Een C3 Aircross 2017 aangeschaft. Beige met die oranje accenten. Word je al vrolijk van als je er naar kijkt. En nog vrolijker als je er in rijdt. 88.000 km gelopen, distributieriem is vervangen. Met een automaat en allerlei digitale snufjes waarvoor ik een handboek van ruim 200 pagina’s moet doorwerken. Firmware en kaarten ge-uptdated door 1,5 uur met een draaiende motor op een groot pakeerterrein te staan. Maar is gelukt.
Eén tegenvaller: Ik kan het stop-start systeem niet permanent uitzetten. Nu moet ik vóór iedere (stads)rit het systeem uitzetten want in de stad in het onzinnig. Is er een oplossing ergens? Bijvoorbeeld doordat bij het starten het stop-start systeem niet in de stand ‘Aan’ aan gaat maar in de stand ‘Uit’? Dat moet in de firmware toch maar een simpel stukje programma zijn? Kan Citroën daar niet voor zorgen? Hoe zit dat in de nieuwere C3 Aircross’en?
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Nee dat kan niet , dit is ook om milieu eisen te kunnen halen , dus dat gaat Citroen ook niet aanpassen
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Kun je het start/stop systeem uitzetten met een aparte drukknop of moet dat via het centrale display?
Als het nog met een aparte drukknop werkt zou je eens kunnen proberen die knop in ingedrukte toestand te houden door een stukje karton tussen de knop te duwen. Veel moderne auto’s geven dan na een paar minuten een melding die na een paar seconde weer verdwijnt. Gaat er een lampje branden, dan doet een stukje zwart isolatietape wonderen.
Dat is een mooi idee, bedankt. Maar helaas, het moet via het centrale display.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Onlangs heeft forumlid Zx14i in een draadje uitgelegd waarom het onverstandig is om dat te doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat is er onzinnig aan stop-start?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik denk dat het systeem in de stad en met korte ritjes meer kost (accu en slijtage) dan dat het opbrengt. Is dat niet zo?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
2d schreef:Wat is er onzinnig aan stop-start?
Nee, het is onverstandig om het start stop systeem uit te zetten.
Direct ingespoten motoren schijnen slecht tegen stationair en lage toeren te kunnen. Dat treedt er al snel vervuiling op in het inlaattraject en eventueel ook nog de zuigerveren.
@Paul: het is juist bedoeld voor in de stad. Als je drie uur lang op de snelweg zit heb je er niet veel aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Juist in de stad vind ik het een prettig idee om wachtend bij het verkeerslicht geen uitstoot te veroorzaken. Daar hoef je geen milieufundamentalist voor te zijn. Alleen tijdens zeer warme dagen schakel ik stop-start wel eens uit, zodat de airco actief blijft.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
2d schreef:
Daar staat dus niets over dat het slecht zou zijn voor inlaat traject e.d. zoals Jan en ZX14i aanhalen.
Waar is daarvoor onderbouwing te vinden?
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Lage toeren zijn slecht voor direct ingespoten benzine motoren, dus veel stationair zoals in de stad bij stilstaan betekent ook meer interne vervuiling… zoals al aangehaald hierboven.
Daarom is ook niet aan te raden het nieuwe rijden te hanteren….
Gewoon lekker dat S&S gebruiken, met een automaat heb je daar al helemaal nul last van.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera