5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Geen warmte bijrijderskant C5 Aircross
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 oktober 2024 12:52 PM
  [ # 61 ]

De waterpomp is tegenwoordig vaak geschakeld.

Voor mijn voiture: https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/waterpomp/mercedes-benz/cla-shooting-brake-x117-bouwjaar-2015-01-2019-03/c650-548-33386/waterpomp-motorkoeling-185067-febi/p1670819.html#specificaties

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 oktober 2024 01:12 PM
  [ # 62 ]
JW schreef:
jantje1948 schreef:

Bij moderne motoren wordt de kachelradiator pas doorstroomd als de motor op temperatuur is. Misschien heeft het daarmee te maken?

Ben je daar zeker van?
Bij mijn weten zit de kachel in het primaire kvs circuit, de kvs pomp laat dan meteen vloeistof door de kachel stromen.
Bij een hogere temperatuur wordt dan door de thermostaat het grote circuit geactiveerd met daarin de radiateur.

Kvs stroomt inderdaad altijd door de kachel, volgens mij was de BX de laatste waar een kraan/klep in het circuit zat. Het grote circuit met thermostaat werkt ook nog steeds zo, al zijn de thermostaten ingewikkelder geworden met sensoren en elektrische aansturing, maar goed dat is een andere discussie.

@Jantje, de elektrische gestuurde pomp staat hier los van, dat ding komt vrij snel na de start al in werking, maar ook dat is anders bij een Citroen dan bij je Mercedes. Het is een elektrisch geactiveerde rol tussen de pomp en de multi-riem, zonder spanning drukt een veer de rol uit en draait de pomp mee, soort fail-safe systeem.

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 01 november 2024 07:21 PM
  [ # 63 ]

@A3pjd is er bij jou al een oorzaak gevonden ?

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook