10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
   
CX Athena; mogelijk zuiger gescheurd
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 08 augustus 2024 02:34 PM
  [ # 136 ]

Ik heb nog erg weinig gereden met de CX, mede door de vakantie (met de Xantia), maar het lijkt erop dat de klachten met alleen conventionele ontsteking over zijn. Komende week nog even wat meer rijden om zeker te zijn en dan ga ik de Vellemankit plaatsen.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 10 oktober 2024 04:37 PM
  [ # 137 ]

Na de 123 geïnstalleerd te hebben en een nieuw kabelboompje eraan gemaakt te hebben liep de CX weer mooi. Na het tanken in Duitsland (1 op 11,5, waarbij meestal 130 op de teller is gereden en in Duitsland 160 en wat stadsverkeer). Liep hij na een km onregelmatig sloeg stationair bijna af, leek met brandstoftoevoer te maken. Had erg vol getankt en dacht aan ontluchting. Tankdop eraf en het was over.

Vorige week liep hij even niet helemaal lekker (200 meter) en heb afgelopen dinsdag nog even gekeken (ontsteking, zeefje carburateur, motorolie mooi helder niets verbruikt, een bougie er even uit (mooi lichtgrijs) kabels, vacuumslangetjes enzo). Liep netjes.

Gisteren naar de groothandel en op de A12 ging hij overslaan, ploffen schokken etc. wilde niet op de vluchtstrook staan en bij de Makro geparkeerd in Duiven, kon zelf niet echt vinden wat het was, dacht aan brandstof of toch ontsteking. Vanwege onzekerheid en dat ik zo niet durfde te rijden de ANWB gebeld. Hij kwam er ook niet goed uit. Ontsteking goed, genoeg brandstof van de pomp. Uiteindelijk vacuum laten trekken met prop in luchtaanvoer buis, dat gaf even wat verandering. Hij en ik dachten beide toch aan de carburateur, kon zo wel naar huis rijden. Wel raar dat dat zo heftig is nadat de carburateur ultrasoon gereinigd is vorig jaar en zeefje helemaal schoon is.

Vandaag carburateur open en ik denk het klopt niet bij de chokeklep, verbindingsstukje afgebroken! Hij zal toch niet in de motor zijn gekomen. Compressie cilinder met koude motor 1; 11,9, 2; 11,0 3; 6,8 en 4; 12.0. Prut toch niet weer!

Ik baal nu, door zo iets kleins. Was na de ellende vorig jaar zo blij hoe de motor liep. Hij liep en trok zo goed dat er vertrouwen in had. Ik had hem nog niet echt uitgeprobeerd maar ging bij 205 op de teller nog door (daar moet wel ruim 20 af). Tussen acceleraties onderin gelijk aan de oude testen met de 2.2 douvrin en bovenin nog wat sneller. Pakte altijd mooi op. Was misschien best wel een beetje trots. Ik dacht daar rij ik zo nog makkelijk een of twee ton mee.

Heb komende weken ook eigenlijk geen tijd, dus eerst even laten zakken….

Afbeelding Bijlagen
carb_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2024 06:06 PM
  [ # 138 ]

Shit man…. Heb je een endoscoop? Kijken in de cilinder kan een boel duidelijk maken namelijk. En heb je nog kleppen gecontroleerd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 oktober 2024 06:58 PM
  [ # 139 ]

Dat is inderdaad ontzettend balen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 10 oktober 2024 08:34 PM
  [ # 140 ]

Dank voor de reacties.

Kleppen heb ik ruim 1000 km geleden nog gecontroleerd, maar wil ik ook snel opnieuw doen. Hoop dat het via de kleppen zonder te veel schade eruit is gegaan. Alleen schade aan de kop; dat zou nog te overzien zijn, maar misschien is dat wishful tinking.  Ik wilde inderdaad kijken wat ik kan zien met de endoscoop, maar de endoscoop die ik heb is niet zo goed, dus kan ik waarschijnlijk schade aan de bussen/zuigers daarmee niet uitsluiten. En de frustratie zat straks blijkbaar hoog en ik had geen 123 geïnstalleerd, maar een Velleman kitje…

Even kijken hoe ik het inpas, moet eigenlijk andere dingen doen, maar wil ook weten wat de schade is. Hoop dat het bussen en zuigers niet beschadigd zijn. Met de endoscoop kijken en de klepspeling controleren zijn dus de eerste stappen.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 11 oktober 2024 02:09 PM
  [ # 141 ]

Net even gekeken, maar vanwege de drukte en de luizen die uit de boom waaien (in een minuut 20 op mijn endoscoop..) maar kort.

Endoscoop erg veel vervuiling, lijkt een soort teer te zijn in de 3e cilinder. Ik kan het niet goed zien, binnenkort motor wat verdraaien, maar hoek blijft beperkt en het is een matig ding.
Motorolie na gekeken, ongeveer 2/3 op peilstaaf en stuk donkerder. In Duiven met de ANWB was dat nog max en licht helder, dus in 35 km bijna halve liter gebruikt. Onder microscoop zelfde beeld als eerder met gebroken zuigerveren roet sliertjes en deeltjes in de olie, sommige kun je met het blote oog zien.

Ga nog klepspeling bekijken, maar zoals ik het nu zie is naast eventuele kopschade weer een cilinderbus en/of zuiger beschadigd.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 12 oktober 2024 08:32 PM
  [ # 142 ]

Wat een enorme tegenvaller!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 oktober 2024 10:31 PM
  [ # 143 ]

Ai. Mooi vervelend.. ben benieuwd wat het is, succes met het herstellen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 14 oktober 2024 01:26 PM
  [ # 144 ]

Dank voor de reacties.

Ik heb komende maand geen tijd om echt te klussen, maar probeer er wel achter te komen wat er is en wat ik eventueel nodig heb. De CX zou komend weekend naar de stalling gaan, maar dat gaat nu niet.

Het lijkt alsof de natuur de CX weer wil overnemen, sleutelen is even lastig. Er zijn zoveel bladluizen dat het luizen regent en je in een paar minuten onder honderden bladluizen zit. Ik wil niet dat alles onder de motorkap plakkerig wordt dus wat extra papier over de motor gelegd. Zal over een paar dagen vast weer beter zijn.

Op de foto is het niet zo goed te zien, maar de zuiger van de 3e cilinder lijkt gescheurd. Als ik het zo bekijk lijkt het een brede scheur te zijn en denk ik dat het metalen stukje tussen de plek en de zetel is gekomen en toen de klep tegen de zuiger is geknald. Hoop dat schade zich voornamelijk beperkt tot zuiger en klep.

Je kunt de (roet)deeltjes ook goed in de olie zien.

Afbeelding Bijlagen
luizen_klein.jpgcilinder_cx_klein.jpgolie_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2024 03:22 PM
  [ # 145 ]

Als het inderdaad volgens dat scenario misgegaan is, zal de schade niet beperkt blijven tot die klep en de zuiger, vrees ik.
Die klepzitting, en daarmee de kop hebben dan ook een beschadiging opgelopen…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 oktober 2024 04:14 PM
  [ # 146 ]

In de praktijk valt schade aan de zitting vaak erg mee en is dat met één keer nabewerking wel op te lossen. Schade aan de kop kun je goed oplossen met een dremel en wat geduld. Blijft er een zuiger over, wellicht een bus, en dan ben je er wel met wat pakkingen etc. Zo’n douvrin motor is vrij hufterproof, kan veel hebben en het komt allemaal niet zo nauw als bij bv een moderne motor of een of ander exotisch stuk techniek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 oktober 2024 05:09 PM
  [ # 147 ]

“Of een ander stuk exotische techniek”
Wel leuk hoe je moderne motoren daarmee op 1 hoop veegt. Smile

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 14 oktober 2024 08:25 PM
  [ # 148 ]

Misschien dat ik ooit nog aan een exotisch stuk techniek ga beginnen, maar ben nu wel blij dat de 2.0 Douvrin blijkbaar wat kan hebben.

Als hij uit elkaar gaat wil ik het liefst alles ook weer vlot in elkaar zetten. Zoals ik het nu lees is de kans groot dat de kop met een nieuwe klep en eventueel nieuwe klepzetel en wat werk weer goed is. De zittingen zijn vorig jaar gefreesd (2 hoeken) en dat zou ik nu ook weer laten doen bij die klepzetel (of nieuwe zetel als dat nodig is). Is het handig vast een klepgeleider te zoeken of is de kans op schade daarop klein? Nieuwe uitlaatkleppen heb ik nog liggen van Corteco; zijn die oké? Pakkingsset heb ik ook nog liggen.

Drijfstanglager, kan die ook een optater hebben gehad? Krukas kan denk ik wel wat hebben?

Ik hoop dat de bus nog redelijk is, heb nog geen diepe krassen gezien met endoscoop en wellicht met even flexhonen weer goed genoeg is. De oude zuiger van de 3e cilinder (die vorig jaar is vervangen) zag er redelijk uit, maar die is wel 0,01 mm kleiner (2 groeven ipv van 3 groeven). Kan ik beter een andere regelen? Ik wil het wel weer echt goed hebben. Een kleine twijfel ook een beetje of ik de 2.2 die hier ligt dan maar ga opknappen. Maar voor vorige week liep de 2.0 erg lekker.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 oktober 2024 08:58 PM
  [ # 149 ]

Eerst uit elkaar halen en dan spullen regelen is eigenlijk de beste methode. Zonder het schadebeeld ga je lopen gokken en dat kost eigenlijk altijd geld.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 16 oktober 2024 08:58 AM
  [ # 150 ]

Ik snap dat advies en dat is natuurlijk de goede volgorde. Zonde om van alles te kopen wat je mogelijk niet nodig hebt.

Maar ik zit ook met een korte oprit met steile aanloop, daar past net geen motortakel voor. En met CX die niet kan verplaatsen ik blokkeer de boel een beetje. Ik gebruik de oprit ook om te lassen en andere dingen te maken.
Vandaar dat ik een beetje probeer in te schatten (of gokken) wat er aan de hand is en welke onderdelen leverbaar zijn of juist lastig zijn. Mocht het blok eruit moeten, dan is het handig dat de CX naar een andere plek gaat. De vorige keer ging het werken aan het blok best redelijk op de oprit met de motor in de auto hangend aan een houtenconstructie.

Profiel  
 
 
10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook