Audi is een heel ander merk en type auto, kun je niet vergelijken met een Citroen.
Ik sleutel al 25 jaar aan Peugeot/Citroen en soms aan andere merken, van oud tot nieuw, tot nu toe 1x meegemaakt dat er een kachelradiateur verstopt was, dat kwam door mengen van koelvloeistof, wat uit noodzaak was gedaan bij een lekkage.
Ommen is helaas uit de buurt voor mij, tenzij je weleens in regio 010 komt, dan is het een kleine moeite om even uit te lezen/calibreren, ik heb Diagbox V9.85.
Wat nog kan spelen is dat het pollenfilter uit twee delen bestaat.
Ik veronderstel dat dit, gezien de leeftijd van de auto, al eens vervangen is.
Die montage is wat lastig, en als er daarbij iets niet goed gedaan is, dan wel dat slechts één van de twee vervangen is, kan het zijn dat je een ongelijkmatige, ongelijk verdeelde luchtstroom krijgt.
Voorts: op m’n eerdere vragen heb ik geen reactie gezien. Die zijn wél van belang.
En een Email adres waar ik wat documenten naartoe kan sturen, heb ik ook nog niet ontvangen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
De garage is geen Citroën dealer (meer). Gaat om Drent Wilmink in Almelo. Ze zijn sinds een jaar (ongeveer) geen dealer meer maar Citroën specialist geworden/gebleven.
Mijn mailadres stuur ik je via PM. Zal kijken of ik iets van die documenten snap
Heb een C5 aircroos met hetzelfde probleem.
Dealer heeft geen afwijking gevonden en komt met een uitgebreide diagnose. voorlopig nog koude lucht midden en rechts. Links geeftminder koude lucht maar geen wamre lucht
C5 is van augustus 2019
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Dat is toevallig dus. Die van mij is van juni 2019 dus een stuk ouder
Is de auto nu bij de dealer ?
A3pjd schreef:Dealer heeft geen afwijking gevonden en komt met een uitgebreide diagnose. voorlopig nog koude lucht midden en rechts. Links geeftminder koude lucht maar geen wamre lucht
Dat is geen diagnose, maar een bevestiging van de klacht(en), hier kun je dus niets mee, je weet nog steeds niet de oorzaak en welke oplossing daarvoor nodig is. Is het een mechanisch defect van de (meng)kleppen of aansturing van de kleppen, denk aan valse info van sensoren, of is de software de weg kwijt? Heeft de dealer geprobeerd e.e.a. te resetten, calibreren of software te updaten?
In een van de documenten is te lezen hoe de temperatuur geregeld wordt. Dat gaat niet met sensoren in de circuits, maar mbv berekeningen die gemaakt worden op basis van externe factoren.
3. Regeling van de temperatuur
De interieurtemperatuur maakt het mogelijk, samen met de weergegeven instelling, de benodigde temperatuur te bepalen voor het verwarmen of afkoelen van het interieur, totdat de gewenste waarde is bereikt.
De temperatuur in het interieur wordt berekend op basis van :
.Buitentemperatuursensor
.Zonnesensor
.De opbrengst en de verdeling van de lucht
De berekening wordt uitgevoerd met parameters die bij het afzetten van de motor werden opgeslagen, zoals :
.Buitentemperatuur
.De berekende interieurtemperatuur
.Dag, datum, uren, seconden (hiermee kan de duur van de stilstand worden bepaald)
De interieurtemperatuur van de auto wordt niet gemeten, maar berekend aan de hand van een temperatuurbalans : Resultaat van de optelling van de toegevoerde en verbruikte vermogens (Deze balans wordt voor elke zone gemaakt).
3.1. Normale werking
Bij een airconditioning met gescheiden regeling wordt bij de regeling rekening gehouden met de verschillende instellingen. De bedieningen van de regelorganen voor de gescheiden regeling worden afzonderlijk berekend voor de bestuurderszijde en passagierszijde, om de gewenste waarde te bereiken.
Bij regelorganen met centrale regeling, waaronder de aanjager, wordt voor een evenwicht gezorgd bij de berekeningen, waarbij de bestuurderszijde prioriteit heeft.
3.2. Werking na langere tijd stilstaan
a) Korter dan 5 uur stilstaan :
.De interieur- en buitentemperatuur worden opgeslagen bij het parkeren van de auto
.In de wekfase bepaalt de intelligente servicecentrale de tijd dat de auto stilstaat na de signalen van de zonlichtsensor en buitentemperatuursensor te hebben ontvangen
.Op basis van deze gegevens bepaalt de elektronische eenheid airconditioning de binnentemperatuur.
b) Langer dan 5 uur stilstaan :
.In de wekfase bepaalt de intelligente servicecentrale de tijd dat de auto stilstaat
.Nadat informatie over de buitentemperatuur en de hoeveelheid zonlicht is ontvangen wordt aan de hand van een berekening de binnentemperatuur geschat
-OPMERKING : Als de accu wordt losgenomen, gaan deze gegevens verloren.
Dat maakt het extra belangrijk om een goede diagnose te (laten) maken, door iemand die begrijpt hoe dat werkt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
auto staat niet bij de dealer maar staat gepland voor een “grote"diagnose en dan kijken wat er fout is.
JW schreef:In een van de documenten is te lezen hoe de temperatuur geregeld wordt. Dat gaat niet met sensoren in de circuits, maar mbv berekeningen die gemaakt worden op basis van externe factoren.
Uiteraard gaat het wel met sensoren, hoe kunnen die berekeningen dan worden gemaakt, en daarmee de temperatuur in het interrieur geregeld worden? Ooit zelf uitgelezen met Diagbox bij een moderne auto, daar zie je netjes temperaturen als buiten temp, interrieur, verdamper, uitblaas temp links en rechts, etc. Zo heb ik het probleem bij mijn 508 opgelost, het document wat je post is een gevalletje, heel interessant maar je kan er weinig mee, zorgt eerder voor verwarring.
Ik schreef dat er, volgens dat document geen sensoren in de circuits zitten, niet in de luchtcircuits dus.
En waarom zou ik twijfelen aan wat er in dat document staat over de binnentemperatuur bij deze auto?
In de stuklijsten die ik er tot nu toe van/over gevonden heb, zie ik ook geen sensor. Jij wel?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Omdat de documentatie en stuklijsten wel vaker niet kloppen, jij gelooft er heilig in dat het niet zo is, feit is dat jij met dit probleem geen praktische ervaring heb. Ik heb vaker met dit probleem te maken gehad en opgelost, niet alleen bij mijn eigen auto, het is prima dat je meedenkt, maar dit soort proza veroorzaken ruis op de lijn, je kan weinig met dat verhaal.
We zullen zien…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
edit mod: onnodige ruis verwijderd
je vergeet dat er in elk automatisch geregeld circuit sensoren zitten en ga je vervolgens dingen kopiëren en plakken want die tekst is 100% niet zelf getypt, om er onderuit te komen dat de docs niet kloppen….. waar dus wel aan vast gehouden wordt.
Het enige wat nog het meeste klopt zijn de docs op VIN voor de onderdeel nummers en zelfs hier sluipt af en toe een foutje in.
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Het systeem wordt gevoed met data uit de sensoren, de berekeningen en de algoritmen erachter worden steeds slimmer, daar gaat het document over, weliswaar in een slechte vertaling. Leuk om te lezen, maar in de praktijk heb je niets aan dat verhaal (behalve ruis), een stappenplan wat te controleren met Diagbox, wat te controleren in de auto, daar heb je meer aan.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
lijkt een beetje op “Vroeger” toen had je ook geen zak aan Ruis als het signaal klote was
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)