Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Ik heb sinds enige weken een XM V6 uit 1990 in mijn bezit. De auto start en loopt op remmenreiniger, maar op benzine krijg ik hem niet aan de praat. Volgens mij zit er een probleem in de bedrading, maar het lukt me niet om het opgelost te krijgen. De relais die de injectie moeten aansturen, 807 & 818 krijgen geen massa. Als ik ze met een extra draad aan de massa koppel, dan schakelen ze in, hoor je de benzinepomp werken en krijgen de injectoren 12v. Alleen start de auto dan nog steeds niet. Er komt benzine tot aan de injectoren, dus er is geen probleem met de benzine toevoer. Ik meet op beide contacten van de injectoren 12v, en weet niet of dat zo hoort. ik ben inmiddels redelijk radeloos, dus zoek goede hulp om het opgelost te krijgen. Dus als er iemand een idee heeft, of nog beter, wilt komen helpen, dan zou dat enorm gewaardeerd worden. Ik woon in Bergen op Zoom.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Om een injector te openen moet een van de twee aan massa. Ik zou het dus als eerste in de aansturing zoeken. 12V op beide pootjes; is dat bij alle injectoren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beide relais krijgen massa van de ECU resp. pen 6 en 13. Startblokkering in orde ? Is deze aangesloten ? Alle 6 de Injectoren staan parallel geschakeld (dus gemeenschappelijke massa (pen 20 en 21 ECU) en plus (via relais 807)).
Meet je ook een plus op pen 19 ECU ? wordt aangestuurd door het code paneeltje. en wellicht ook op pen 18 en 19 ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
jantje1948 schreef:Om een injector te openen moet een van de twee aan massa. Ik zou het dus als eerste in de aansturing zoeken. 12V op beide pootjes; is dat bij alle injectoren?
bedankt voor je reactie. Ik ga dat eens verder uitzoeken
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
citroen23 schreef:Beide relais krijgen massa van de ECU resp. pen 6 en 13. Startblokkering in orde ? Is deze aangesloten ? Alle 6 de Injectoren staan parallel geschakeld (dus gemeenschappelijke massa (pen 20 en 21 ECU) en plus (via relais 807)).
Meet je ook een plus op pen 19 ECU ? wordt aangestuurd door het code paneeltje. en wellicht ook op pen 18 en 19 ?
De startblokkering lijkt mij in orde. Na ingave van de code springt het lampje op groen. ik zal de pennen van de ECU door meten zoals je aangeeft.
Het is normaal dat je op allebei de pennen van de injectoren als de motor niet loopt 12 volt meet.
Die injectoren worden “naar de massa” geschakeld via de pinnen 20 en 21 en hebben een 12 volt aansluiting via een relais, nr 807.
Als je ecu niet aanstuurt dan meet je op een pin 12 volt, en op de andere 12 volt via de injector. ( Omdat de weerstand van je meter heel hoog is). De injectoren worden pas aangestuurd als je de startmotor laat draaien.
Als je wilt weten of de injectoren “werken” kun je bij het starten luisteren of ze klikken, en dus openen. Of met een auto-stethoscoop of met een lange schroevendraaier, houdt hem tegen de injector en de andere kant tegen je oor.
Als hij wel start op startpilot dan werkt je Fenix3 ecu nog, want die stuurt ook de ontsteking aan.
Het kan zijn dat na lang stilstaan de injectoren “vastzitten”. Soms krijg je ze los door ze heel even op 12 volt te zetten,( met de steker eraf, spanning direct op de injector, en dan moet je ze ook horen klikken. Niet te lang op 12 volt, een paar seconden is niet erg, maar langer dan branden ze door want ze zijn niet gemaakt om altijd open te staan zonder dat er benzine door stroomt. ( Als je rijdt werkt dat wel, maar dan stroomt en benzine door die ze van binnen ook koelt).
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Relais 818 speelt geen rol tijdens het starten. Dit relais voedt de verwarming van de lambdasonde en deze is tijdens het starten uitgeschakeld.
Is het zeker dat de ontsteking werkt ? Heeft er veel weg van dat het niet het geval is. Startpunt van de ontsteking is de krukassensor. Geeft deze geen signaal dan blijft de motorcomputer afgeschakeld en direkt daarmee verbonden de ontstekingsmodule.
En op startpilot of remmenreiniger start en loopt de motor zonder ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die laatste zin moet je even uitleggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
klever33 schreef:Relais 818 speelt geen rol tijdens het starten. Dit relais voedt de verwarming van de lambdasonde en deze is tijdens het starten uitgeschakeld.
Is het zeker dat de ontsteking werkt ? Heeft er veel weg van dat het niet het geval is. Startpunt van de ontsteking is de krukassensor. Geeft deze geen signaal dan blijft de motorcomputer afgeschakeld en direkt daarmee verbonden de ontstekingsmodule.
En op startpilot of remmenreiniger start en loopt de motor zonder ontsteking.
De krukassensor heb ik al vervangen door een nieuwe, en de bedrading ervan heb ik doorgemeten. Dus die is in orde. Ik snap niet wat je bedoelt met je laatste opmerking. Het lijkt mij dat als er geen ontsteking is, dat er ook geen vonk op de bougie komt. En dan ontbrandt het mengsel (in dit geval de remmenreiniger) toch niet?
Je kunt een benzine motor laten “dieselen” op een goed ontbrandbare brandstof.
Dat verschil kun je goed horen: Als de ontsteking werkt en je spuit startpilot in dat “loopt” de motor even d.w.z. hij gaat iets in de toeren. Als hij alleen maar een paar cilinders af en toe laat werken , d.w.z hij loopt niet maar je hoort een paar ploffen in de uitlaat, dan dieselt hij misschien en weet je zeker dat de ontsteking niet goed is.
Even over de opmerking van de TS: Aan relais 807 en 818 geen massa:
De massa van relais 807 komt van de Fenix3 computer pen 6. 818 is alleen voor de lambda sonde, die heeft geen invloed op starten.
De computer heeft op pen 1 en 2 “eigen” massa aansluitingen.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met het maken van een extra massa via relais 807, want dan loopt de stroom voor de injectoren misschien onbedoeld op een andere plek als voorzien.
Kijk eerst eens op je massa hebt op pin 1 en 2 van de Fenix3. Als dat OK is moet je ook massa hebben op pen 2 van relais 807, de bruin gemarkeerde aansluiting.
To err is human, not to err is divine.
@Jantje 1948: ik bedoelde er mee dat er geen bougie of andere elektrische hulp van buitanaf nodig is om dit spul te laten
ontbranden. Hier worden koolwaterstoffen ingezet met een heel laag kookpunt.
Zoals Citroensmgz beschrijft komt het tot “dieselen”.
@marc.ambagts : dat is toch mijn vraag of je zeker weet dat de bougies vonken en dat antwoord heb ik nog niet gelezen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet wat nadieselen is, maar nooit geweten dat git ook kon bij koude motor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
Citroensmgz schreef:Je kunt een benzine motor laten “dieselen” op een goed ontbrandbare brandstof.
Dat verschil kun je goed horen: Als de ontsteking werkt en je spuit startpilot in dat “loopt” de motor even d.w.z. hij gaat iets in de toeren. Als hij alleen maar een paar cilinders af en toe laat werken , d.w.z hij loopt niet maar je hoort een paar ploffen in de uitlaat, dan dieselt hij misschien en weet je zeker dat de ontsteking niet goed is.Even over de opmerking van de TS: Aan relais 807 en 818 geen massa:
De massa van relais 807 komt van de Fenix3 computer pen 6. 818 is alleen voor de lambda sonde, die heeft geen invloed op starten.
De computer heeft op pen 1 en 2 “eigen” massa aansluitingen.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met het maken van een extra massa via relais 807, want dan loopt de stroom voor de injectoren misschien onbedoeld op een andere plek als voorzien.
Kijk eerst eens op je massa hebt op pin 1 en 2 van de Fenix3. Als dat OK is moet je ook massa hebben op pen 2 van relais 807, de bruin gemarkeerde aansluiting.
De Fenix3 heeft massa op pen 1 en 2, dus dat is in orde. Wat ik me wel afvraag is wanneer je massa op pen 2 van relais 807 krijgt. Is dit zodra het contact aanstaat, of wanneer de startmotor draait, en dus ook de krukassensor geactiveerd wordt. Als dat het geval is zit het probleem wellicht ergens anders. Tot op heden heb ik het relais gemeten met alleen het contact aan, en niet terwijl iemand anders de motor probeert te starten.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 12-04-2012
- HY kampeerauto
- GS/GSA Pallas
- Xantia 1.8 ie
- C3 Pluriel 1.4
klever33 schreef:@Jantje 1948: ik bedoelde er mee dat er geen bougie of andere elektrische hulp van buitanaf nodig is om dit spul te laten
ontbranden. Hier worden koolwaterstoffen ingezet met een heel laag kookpunt.
Zoals Citroensmgz beschrijft komt het tot “dieselen”.@marc.ambagts : dat is toch mijn vraag of je zeker weet dat de bougies vonken en dat antwoord heb ik nog niet gelezen.
Ik heb de ontsteking gecheckt met een losse bougie op het motorblok, en die vonkte. Daarmee ga ik ervan uit dat ontsteking niet het probleem is. En op remmenreiniger dieselt hij niet. De motor loopt dan gewoon, zodat zelfs de hydrauliek omhoog komt.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan is het duidelijk een brandstof probleem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het brandstofprobleem is mijns inziens een dik elektrisch probleem.
Motorcomputer moet zijn FENIX 3
1. Niet inschakelen van relais 807 zou je m.i. op kunnen lossen door pin 5N2 door te lussen naar pin 5N2 van relais
818.
Aan de bestaande bekabeling alles laten zoals het is.
Na inschakelen van relais 807:
Dan moet er 12V staan op de verstuivers.
Geen inspuiting :
a. er staat inderdaad geen 12V op, kabelbreuk oid.
b. alle verstuivers zijn elektrisch defekt, lijkt mij onwaarschijnlijk. Weerstandsmeting uitvoeren. Ohmwaarde
ca. 15 Ohm.
c. alle verstuivers zijn verstopt, lijkt mij ook onwaarschijnlijk.
d. massa regeling in motorcomputer uitgevallen.