Tijdens het rijden s-avonds merkte ik dat het dimlicht af en toe wegvalt (beide zijden) waarna ze direct weer terugkomt.
Dit begon zich steeds vaker voor te doen totdat ze het nu helemaal niet meer doen. Stadslicht en grootlicht doen het wel. Achterlichten in alle gevallen ook.
Dimlichtlampje op dashboard doet het ook.
Alle zekeringen doorgepiept, niks gevonden.
Beide lampen vervangen, ook niks (1 lamp was wel zwart, maar piepte gewoon door)
Nu heb ik gemerkt dat de koplampverstelling ook niet meer werkt, dus moet er iets meer aan de hand zijn.
Heeft iemand ervaring hiermee of mij in de juiste richting kan sturen?
Ik vermoed eventueel een relais dat ook de stroom naar de koplampverstelling verzorgt?
Ook gekeken naar de lichtschakelaar in de stuurkolom of de dimlichtstand hier geschakeld wordt ?
Ik heb een schema uit 2012 en daarin worden de koplampen via de zekeringkast direkt vanaf de lichtschakelaar met 12 volt verzorgd.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Levert dit via de schakelaar ook de voeding voor de koplamp vertellers?
Heb je misschien een foto van het schema? Of een linkje?
Groeten
Michel
@klever33 Even gezocht op 0681127809 electrische schema’s enkele kwam ik de volgende 2 (in Russisch) tegen.
In de schema’s zorg pin 58 van de stuurkolomschakelaar idd de voeding voor zowel de koplampen (dimlicht ga ik dan maar even van uit) als voor de koplampverstellers.
Dus kan ik nu wat gerichter gaan zoeken.
Bedankt voor de tip.
Ik laat de uitkomst weten, wel zo fijn voor als anderen hetzelfde probleem ooit ervaren.
Ps, het lukt me niet plaatjes van de schema’s te uploaden omdat ze te groot zijn etc en ik zit vanaf mijn mobiel te werken dus dat schiet niet op. Maar belangrijkste is hierboven al gezegd.
Het is een draaischakelaar, tijdens het meten iets aan de draaibeweging van de schakelaar foemelen om te zien of het dimlicht uitvalt. Dan weet je zeker dat het de schakelaar is
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Ik heb de complete stuurkolom schakelunit vervangen door een andere identieke, maar het probleem blijft.
Ik vermoed dat het probleem zich ergens anders bevindt. BSI misschien. Ik ken dat ding verder niet, nooit iets mee gedaan ook niet.
Wat zijn de functies van de BSI? Ik lees wel iets over functies in samenwerking met de ECU?
Kun je zo’n BSI gewoon vervangen of hangt dit samen met de ECU en de sleutel (code)?
Of er zit toch een arbeidsrelais in de dimlichtschakeling. Ik zou daar eerst maar eens naar op zoek gaan. Kijk maar in het instructieboekje onder zekeringen en relais.
Het beste is een elektrisch schema van deze auto om de storing te vinden.
BSI is een tussenverdeelstation tussen diverse ECU`s bv motor ECU - airco ECU enz., stuurt de dashboardfuncties aan bv controlelampjes, startonderbreker en wordt ook vaak gebruikt om bv relais aan te sturen. Dit alles is een grobe functiebeschrijving.
Een ding is zeker, de koplampen worden niet direkt uit de BSI gevoed.
Of met het toch maar vervangen van de BSI de storing opgelost is, staat allerminst vast.
Ik heb wat zitten vogelen en als ik het grootlicht aanzet hoor ik een relais schakelen binnen in een zekeringkastje linksvoor bovenop de wielkast.
Als ik bepaalde stekkers loshaal of weer terug plaats gaat het grootlicht ook uit/aan en hoor ik het relais uit of weer inschakelen. Ik heb het zekeringkastje uitgebouwd en moet ik zien uit te zoeken welk relais van het dimlicht is. Uitgaande dat er voor het dimlicht ook een relais in het kastje moet zitten.
Bij het inschakelen van het dimlicht hoor ik geen relais klikken, dus kan erop duiden dat het betreffende relais niet meer schakelt en dus stuk is.
Heeft iemand een schema van het betreffende zekeringkastje? Dan kan ik de boel doormeten/testen.
Foto’s uploaden lukt me blijkbaar niet.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb een paar jaar terug ook problemen gehad met het dimlicht, het zat destijds in een stekerverbinding op de BSM, de zekeringkast onder de motorkap.
Lees mijn topic maar even vanaf hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2035988/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb vandaag op de sloop een nieuwe zekeringkast (bsm heet zo’n ding) gehaald en voila, het geheel werkt weer.
Blijkbaar het bijbehorende relais stuk.
Voor 4 tientjes weer geholpen.
Toch nog geld voor zoiets, maar goed, geen andere keus helaas.
Wel brandde eerst enkel 1 koplamp, maar dat lag aan de lamp zelf. Blijkbaar in eerste instantie een goede lamp vervangen door een defecte gebruikte (ik heb die gebruikte lampjes in de loop der tijd verzameld ipv telkens een nieuwe te moeten kopen)
Bedankt voor het meedenken.
Overigens brand nu het motor management lampje.
Standaard obd2 reader ziet echter geen foutcodes en lampje laat zich ook niet resetten.
Maar goed, dat is voor latere zorg.