[Zomaar een sloopbak eronder schroeven schijnt ook niet te kunnen/quote]
Volgens mij kan dat gewoon hoor. Bij mijn 530i uit 2001 is destijds de defecte bak gewoon vervangen door eentje van de sloop. Geen gedoe met software, gewoon plug & play.
Ik zou toch dat toch nog maar eens navragen.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, dat was nog aangepraat te kennis van een paar dagen geleden. Inmiddels weet ik beter.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wel, der Fünfer ist Beim Firmen Oldenhage gewesen.
Johan heeft de volgende zaken geconstateerd:
1) De bak is eerder ‘open’ geweeest, al dan niet geserviced
2) De olie was smerig, maar niet verbrand. Dat laatste is mogelijk goed nieuws vwb de koppelingen
3) Het carter van de automaat was ontzettend smerig, veel vervuiling. Maar géén metalen deeltjes
4) Het olieniveau was nog voldoende, ondanks wat zweterij
Daarna heeft hij de volgende zaken uitgevoerd:
1) Verversen bakolie
2) Filter vervangen en carterpan reinigen
3) Carterpanpakking vervangen
Dus: nu maar afwachten wat er gebeurt. Volgens Johan zal het binnen 2- 300 kilometer nog meer verbeteren, als gevolg van de zelfreinigende werking van de verse ATF (...). Het verschil is nu al best te merken, al is het subtiel. De wagen komt wat subtieler van zijn plek bij stevig gasgeven en hij schakelt absoluut sneller. Verder voelt het geheel veel soepeler aan. In ieder geval was de thuisreis met de Bimmer enorm aangenaam.
Volgens Johan zijn er geen directe aanwijzingen dat de bak het snel zal opgeven, maar hij kan uiteraard geen garanties geven op die uitspraak.
En zoals de auto nu is zou ik hem zo bij Joep durven neerzetten voor een grondige ‘klokjerond’ keuring. Duidelijker kan ik niet zijn in mijn mening over deze auto.
Und nun mal wieder Freude am Fahren!
Ach ja, een BMW kost wel eens wat maar dan heb je ook wat. En…Der Hartnackige gewinnt!
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Grootste opvallende verschil: het stationair toerental ‘dipt’ niet meer in D. Dat was tot gisterochtend wel af en toe het geval. Dat kan ook de eerdere foutmelding veroorzaakt hebben: de koppelomvormer kan de boel nét niet stilgezet houden waardoor de speed stall sensor beweging ‘ziet’ die er niet zou moeten zijn. Ik mag hopen dat dit verschijnsel weg blijft, maar het is wel een teken dat de koppeling van de omvormer niet fris meer is.
Het stationair toerental in D is nu ~720 t/min. Zo’n dipje zette het dan even op 690-700. Als het wegblijft met alleen verse bakolie heb ik mazzel, maar anders zal de koppelomvormer toch een keer vervangen moeten worden. Maar! Dat is nog lang geen bakrevisie! Dus het hele verhaal lijkt uiteindelijk mee te gaan vallen.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vandaag de 422.000 zien passeren. Sinds de olie van de bak ververst is rijdt het allemaal nog soepeler dan het al deed. Het schakelen is echt significant verbeterd, en dat had ik niet verwacht. Niet verwacht omdat het al helemaal niet slecht aanvoelde, maar het is nu echt ‘on point’ en gaat “veel” sneller. En tot slot is het ding de neiging om te willen afslaan bij gasgeven terwijl de motor nog koud is ook kwijtgeraakt, iets waar ik niet bepaald rouwig om ben.