1.6 thp
xmate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 21-07-2010

- C6 (2005-2012) 3.0 hdi
Gepost: 25 oktober 2024 05:52 PM

Een DS 5 1.6 thp van 2018 met circa 100.000 km. Gaat dat goed of zijn er nog steeds problemen met deze motor?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 oktober 2024 06:22 PM
  [ # 1 ]

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/thp-motor. Dit is een beetje een onafhankelijke opsomming waar je wellicht iets mee kunt.
Belangrijk: Wat is de gebruiksgeschiedenis van de auto? Oftewel, vanwaar je vraag. Heb je of wil je aanschaffen?

Interne vervuiling komt bij meer motoren voor, met wisselende problemen tot gevolg. Af en toe goed opwarmen (in zijn drie hoog in de toeren op de snelweg 20 km best oncomfortabel schoonrijden), kiezen voor kwaliteitsbrandstof (98 van dure merken) en de voorgeschreven olie gebruiken voorkomt narigheid. Hoor ik ook van een Citroen specialist, die adviseert dat zijn klanten eerst te doen alvorens hij op verder onderzoek uit gaat.
Eveneens is het waarschijnlijk niet meer de huidige norm, maar toch: na een snelle rit de motor de gelegenheid geven om (stationair) wat af te koelen. En om de motor rustig (olie-)warm rijden alvorens volle prestaties te vragen. Dat is voor iedere motor goed om te doen.
Dan zou 100.000 km THP mijn inziens theoretisch geen problemen “anders dan altijd” op moeten leveren.
PS Ik vertrouw op mijn 2.0 16v en pas bovenstaande zelf toe.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 629
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 27 oktober 2024 01:10 PM
  [ # 2 ]

Ben bang dat dat niet goed gaat. Waarom? Het is een DS5, is niet echt een auto die sportief gereden wordt.

Het zal wel een 150/165 Pk versie zijn. Als je deze motor in een DS3 hebt en naast goed onderhoud is er sportief meegereden, dan zijn er meestal geen problemen.

Is het een 200/208 Pk dan zijn er bijna geen problemen. Maar wel sportief rijden (regelmatig op de toeren begrenzer)

Kennis van mij uit D had een THP 165 in zijn DS3 liggen. Heeft hem zonder motorproblemen bij 200.000 Km. geloof ik ingeruild. Maar wel goed onderhoud, v-power en rustig warm rijden en dan met 200 Km/h naar het werk. Heeft hierna een DS3 performance (208 Pk) gekocht.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 oktober 2024 10:20 PM
  [ # 3 ]

2018 is een 165Pk sterke THP, daar zijn de nodige verbeteringen in aangebracht in tegenstelling tot de 150 en 155Pk horror blokken voor 2014.
Het belangrijkste is dat de auto elke 15K een oliewissel + spoeling heeft gehad en nieuwe bougies om de 30K (het liefst bij 15K al), zie je in het boekje/facturen oliewissel om de 30K en bougies om de 60K, lekker laten staan. Dat is garantie voor een nodige walnut blasting (inlaat vervuiling), maar nog erger, vervuiling in de klepveren, waardoor het een oliezuiper zal zijn. Het mooiste is als de verkoper wil meewerken aan inlaatinspectie d.m.v. een camera in de cilinder, is de zuiger en injector mooi schoon? geen dichtgekoekte inlaatkleppen?
Een gezonde THP trekt de straatstenen uit de grond (veel koppel), heb je het gevoel dat het te lang duurt (beetje c5 2.0-16V gevoel) voordat de auto op snelheid is, dan is de motor niet gezond meer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook