lambda sensor voor en na katalysator hetzelfde type?
telocho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 31 augustus 2024 11:27 AM

Ik krijg bij het online onderdelen zoeken verschillende resultaten, dus is mijn vraag:

is bij Xsara Picasso met TU5JP4 (1.6 16v) motor bj 2006 de lamdba sensor voor en na de katalysator wel of niet van hetzelfde type?

Tweede vraag, is het boordsysteem kritisch m.b.t. het merk? Ik weet dat mijn vorige Opel echt niet goed overweg kon met aftermarket merken.

Terzijde: beide oude lambda-sensors hebben een groene connector, en passen op elkaar.
Ik had er laatst een met een blauwe in handen maar die is net afwijkend met de uitsteeksels en wil dus niet passen.

ALvast dank.

Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)

Profiel  

klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

Gepost: 01 september 2024 10:08 PM
  [ # 1 ]

Zeer waarschijnlijk wel. Voorkant van de katalysator zal een breedband sonde zijn ( regel funktie ), achter de katalysator een sprongsonde ( monitorfunctie en regelt niets ).

Om welke reden beide vervangen ?

Profiel  

klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

Gepost: 02 september 2024 09:13 PM
  [ # 2 ]

Als je wat koopt een merkproduct en het zelf produceert zoals Bosch, Delphi, Hella, Pierburg, Valeo.

Kritisch wordt het bij motor besturingsdelen bv EGR ventiel, EGR gasklephuis, gaspedaalsensor. Een ander merk monteren kan problemen veroorzaken.

Wat het zoeken betreft, er zijn nog al wat aanbieders en nemen het niet zo nouw met de vergelijkingsnummers/OEM nummers en met wat zij in de markt aankopen. Daar stuit je nog al eens op niet kloppende informatie en kwaliteit.

Profiel  

telocho
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 oktober 2024 03:52 PM
  [ # 3 ]
klever33 schreef:

Om welke reden beide vervangen ?

Ik wilde niet beide vervangen, al zitten ze er waarschijnlijk beide al héél lang in… auto is 400000 km en daarvan heb ik er al 80k zelf opgezet. Als ik kijk naar de 1e sensor ziet die er als de originele uit. Aangezien ze toch een bepaald aantal km meegaan in het kader van preventief onderhoud. Ik kan natuurlijk ook gewoon wachten op uitval.

Wat ik wilde is de 2e sensor aanpakken en daarvoor het goede type vinden, maar bij zoeken krijg ik voor de eerste én tweede dezelfde productnummer.

Degene die ik wil vervangen is alleen de achterste, ik heb de katalysator vervangen (onvoldoende werking) en ik krijg nu heel af en toe toch nog een nieuwe error code van de katalysator-werking, dus volgens mij is de sensor langzaam aan het overlijden. De code verdwijnt ook weer na paar honderd km net zo spontaan.

Profiel  

telocho
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 oktober 2024 04:03 PM
  [ # 4 ]
klever33 schreef:

Kritisch wordt het bij motor besturingsdelen bv EGR ventiel, EGR gasklephuis, gaspedaalsensor. Een ander merk monteren kan problemen veroorzaken.

Wat het zoeken betreft, er zijn nog al wat aanbieders en nemen het niet zo nouw met de vergelijkingsnummers/OEM nummers en met wat zij in de markt aankopen. Daar stuit je nog al eens op niet kloppende informatie en kwaliteit.

EGR en gasklep onderdelen is duidelijk, voor dat soort onderdelen prefereer ik van de sloop. Er zijn behoorlijk veel Peugeots en Citroens met die motor en wat er op lijkt, dus er zijn gebruikte onderdelen te kust en te keur, ook met lage km standen.

Een lamba haal ik niet graag 2ehands, daar kleeft in mijn ogen een onbetrouwbare levensduur aan vast dat je aan de buitenkant dus niet kan zien of meten.

Profiel  

ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 280

Gepost: 02 oktober 2024 08:31 PM
  [ # 5 ]

Volgens

https://tinyurl.com/yj7nmf83

heeft jouw auto twee dezelfde lambda sensoren (onderdeelnummer 1628 HR), inderdaad met de groene stekker.

Profiel  

telocho
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 oktober 2024 09:42 AM
  [ # 6 ]

Dank je wel!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook