278 van de 278
« Eerste  < Vorige 276 277 278
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3679
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 oktober 2024 11:42 AM
  [ # 4156 ]
Frans 007 schreef:

Wat mij opvalt is dat de benzine en diesel auto’s in de loop der jaren steeds aerodynamischer werden.
Als ik nu naar de reclame kijk van elektrische auto’s gaan we weer terug naar de rijdende baksteen tijd.
Groet.

Het omgekeerde is waar ( helaas).
De makers van elektrische auto’s hebben al enige tijd ontdekt dat luchtweerstand verlagen goed werkt om het rijbereik te verhogen.
Bijvoorbeeld Tesla’s zijn behoorlijk aerodynamisch en ook Mercedes schenkt daar bij z’n E modellen veel aandacht aan.
Bij de “verbrandingsauto’s” is de trend de laatste 15 jaar omgedraaid: De auto’s worden steeds breden en hoger, en daardoor neemt het frontale opervlakte toe, die is even belangrijk als de Cx. En daarnaast is de trend naar SUV’s probleemvol: Het is moeilijk om een hoge, brede en relatief korte auto aerodynamisch te maken.
Kijk maar eens hoe de Toyota Prius onthaald werd: Daarbij was “form follows function” de drijfveer en die is dus ook aerodynamisch best goed.

Elektrische auto’s hebben wel als voordeel dat het front makkelijker aerodynamisch te maken is, geen koeling/radiator/luchtstroming door de motorruimte.
Alleen kleine elektrische auto’s zien er uit als een afgerond baksteen, maar die zijn bedoeld als stads/korte afstand auto. Als je nooit op de snelweg rijdt en vrijwel nooit meer dan 80 of zo dan speelt aerodynamiek een ondergeschikte rol in het verbruik.


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10183
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 oktober 2024 12:15 PM
  [ # 4157 ]

Uit een onderzoek bleek dat de brandstofbesparing van de afgelopen 10 jaar door elektrisch rijden teniet is gedaan door de toename van het aandeel SUV’s in het wagenpark. Daarbij komt dan nog dat je in een gewone auto behoorlijk de klos bent bij een aanrijding met een SUV.
Van mij mogen ze die krengen dubbel belasten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 15 oktober 2024 12:30 PM
  [ # 4158 ]

De overheid/EU zou daar iets op moeten verzinnen ben ik van mening. Een hatchback, sedan of station is praktischer, lichter, veiliger en zuiniger.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1367
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 oktober 2024 12:31 PM
  [ # 4159 ]

Maar is dat ook niet een beetje ‘reversed marketing”? Om plaats te krijgen voor batterijen werden de auto’s vanzelf groter, richting SUV.
Nu EV’s of hybrides wat meer geaccepteerd zijn (ja, ik weet dat er een dip in de verkopen zit nu), is de volgende marketing truc om over de Cw waarde te beginnen, en de stroomlijn weer op te zoeken. is Ioniq6 dan voorloper of gewoon te vroeg?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10183
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 oktober 2024 12:50 PM
  [ # 4160 ]

Een Tesla heeft meer weg van mijn benz CLA dan van een SUV denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1367
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 oktober 2024 01:39 PM
  [ # 4161 ]

gelukkig is er meer dan alleen tesla…

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2018
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 15 oktober 2024 01:44 PM
  [ # 4162 ]

Gelukkig wel, 2 weken terug voor het eerst zelf in een Tesla Model 3 van 2019 gereden. Wat een rammelende bak plastic…. Sad

Een elektrische station met een degelijk bereik is best haalbaar. Laatst in de nieuwe BMW i5 station gezeten. Hopeloos onoverzichtelijk info-tainment systeem en vanwege het accu pakket is er een instaphoogte van een SUV, maar het kan wel.

Vind het eerder een self fulfilling prophecy. Ford bijvoorbeeld roept dat er minder vraag is naar hatchbacks en stations en meer vraag naar SUV’s en crossovers. Maar ondertussen maken ze de Fiesta en Mondeo niet meer en volgend jaar stopt de productie van de Focus ook. Voor de Fiesta is de vervanger al bekend maar dat is gewoon een elektrische Fiesta op stelten.

Ford wil zich meer richten op “iconische auto’s” riep de CEO laatst. Dus hebben we nu de Ford Explorer, wat eigenlijk een Volkswagen is met Ford badge. Hoe i(c/r)onisch

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
278 van de 278
« Eerste  < Vorige 276 277 278
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook