3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Terug bij de basis - mkatgert’s C4 Cactus
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7768
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 maart 2023 12:06 PM
  [ # 31 ]

Fijn dat de garage er toch wel tijd en moeite in heeft willen steken!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 27 oktober 2024 01:24 PM
  [ # 32 ]

En alweer anderhalf jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Tot ik de magische 220k grens passeerde.

Het begon met een melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’ (Nog steeds zo behulpzaam als vanouds…) die opkwam direct na het tanken. Dat bleek, na een reset en een nieuwe melding direct na de volgende tankbeurt, toch een End-Of-Life Eolystankje te zijn.

Laten vervangen voor een nieuw exemplaar loste dat probleem op, tot 200 km verder er weer een melding kwam: Motorstoring, laat de auto repareren. Maar nu inclusief service-lampje, en 80 km verder een UREA lampje en de melding dat ik nog maar 1100 km mocht rijden vanwege Storing emissieregeling.

Omdat de auto nog steeds prima reed ben ik doorgereden naar mijn bestemming en toen ik de volgende ochtend weer startte was de motorstoring-melding er nog steeds alleen de urea-melding was weg. En toen ik ‘s middags weer startte waren alle meldingen weg.

En dat is waar we nu zijn: ik vermoed in de blessuretijd van de Urea-pomp. Ik heb gelezen dat ik maar vast weer moet gaan sparen…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2024 02:51 PM
  [ # 33 ]

Is dat pompje niet een geheel met het eolystankje?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 04:31 PM
  [ # 34 ]

Nee, het Eolys-systeem is een ander systeem, daar is inderdaad tank en pomp recent van vervangen.

De storingen van het AdBlue/Urea systeem daarentegen zijn weer teruggekomen en na uitlezen bleek dat de Urea-pomp toch echt kapot is.

‘t Is een duur jaartje aan het worden zo; nieuwe koppeling, nieuw roetfilter, nieuwe Eolys-tank + pomp, en nu dan dus een nieuwe Urea-pomp, die waarschijnlijk ook boven de 1000 euro gaat kosten.

Even denken wat wijsheid is…

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2024 05:00 PM
  [ # 35 ]

Ik weet wel dat ik na zo’n beetje hetzelfde traject onze 308 eerder dit jaar uiteindelijk toch maar een schop heb gegeven. Na aanhoudende ellende met het AdBlue systeem, het uiteindelijk vervangen van de tank, omdat er net een nieuwe distributieriem op zat en toen de combinatie van een verstopt roetfilter en de melding verdunde motorolie (die volgens de interwetgeleerden kan wijzen op interne lekkage van de brandstofpomp) heb ik het opgegeven en een hoop geld in de aanschaf van een ander pakhuis gestoken. Die doet het vooralsnog al ruim 30.000 km naar alle tevredenheid.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 november 2024 05:23 PM
  [ # 36 ]

Eolys EN adblue? Is dat niet dubbelop? Mijn 1.6HDI van 2006 had alleen eolys.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 05:38 PM
  [ # 37 ]

Nee, Eolys wordt na elke tankbeurt bij de diesel gemengd om het regeneratieproces van het roetfilter te bespoedigen, urea wordt ingespoten bij de katalysator om de Nox uitstoot te verminderen. Twee systemen met een eigen doel, en elke 1.6 Blue-HDi zou ze beiden moeten hebben…. Maar deze auto is natuurlijk van 2015.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 05:40 PM
  [ # 38 ]

Marc, dank voor de wijze raad. Probleem is wel dat ik het verder gewoon een erg fijn karretje vind, dat ik geheel tegen mijn normale autoparkverloop in al meer dan 3 jaar in bezit heb.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 november 2024 05:48 PM
  [ # 39 ]

Weer wat geleerd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2024 10:46 PM
  [ # 40 ]

Snap ik Michiel, ik vond de 308 (2.0 HDi AET6) ook een heerlijke auto. Alleen die eeuwige ammoniakdampen achter de auto… uiteindelijk hebben we er bijna 140.000 km mee gereden voor ik het heb opgegeven. Het ging ook wel eens een jaar goed, maar vooral het laatste half jaar was het drama. Ik had natuurlijk nog het roetfilter kunnen vervangen, maar die melding ‘olie te dun’ stond me niet aan. Temeer daar de auto normaal gesproken tussen twee beurten door altijd een half litertje olie nodig had en nu plots niet meer… Met andere woorden, de onzekerheid over de staat van de brandstofpomp heeft me doen besluiten deze fijne auto met 250.000 km op de klok van de hand te doen. Onze C5 had er 30.000 meer toen ik hem aanschafte destijds Smile

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook