

het kan ook nog een leeglopende bol zijn. op druk blijft de stikstof opgelost maar van druk krijg je een bel en pompt de pomp nietmeer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27866
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2024 05:40 PM
  [ # 12 ]

Dat moet dan wel de voorraadbol of eventueel de remaccu zijn.
Lijkt me dat de veerbollen, met name de de achterste te ver weg zitten om die luchtbel in de HD pomp te krijgen.

En dan zou het probleem opeens een keer weg moeten zijn, want die bol is een keer helemaal leeg.


Kan sowieso geen kwaad als de staat onbekend is er een nieuwe voorraadbol en remaccu op te zetten, want die hebben niet het eeuwige leven.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 oktober 2024 06:18 PM
  [ # 13 ]

Vervang gewoon de rubber slang tussen vat en pomp !!

Let heel goed op barstjes in de kunststof aanzuigpijp op het LHM vat ,

hoeft geen LHM te lekken maar brengt wel lucht in je systeem .


andere test is om de voorste remmen te ontluchten met een doorschijnende slang ,

als er schuim blijft komen ,en geen mooie LHM heb je een luchtaanzuig probleem .


Succes met het speurwerk !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 13 oktober 2024 11:18 AM
  [ # 14 ]

Dank allemaal voor de tips. Voordat ik de vraag op het forum zette had ik de LHM op peil gebracht (moest een kleine liter bij.) Daarna nog 1 keer de storing gehad, zodat ik aannam dat het bijvullen het probleem niet had opgelost. Sindsdien komt de auto echter elke keer gewoon omhoog. Ik kijk het dus nog even aan. De oorzaak voor het lage peil zit waarschijnlijk in 1 lekzak achterzijde die een klein beetje lekt. Moet ik nog aanpakken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook