1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De ZX Break van Paul Z: Op de weg en een schokdemper vraag.
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 31 oktober 2024 09:46 AM

Na een dag of tien wachten was ze daar dan: De ZX Break die ik ongezien heb gekocht bij een garage in Oostenrijk.

Zie:

Paul Z schreef:

Het is een ‘97-er, 1.9 diesel Reflex in groen metallic. Volgens mij op de elektrische ramen na geen opties. Wel netjes op het oog en niet zo heel veel kilometers, ergens om en nabij de 160.000.

Maar ik moet hem zelf nog voor het eerst zien, ik ben niet eerst gaan kijken

Eerste indruk is goed. Interieur is netjes, buitenkant op wat kleine parkeerdeukjes na ook. Start en loopt. Zou volgens de verkoper een lekke koppakking hebben. Dat ze koelvloeistof verliest is vrij zeker, maar de olie is volgens mij schoon. Nou goed, daar gaat de garage voor me naar kijken, want er staat ook nog een BX die nog wat liefde en aandacht nodig heeft voordat ze weer de weg op kan.

Al met al begint het hier op het terrein een leuke verzameling te worden hier (de CX is overigens niet van mij)

 

Profiel  
 
Vijfentwintig
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 11-02-2012

Gepost: 31 oktober 2024 02:10 PM
  [ # 1 ]

Ben benieuwd hoe snel je ‘m op de weg hebt! Volgens mij zijn vooral de benzinemotoren gevoelig voor lekke koppakkingen en staan de diesels als onverwoestbaar bekend. Dus misschien is het slechts een lekkende waterpomp of radiateur.

Los daarvan: leuke Break in een lekker fris kleurtje.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 31 oktober 2024 03:29 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 31 oktober 2024 04:16 PM
  [ # 3 ]

Thanks!

Omdat ik het niet kon laten toch wat onderzoek gedaan. Koelvloeistof bijgevuld en er even een volle accu in gezet. Koelvloeistofsysteem bouwt direct vanaf de start enorme druk op. Ale koelvloeistof komt er meteen via de vuldop van het reservoir uitgespoten. Dus behoorlijke overdruk in het systeem, ook bij een koude motor. Ziet er dus wel uit als een lekke koppakking.

Ik ga hem morgen voorzichtig naar de garage om de hoek rijden en dan ga ik hen verder laten kijken.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 18 november 2024 10:35 PM
  [ # 4 ]

Ik ben wel nieuwsgierig wat de stand van zaken nu is.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 19 november 2024 08:22 PM
  [ # 5 ]

Nog niet veel nieuws. Garage heeft bevestigd dat de koppakking eruit ligt en gaan de kop lichten om te kijken wat de schade is. Ze waren verbaasd over de omvang van het lek, systeem bouwt direct bij de start enorme druk op, en daar staan deze blokken niet per se om bekend. Dus het is wel even de vraag hoe dat ontstaan is.

Verder hebben ze hem voorgekeurd, dat was een beter verhaal. Remleidingkje met een beetje corrosie, remverschil achter, komlampen even opnieuw afstellen en hij moet een nieuw linker spiegelglas. Dus dat is peanuts.

Maar: garage is druk, zieke monteur enzo. Dus even afwachten wanneer ze hem klaar hebben.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 20 november 2024 02:53 PM
  [ # 6 ]

Nou ja, buiten de koppakking (en dat wist je) dus verder geen ernstige andere gebreken gevonden. Had ook gekund.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 28 november 2024 06:40 AM
  [ # 7 ]

Gisteren een update van de garage gekregen.

Kop was krom, maar nog wel te vlakken dus dat is gebeurd. Ook zaten er twee voorverbrandingskamers los in de kop die zijn vastgezet en ze gaan de kleppen nog even stellen. Ergens vandaag hopen ze de kop weer terug te krijgen van het revisiebedrijf en kunnen ze beginnen met opbouwen. Dus er komt wat schot in de zaak.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 23 december 2024 04:24 PM
  [ # 8 ]

De ZX is klaar voor de keuring, 10 januari mag ik ermee naar de RDW!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10366
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 december 2024 04:42 PM
  [ # 9 ]

Mooi werk! Bereid je wel voor op langdurige inhaalacties!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2024 05:00 PM
  [ # 10 ]

Nou, dat was niet mijn ervaring met mijn ZX diesel destijds. Snel is overdreven, maar vlot zat.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 24 december 2024 09:30 PM
  [ # 11 ]

Haha, ik ben benieuwd. Ik heb een zwak voor instapmodellen, dus hoe minder vermogen en hoe minder opties hoe liever ik het heb. Wat dat betreft had ik de ZX nog liever met grijze bumpers en handgeslingerde ramen gevonden. Maar qua motorvermogen zit ik met zo’n ongeblazen diesel in het vooronder gebeiteld qua voorkeur Wink

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 12 januari 2025 12:06 PM
  [ # 12 ]

We zijn weer een stapje verder. Vrijdagochtend mocht ik me melden bij het RDW keuringsstation, en dat betekende meteen de eerste rit.

Leuk om er voor het eerst mee te rijden. Voelt als het aantrekken van een oude jas. Glimlachen als je voor het eerst de vertrouwde enkele ruitenwisser voorbij ziet zoeven en doorrijden tot het einde van de invoegstrook om er enigszins fatsoenlijk tussen te komen.

De RDW was tevreden, dus even wachten tot dat bericht bij de belastingdienst is binnengekomen, dan BPM aangifte doen en platen laten drukken. Nog eventjes geduld, maar dan kan de break de weg op!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 januari 2025 03:13 PM
  [ # 13 ]
Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 26 januari 2025 05:59 PM
  [ # 14 ]

De ZX is op de weg. Nadat ik bij de RDW was geweest was het een paar dagen wachten tot ik BPM aangifte kon doen, daarna weer een paar dagen wachten tot het kentekenbewijs er was en toen nog tijd vinden om de APK te laten uitvoeren. Maar nu is hij met frisse platen en een verse APK op de weg.

Bij de APK zijn uiteindelijk ook de schijven en blokken voor vervangen. Onderweg naar de RDW was me opgevallen dat de schijven krom waren. Omdat er ook roest op de schijven zat meteen laten vervangen.

Vandaag heb ik de lampjes in het knoppencluster van de verwarming vervangen. Op zich niet super ingewikkeld, maar mijn ZX heeft het knoppencluster waar de lampjes niet van buitenaf met een bajonnetje te vervangen zijn (die heb ik ook wel eens gezien), maar het cluster zelf moet echt uit elkaar en dat is wel een beetje zenuwslopend met al dat bijna 30 jaar oude kunststof. Maar het is gelukt en alles zit weer zonder schade in elkaar, dus blij mee.

Ik heb nog wel een vraag voor de kenners over schokbrekers achter. Met twee tieners op de achterbank van de auto viel me op dat hij behoorlijk doorklapt bij verkeersdremepels. Ik hoor de uitlaat dan klappen, volgens mij omdat de vering tegen de eindaanslag komt (in mijn eentje in de auto hoor ik niks).

Ik denk dat een nieuw setje schokbrekers zou kunnen helpen. het is een beetje zoeken, maar in een (volgens mij Franse) webshop vind ik zowel de Monroes als een aantal (budget) alternatieven. Dat is dit overzicht: https://www.oscaro.com/jeu-de-2-amortisseurs-arriere-citroen-zx-break-n2-1-9-d-69cv-10005-18109-0-gt

Zelf heb ik een voorkeur voor Bilsteins, maar die kan ik voor de break niet vinden. Hier vind ik wel iets: https://tinyurl.com/2kr3suy2

Deze zijn volgens de site niet compatibel met de break, maar in de referenties kom ik wel weer het nummer van dezelfde Monroes tegen als van de Franse webshop, als zijnde een onderdeel dat gelijkwaardig zou zijn.

Wie heeft er een goed advies voor welke schokdempers te kiezen, of weet hoe het zit met de Bilsteins?

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 26 januari 2025 09:14 PM
  [ # 15 ]

Of een setje hulpveren plaatsen die had ik destijds onder mijn xsara break om het door jou genoemde probleem op te lossen.

En zijn je adals nog goed? dat is volgens mij ook vaak een probleem bij deze auto’s, heb het bij mijn xsara"s i.i.g. bij de kop gehad.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook