En dat laatste is precies wat ik hierboven schreef:
Dat maakt het extra belangrijk om een goede diagnose te (laten) maken, door iemand die begrijpt hoe dat werkt.
Zoekend in de CitDocs heb ik daar, voor deze auto géén leidraad in kunnen vinden. Helaas.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
AaronKers schreef:edit mod: onnodige ruis verwijderd
Dit is dus nergens voor nodig en ik verwacht dat je het verwijdert en anders wordt het voor je gedaan.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het lijkt erop dat dat dus inderdaad geregeld is. Zullen we dan nu weer op een beetje een opbouwende manier met elkaar proberen om het probleem van TS op te lossen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat proberen we, maar als er dan gestrooid wordt met lange teksten uit CitDocs waar je niets aan hebt, dat is niet opbouwend, eerder het tegenovergestelde (en veroorzaakt irritatie). Afgezien van de vraag of het toegestaan is om zonder toestemming van PSA, met grote regelmaat documentatie hier te publiceren in de vorm van teksten en tekeningen.
Maar goed, bij deze opnieuw een poging om TS te helpen
Begin met live data uitlezen van de climate control met Diagbox, in datzelfde menu onder het kopje reparatie kun je de stelmotoren calibreren, onder het kopje regelorgaantest kun je ze handmatig aansturen om mechansche defecte uit te sluiten. Dat het soms wel soms niet goed werk, doet mij vermoeden dat er een storing in de aansturing van de regelkleppen is, of een defecte klep. De auto is niet zo heel oud, tenzij er al een astronomisch hoge km-stand op staat, geloof ik niet in een defecte klep en zeker niet in een verstopte kachel of verdamper. Een verstopte verdamper had je overigens al eerder gemerkt, de druk loopt dan te hoog op en dan schakel de AC compressor uit. Verder zoals eerder aangegeven, er zit maar 1 kachelradiator en 1 verdamper in, met regelkleppen wordt koude en warme lucht gemengd.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Nou, de sfeer hing er lekker bij hier ...
Maar goed, auto is vandaag weer bij de garage geweest. Uiteindelijk is toch de kachelradiateur vervangen, en de warme/hete lucht stroomt weer uit alle hoeken en gaten. Kan nu ook wel stellen dat de warme lucht die er wel uit kwam ook niet zo warm was als dat tie nu is. Doordat het nog niet echt koud is geweest, viel me dit niet zo op. Op de terugweg even beide kanten op High gezet, en dat was (ook bij buitentemperatuur van 20 graden) echt hete lucht.
Bij navraag kwam dit probleem inderdaad niet vaak voor, maar was het ook zeker niet de 1e keer dat ze dit zagen.
Verrassend
Fijn dat het opgelost is, en zo leren we elke dag weer bij
Groet,
JW
Edit: konden ze achteraf zien waarom die kachel het niet meer deed, c.q. verstopt was?
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi! Inderdaad vreemd. Kachelkranen worden al weet ik hoe lang niet meer gebruikt, juist omdat die vaak tot verstoppingen leidden. De kachel wordt dus continu doorstroomd en als er de goede kvs in zit zou dit eigenlijk niet moeten kunnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
De oorzaak is niet echt duidelijk. Als je de zoekterm “kachelradiateur verstopt” gebruikt, komt het toch wel geregeld voor.
Oorzaken die ik zie zijn oude koelvloeistof, misschien ooit water toegevoegd, gebruik van een dichtmiddel dat dan vastloopt in de kachelradiateur. Het kan dus van alles zijn begrijp ik.
Als je e.e.a. wilt weten, dan zaag je de oude matrix open, dan weet je méér.
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Herben schreef:De oorzaak is niet echt duidelijk. Als je de zoekterm “kachelradiateur verstopt” gebruikt, komt het toch wel geregeld voor.
Oorzaken die ik zie zijn oude koelvloeistof, misschien ooit water toegevoegd, gebruik van een dichtmiddel dat dan vastloopt in de kachelradiateur. Het kan dus van alles zijn begrijp ik.
Waar voer je die zoekterm in en welke merken/modellen krijg je dan als resultaat?
Ik ben in iedergeval heel benieuwd wat voor soort verstopping je gaat aantreffen bij het doorzagen van de oude.
Ik heb al een paar motorblokken van auto’s gezien met KVS die of gekristalliseerd was of een soort Gel smurrie was geworden.
Blijkbaar komt dat door het mengen van verschillende types KVS en veroudering.
Kan me best voorstellen dat bij een auto waarvan je de historie niet kent in het verleden ooit eens zonder nadenken KVS bijgevuld is uit de fles die er “toevallig” nog stond. Of gewoon uit onkunde de ruitenwisservloeistof in het expansievat gedaan ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan is het misschien wel raadzaam om de zaakdoor te spoelen en er nieuwe KVS in te doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik zag dit filmpje voorbij komen op youtube. Aardig wat reacties eronder van mensen die hetzelfde hebben gehad.
https://www.youtube.com/watch?v=fUXwYjK5Jlg
Helaas hebben ze bij mij niet een oude mat of doek neergelegd en is er oude koelvloeistof in de mat gekomen. Het stinkt nu behoorlijk in de auto. Heb dit meteen gemeld bij de garage. Mocht deze lucht blijven hangen, mogen ze er wat aan proberen te doen ....
Heb de oude overigens niet meegenomen om door te zagen. Ik geloof het wel.
jantje1948 schreef:Dan is het misschien wel raadzaam om de zaakdoor te spoelen en er nieuwe KVS in te doen.
Eensch….
Als er een verstopping zit in de kachel, is het niet goed voorstelbaar dat het alleen dáár zit
Die kachel zit immers in het normale, primaire koelcircuit. Het tweede, via de radiateur komt pas in werking boven een bepaalde temperatuur, geregeld door de thermostaat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat de verstopping dáár zit is uitlegbaar want daar zit al een vernauwing als ontwerp, én bij sommige matrixen zit er ook nog een soort van ‘’ werveldraad’’ in, die zo veel mogelijk warmte overdracht bevordert. Deze extra vernauwing versnelt het totale verstoppen omdat het aan evt gruis / vuil / slugde of whatever er ronddwaalt in je kvs als gevolg van een eerder trauma een aanhechtplaats biedt, en dan zit ie vlot wéér verstopt. Dan is het toch aan te raden om de oude matrix aan een verder onderzoek te onderwerpen want áls je troep aantreft, dan kun je verdere stappen ondernemen om een (spoedige) herhaling te voorkomen. En idd zoals bekend is uitgebreid spoelen van het gehele systeem altijd een pré in deze gevallen. Ervanuitgaan dat met een nwe matrix het opgelost is, heeft al velen in de vervolg-ellende gebracht, maar het is natuurlijk wel een ‘‘klusje’‘...... Mijn hdi had ooit ook een soortgelijk euvel, ook geen kachel meer, toen is uiteindelijk de matrix vervangen en was het opgelost ( voor dát moment ja ) maar tegen de winter was het weer uit met de pret en zat alles wéér potdicht. Dus ik spoel elke pré winter periode de kachel goed door met kokende azijn enz, dat werkt al jaren goed, maar natuurlijk kan het bij de ts een heel ander probleem zijn hoor. Desalniettemin blijft een verder onderzoek aanbevelenswaard.
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present