Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Het begint weer kouder te worden, en dat is normaal geen probleem als je lekker mag rondtoeren in een warme auto.
Helaas valt het me op dat de lucht aan de bestuurderskant wel warm is (overigens minder warm dan normaal voor mijn gevoel) maar dat aan de bijrijderskant alleen koude lucht komt.
Als ik de temperatuur naar standje sambal zet, lijkt het wel iets warmer te worden, maar echt warm wordt het niet.
Nu lees ik verhalen over kleppen en verstopte radiateurs zo her en der. Wat is aannemelijk dat hier het probleem is ?
Je zou de kleppen opnieuw kunnen inleren met Diagbox, meestal zijn ze na een update de weg kwijt, soms kan dat ook spontaan gebeuren. Zelf al 2x meegemaakt, bij mijn vorige en huidige 508, effe inleren en je heb weer volop warme of koude lucht.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan heeft hij wel diagbox nodig denk ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Op AliExpres kun je ze kopen, contact zoeken met iemand in de buurt met Diagbox, of naar een garage voor een diagnose, overal is een oplossing voor
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik, ik heb m zelf. Maar ik weet niet of Herben dat weet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Hier helaas geen Diagbox inderdaad. Maar als dat het probleem is, dan kan mijn Citroën specialist het dus ook snel oplossen ... ?
Ik woon helaas niet in de buurt anders wat het een kleine moeite geweest, voor een C5AC heb je in iedergeval Diagbox V9.xx nodig (auto 2015>...), versie 7.xx waar de meeste knutselaars mee rondlopen, kan dat niet. Een dealer of goede specialist zal dat wel hebben, geef het aan of ze de kleppen kunnen testen en opnieuw calibreren, éénmaal in het juiste menu duurt het maar een paar seconden het calibreren na een druk op de knop.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Dank voor je reactie. Ga donderdag even langs bij de garage en zal dit ook doorgeven.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Net de auto weer opgehaald en probleem zit in de kachelradiateur. Deze moet vervangen worden in principe.
Tot mijn verbazing op de terugweg wel weer warme lucht aan bijrijderskant ….
Vreemd, zo oud is je auto niet, heeft de garage ook kunnen onderbouwen waarom het de kachelradiateur is?
Hebben ze de auto uitgelezen en getest met Diagbox?
Er zit maar 1 kachelradiateur in de auto (en 1 verdamper voor airco), voor de rest wordt alles met kleppenen geregeld (gemixt) om de juiste uitblaastemperatuur te bereiken. Dat er nu opeens wel warme lucht uit de bijrijderskant komt, doet mij twijvelen aan de diagnose van de garage, effe kachelradiateur vervangen is natuurlijk lekker verdienen voor de garage.
Er zit maar één kachelradiateur in de auto.
Oftewel, als íe het aan jouw kant wél deed, maar rechts niet, hoe kan het dan aan de radiateur liggen? Welke logica zou daar dan achter zitten, heeft de garagist daar nog iets over gezegd?
Groet,
JW
Edit: terwijl ik zat te schrijven was er al gereageerd. Same story…...
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik had op Autoweek een review gelezen van iemand die hetzelfde probleem had. Zelfde auto, ongeveer zelfde kilometerstand en dezelfde garage ...
Heb hem gevraagd wat het probleem was toentertijd, en dat zou gaan om een verstopping bij een verdeelstuk van de aircoleiding, wat toen vervangen is.
Morgen toch maar even weer bellen en wat verduidelijking vragen.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Vanmorgen naar het werk de temperatuur op High gezet (het is ook zo warm buiten) en dan toch wel weer beduidend koudere lucht aan de bijrijderskant.
Bij de garage zeggen ze toch dat dit inderdaad met verstoppingen in het systeem te maken heeft, en daarvoor dus vervangen moet worden.
Las dit nog op het audiforum:
Ik denk eerlijk gezegd dat ik het dan toch moet gaan zoeken in de kachelradiateur. Ik heb het vermoeden dat deze voor een deel verstopt zit en dat er enkel aan de linkerzijde waar ook de in en uitgang zit, stroming plaatsvind. De rechter zijde zit dan denk ik verstopt en stroomt niet goed door.
Daar was de oplossing ook het vervangen van de kachelradiateur uiteindelijk.
Een Audi heeft niet hetzelfde systeem als jouw C5AC, ga daar dan niet op af.
Vraag: is het een Citroën dealer, dan wel een Eurorepar garagist, voorzien van een goeie Diagbox?
Zo ja, heeft hij daarmee naar storingscodes gekeken, en welke zijn daar dan tevoorschijn gekomen?
Ik heb in de CitDocs het schema en de beschrijving van dit systeem opgezocht.
Daarin is duidelijk zichtbaar dat er één kachelradiateur en één aircoverdamper is waar de lucht doorheen geblazen wordt. Die verwarmde lucht wordt vervolgens door luchtkleppen de juiste kan op gestuurd.
Het is dan ook niet te begrijpen dat de garagist zegt dat deze verkeerde verdeling veroorzaakt zou worden door een verstopte kachelradiateur.
Desgewenst kan ik je dat document sturen. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW
PS Even voor de zekerheid: in het menu staat het wel ingesteld op gescheiden regeling?
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als het een 20 jaar oude auto was waarvan de onderhouds historie onbekend was, dan zou een verstoppings scenario kunnen, maar zo oud is je auto niet. Hopelijk geven de documenten van JW je enig inzicht dat een verstopping in de kachelradiator of verdamper niet het meest voor de hand liggend scenario is, tenminste niet voordat je het correct elektronisch functioneren van de kleppen heb uitgesloten. Geef anders even aan in welke regio je zit, wellicht is er iemand in de buurt met een Diagbox
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Het klonk mij wel logisch in de oren ...
Je mag het me wel sturen, maar ik vraag me af of ik genoeg technische kennis heb om te snappen wat er allemaal in staat.
Verstopping van de kachelradiateur lijkt nogal veel voor te komen bij verschillende merken, en ook bij jongere auto’s.
Ik woon in Ommen, Overijssel