Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-2024
- DS 7 Crossback
Ik heb de volgende vraag;
Ik rijdt op dit moment een DS7 Crossback 2020.
De auto heb ik tweedehands gekocht.
Vanaf het begin werkte de start/stop niet.
Mijn dealer heeft als antwoord dat dat alleen werkt als de accu volledig is opgeladen.
Niet dat het hinderlijk is maar als het in de auto aanwezig is lijkt het mij dat het gewoon dient te werken.
Heeft iemand hier verstand van
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het start stop systeem vergt veel van de accu. En als tijdens het starten de spanning onder de 10,5 volt zakt is er een kans dat de computers op hol slaan. Vandaar deze beveiliging denk ik. Rijd je voornamelijk korte ritten?
In mijn auto is er een kleine extra accu om dit soort problemen te voorkomen.
En hoe oud is de accu? Ik zou hem een keer laten testen, niet bij de kwikfit maar bij een goed bedrijf.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-2024
- DS 7 Crossback
Dank voor je reactie.
Ik heb laatst bijde dealer gevraagd waarom het start/stop systeem niet werkte en toen kwamen ze met dat accu-verhaal.
Het afstandeverhaal is verschillend. Ik rijdt kleine stukken maat ook hele lange stukken b.v. naar Duitsland of wekendjes weg waarbij we toch zo’n 200 km rijden, dus ik snap het niet. Na 200 km zou de accu toch vol zijn. Ik weet ook niet of er in de DS7 een extra accu inzit.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na een rit van 200 km zou het systeem idd wel moeten werken. Er zijn natuurlijk een aantal parameters die meespelen, oa buitentemperatuur, motortemp, of de auto aan onderhoud toe is, of er storingen zijn (of opgeslagen storingen) enz enz.
Maar, als je een gebruikte auto koopt dan mag je er vanuit gaan dat het werk of dat men het netjes oplost binnen de garantie. (Als je die hebt natuurlijk).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17387
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Je hebt je mooi laten strikken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dealers doen meestal heel interessant als SS niet werkt, bijna altijd is het gewoon de accu, bij mijn vorige 508 en huidige was het niet anders, nieuwe goede accu erin en het systeem werkt weer. Behalve bij temperaturen rond 0, dan werkt het bij de eerste paar keer stoppen niet, krijg je een melding met iets van “comfort functies” actief of prioriteit. Bij het loshalen van de accu-polen kan het 48 uur duren voordat het weer werkt zegt het boekje, zelf heb de ervaring dat het na 12 uur alweer werkt. Kies wel de juiste accu, speciaal voor SS systeem, zelf heb ik een Exide waar ik zeer tevreden mee ben, ervaringen met Varta en Bosch in mijn andere auto’s zonder SS zijn helaas niet positief wat levensduur betreft.
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-2024
- DS 7 Crossback
Nou, dank allemaal voor jullie reactie. Dan zal het toch een nieuwe accu worden of gewoon doorrijden. Ach, heel erg is het nu ook weer niet dat de motor niet steeds afslaat en er is mee te leveren.
Totaal aantal Berichten: 15692
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rijd je automaat of schakelauto? Bij een schakelauto werkt de start/stop immers alleen bij het in vrij zetten van de versnellingsbak.
DS7 Performance schreef:Dan zal het toch een nieuwe accu worden of gewoon doorrijden. Ach, heel erg is het nu ook weer niet dat de motor niet steeds afslaat en er is mee te leveren.
Voor een direct ingespoten benzine auto is het verstandig dat het SS systeem goed werkt, stationair en rijden op lage toeren zorgt voor interne vervuiling (hoog olie verbruik), daar heeft elke direct ingespoten benzine auto last van, ongeacht het merk. Bij deze motor levert het ook nog eens extra stress op de ketting, omdat de (interne) EGR geactiveerd wordt, wat weer voor vervuiling op de inlaatkleppen zorgt.
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is dus niet alleen uit milieu overwegingen bedacht?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ZX1.4i schreef:DS7 Performance schreef:Dan zal het toch een nieuwe accu worden of gewoon doorrijden. Ach, heel erg is het nu ook weer niet dat de motor niet steeds afslaat en er is mee te leveren.
Voor een direct ingespoten benzine auto is het verstandig dat het SS systeem goed werkt, stationair en rijden op lage toeren zorgt voor interne vervuiling (hoog olie verbruik), daar heeft elke direct ingespoten benzine auto last van, ongeacht het merk. Bij deze motor levert het ook nog eens extra stress op de ketting, omdat de (interne) EGR geactiveerd wordt, wat weer voor vervuiling op de inlaatkleppen zorgt.
Maar waarom is het voor een direct ingespoten motor verstandig dat SS goed werkt? Het start/stop systeem heeft geen bal te maken met interne vervuiling. Het nieuwe rijden daarentegen wel.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Stationair draaien van een direct ingespoten benzine motor is niet gezond voor de motor zelf, verdiep jezelf even in interne EGR THP en LSPI, vooral dat laatste! Ketting en inlaatreiniging zijn niet goedkoop, maar te overleven, vervuiling in je zuigerveren met extreem hoog olie verbruik is een ander verhaal en veel hogere kosten.
@jantje1948, Inderdaad niet alleen voor het millieu, sinds ik een THP rij, heb ik mij behoorlijk in directe benzine inspuiting verdiept, met de juist maatregelen is de ergste ellende te voorkomen. Binnenkort ga ik een inlaat (granulaat) reiniging uitvoeren bij een 2008, zit helemaal dichtgekoekt, dan weet ik of het apparaat wat ik heb t.z.t. ook bruikbaar is voor mijn 508
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:Het start/stop systeem heeft geen bal te maken met interne vervuiling.
Dus wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Inmiddels rijdt ik nu in mijn 5e start/stop auto en alle accu’s waren na een jaar of 5 aan hun einde. Sinds kort een C5 AC waarvan ik de start/stop functie ook niet kan ontdekken, dus ik vrees dat deze ook aan een nieuwe accu toe is, wat goed kan, de auto is inmiddels bijna 5,5 jaar oud.
Dan nog een vraag: Moet de selectiehendel in N staan om start/stop te activeren? Bij mijn Volvo’s kon de selectiehendel gewoon in de D blijven staan, zodra je de rem losliet startte de motor weer. Toevallig heeft Volvo dezelfde automaat avn Aisin (EAT8).
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Voor het SS systeem is er een soort booster in de auto om de accu enigzins te ontlasten, het is de elektronica wat veel vraagt van de accu, alleen al op contact is c.a. 100W verbruik. De booster zit achter de motor of in de wielkast, te herkennen aan een sticker met de waarschuwing, niet open maken, ik zie dat juist als een uitnodiging om wel te doen