Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook hiervoor geldt dat dit een gevolg is van keuzes van de kiezers. Daar kan je iets van vinden, maar uiteindelijk is dit wel een democratisch gekozen regering. Overigens denk ik dat we in dit topic bij de feiten moeten blijven en geen politieke gevoelens of frustraties moeten ventileren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zat ook al zoiets te denken. Sorry voor het aanzwengelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En er is inmiddels een vervolg: https://www.nu.nl/politiek/6332604/kamer-vangt-bot-14-gemeenten-willen-vervuilend-busje-en-vrachtauto-toch-weren.html .....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, dit valt onder de bevoegdheid van de gemeenten. Dus zelfs als de kamer begint te stampvoeten levert dat niets op.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
“We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven”
Ik zou wel eens willen weten wie dat zijn.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle ondernemers hier achter staan. Het moet wel zo zijn dat dit de grotere gevestigde bedrijven zijn in de regio’s.
In de praktijk zie ik amper elektrische busjes, enige uitzondering zijn eigenlijk de pakketbezorgers.
Er zijn ook genoeg busjes die met enige regelmaat paar honderd km per dagen rijden, wat met een EV bus praktisch eigenlijk onmogelijk is.
Dan hebben we het nog niet eens over de kleine ondernemers welke nu prima uit te voeten kunnen met een busje van 10 a 15 jaar oud.
Maar goed verderop in het artikel wordt al gesproken dat er misschien een uitzondering voor de kleine ondernemer moet komen. Typisch Nederland om direct uitzonderingen te maken op de regel.
2 jaar na ingang van de regeling zal wel weer uit een onderzoek blijken de regeling niet het voorspelde resultaat weet te behalen.
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er wordt in de meeste van die gemeenten al 10 jaar aan gewerkt in samenspraak met….
Dan mag je van een ondernemer toch wel verwachten dat hij daar plannen voor gaat maken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Er is gewoon geen samenspraak, en zolang een EV busje geen zware aanhangers mogen trekken, is er gewoon geen oplossing voor het MKB.
Arjan Verkade schreef:Maar goed verderop in het artikel wordt al gesproken dat er misschien een uitzondering voor de kleine ondernemer moet komen. Typisch Nederland om direct uitzonderingen te maken op de regel.
Ondernemerschap vraagt om investeringen en neemt risico’s met zich mee, steeds veranderende wetgeving is een dergelijk risico.
Zeker, ondernemerschap is niet zonder risico’s.
Wat je als ondernemer doet is scenario’s maken, en daar “waarschijnlijkheden” aanhangen. Die zijn gebaseerd op omgevingsfactoren, waarvan de politiek er eentje is.
Als er dan zo’n 10 jaar door de politiek in een bepaalde richting gewerkt en gestuurd wordt, en er is al die tijd geen aanwijzing dat dit gaat veranderen, ligt het voor de hand dat een ondernemer z’n beslissing hierop baseert en inderdaad stevig investeert. Als hij dat niet zou doen, zou hij immers z’n werk niet meer kunnen uitvoeren.
Mijn inschatting is dat, mocht den Haag dit nu inderdaad alsnog terugdraaien, het tot rechtszaken gaat komen waarbij de ondernemers compensatie voor de geleden schade gaan claimen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:
Als er dan zo’n 10 jaar door de politiek in een bepaalde richting gewerkt en gestuurd wordt, en er is al die tijd geen aanwijzing dat dit gaat veranderen, ligt het voor de hand dat een ondernemer z’n beslissing hierop baseert en inderdaad stevig investeert. Als hij dat niet zou doen, zou hij immers z’n werk niet meer kunnen uitvoeren.
Dat klinkt leuk maar een zzp loodgieter, timmerman o.i.d. heeft niet altijd de ruimte om een nieuwe bus te kopen van meer dan een halve ton.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens.
Ik begrijp gewoon niet waarom er voor dit soort ingrijpende overgangen (waarbij de financiële impact voor de ondernemer relatief hoog kan zijn), geen overgangsperiode is, afhankelijk van de omvang van je bedrijf.
maw, grote bedrijven eerst (en dat gebeurt ook). De DHL, AH en meer van zulks rijden al met elektrische wagens door de stad. Voglende stap zou zijn voor de mbk-ers. Als laatste de zzp-ers met een bedrijfswagen.
Een harde overgang is wellicht wel lekker makkelijk qua beleid en handhaving (de kant van de (lokale) overheid dus), maar vaak compleet onrealistisch. Als de voorzieningen in welke vorm dan ook er niet zijn, dan ben je nog nergens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het gaat nu over bedrijfswagens, maar de burger zal er ook aan moeten geloven.
Steeds de regels aanscherpen, eerst de diesels dan de benzine.
Vergeet niet dat alle auto’s ooit zijn goed gekeurd voor de openbare weg en ook milieu technisch.
De overheid is echter heel goed om tijdens het spel de regels te veranderen (op alle fronten).
Groet
Ik zie niet precies wat het probleem is. Dat is toch altijd al zo geweest, op alle vlakken?
zonder verandering is er ook geen vooruitgang.
Anders hadden we nog steeds auto’s zonder gordels, geen maximum snelheid, gelode benzine, chroom 6 verf, asbest, loden waterleidingen, en ga zo maar door. Bij een verandering, op welk vlak dan ook, is er altijd wel iemand die er (in eerste instantie) nadeel van ondervindt. Is dat dan een reden om iets niet te doen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Arjan Verkade schreef:“We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven”
In de praktijk zie ik amper elektrische busjes, enige uitzondering zijn eigenlijk de pakketbezorgers.
Er zijn ook genoeg busjes die met enige regelmaat paar honderd km per dagen rijden, wat met een EV bus praktisch eigenlijk onmogelijk is.
Maar die busjes die honderden kilometers per dag rijden hoeven dan ook geen EV te zijn. Een loodgieter met een elektrische Vito (55k euro) of Trafic (41k euro) met 290km WLTP bereik kan de hele Randstad af. En haalt ie het een keer toch niet dan gaat ie om 12 uur z’n bammetje eten aan een snellader.
En zelfs zo’n EV bus kan in 1 dag gemakkelijk van de oost naar west en terug met een dergelijk bereik als ze halverwege de dag ff aan de lader gaan tijdens de verplichte rustpauze van de bestuurder. Die elektrische DHL bussen staan ook niet iedere 50km aan de lader.
Het enige argument tegen het verbannen van ICE bussen in steden is de aanschafprijs van een EV bus, en dat is nog altijd een hele terechte.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
In de Volkskrant van vandaag staat een uitvoerig verhaal over dit onderwerp.
Ik weet niet of dit voor iedereen toegankelijk is, vandaar een stukje er uit:
Dinsdag nam de Kamer een motie aan om landelijke uitzonderingen in te bouwen tot 2029. In de motie staat dat de uitzondering moet gelden voor ‘ondernemers’, maar de uitstootvrije zones zijn überhaupt alleen van toepassing op ondernemers. Mensen die bestelbussen of vrachtwagens hebben zonder dat ze die voor een bedrijf gebruiken, kunnen dispensatie krijgen.
3. Hebben de critici een punt?
Volgens de meeste brancheorganisaties niet. Die pleiten juist voor invoering van de nulemissiezones. ‘Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden’, zegt Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. ‘Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling.’
Ook Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Bovag en de Rai Vereniging willen niets weten van uitstel. De organisaties wijzen erop dat de plannen al jaren bekend zijn en dat veel ondernemers hebben geïnvesteerd in schonere voertuigen. ‘Al deze ondernemers worden benadeeld bij uitstel.’ Driekwart van de bestelbussen zou ook volgend jaar nog de binnenstad in mogen.
De brancheorganisaties erkennen dat met name kleinere ondernemers zorgen hebben over onder meer het gebrek aan laadpalen en de verschillende ontheffingen. Maar dat is volgens hen geen reden om invoering van de zones voor alle ondernemers uit te stellen. De meeste ontheffingen zijn landelijk geregeld, er is een landelijk ontheffingenloket en aan laadinfrastructuur wordt hard gewerkt.
De marktkooplui verzetten zich als een van de weinige branches wel tegen de nulemissiezones. Volgens belangenbehartiger CVAH overweegt de helft zelfs te stoppen omdat ze geen elektrische bus kunnen betalen. Sommige gemeenten hebben daarom een algehele uitzondering ingevoerd voor marktkooplui. In andere kunnen ze aanspraak maken op een ontheffing.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor