Beste forumleden.
Ik heb een vraag over een (beperkte lekkage) bij mijn HD regelaar. Hij drupt onder aan de voorraadbol. (Zie foto). De 2 leidingen (naar de HD pomp en naar de andere componenten) zijn droog (zie foto). De lekkage lijkt aan de andere kant ergens te zitten, maar ik kan het niet herleiden.
Ik heb overigens de hydraulische test van het DS-TT Team uitgevoerd (Testen hydraulisch systeem (volledig herziene versie)) en zag de volgende waarden:
Pomp frequentie HD pomp: rond de 50 seconden. Deze lijkt goed
Initiaal druk van de voorraadbol: 50 bar (lijkt weinig want zou 70 bar moeten zijn)
Inslagdruk: 140 bar
Uitslagdruk: 160 bar
Dus pendelt rond de 20 bar wat gemiddeld is en zou beter 30 bar zijn.
Heeft iemand een idee waar de lekkage bij de HD regelaar vandaan zou kunnen komen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Wat mogelijkheden:
- Aansluiting treiterslang/retourslang.
- O-ring afdichting van het huisje waaraan de retourslang zit.
- O-ring “bovenop” de drukregelaar. ( Daar zit een soort “dop” in die met een o-ring dicht gehouden wordt.
Die O-ringen hebben niet het eeuwige leven.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
treiterslang lek. Snel vervangen want hij scheurt makkelijk verder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie reactie.
Heb nog eens goed gekeken met een spiegeltje en lampje en kan toch echt geen lekkage vinden in de treiterslang. Deze is helemaal droog. Het vocht begint net onder het uiteinde van de treiterslang ergens. Daarom heb ik de slangklem aan de HD regelaar kant nog eens goed aangedraaid en zoveel mogelijk olie weggehaald.
Nu eens een tijdje rijden en kijken of er nog vocht te zien is.
Laat ik nog even weten.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het gebeurt ook nog wel eens dat de ring tussen voorraadbol en regelaar niet goed gemonteerd wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een oud collega keek altijd héél precies de slang na, vaak was ie longitudinaal lek, en zag je in rust niks. Als ie dan liep deed de ‘‘hartslag’’ v/d regelaar de rest en lekte het nogal. ( hij had hier zo zijn eigen benaming voor, die ik hier niet ga bezigen…)
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Hoogstwaarschijnlijk lekt hij via zijn interne dichtingen. Na uitbouwen is het met het WPHB goed te doen deze te vervangen. Ze zijn in setjes te koop bij onze leveranciers. Of je kiest voor een revisie exemplaar.
Dank Jantje1948, Bibberkip en Andras voor jullie reacties.
In volgorde van opmerkingen:
- de ring tussen voorraadbol en regelaar is door de garage of mij nooit vervangen vanaf 1995 zolang ik de auto heb. Is kort daarvoor geïmporteerd uit Frankrijk. Maar kan natuurlijk verouderd zijn.
-ja het is waarschijnlijk verstandig om nog eens onder de auto naar de regelaar en treiterslang te kijken terwijl de motor loopt.
-ik vrees ook dat er intern iets lekt in de regelaar. Hoop echter dat ik de regelaar niet hoef te verwijderen vanwege het vele werk…
Vooralsnog kijk ik het even aan nu nadat ik dus de slangklem van de treiterslang aan de regelaarszijde beter heb aangedraaid…
Wordt vervolgd…
Citroen DS 23 pallas 1973
jarbekkers schreef:.....
Initiaal druk van de voorraadbol: 50 bar (lijkt weinig want zou 70 bar moeten zijn)
....
Ik veronderstel dat je daarvoor de bol losgehaald hebt.
Als je dan zo’n nooit vervangen, oude O-ring weer gebruikt, zou het me niet verbazen als die z’n afdichttaak niet meer goed vervult…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo JW,
ik heb het filmpje van het DS-TT team gevolgd voor het testen van het hydraulisch systeem.
Dus een manometer omgebouwd zodat deze aan de leiding die vanaf de HD regelaar komt gehangen kan worden. Dan negatieve pool ontsteking loskoppelen, auto starten (zonder dat deze dus start) en dan zien op de manometer dat de druk naar, in mijn geval, 50 bar gaat. Volgens het filmpje van het team zou deze 70 bar moeten zijn.
Dus ik heb mijn HD regelaar niet uit elkaar gehaald.
Daarna de in- en uitgaande druk getest met draaiende motor en die zijn wel binnen de toleranties nml. in: 140 bar en uit 160 bar…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat het toch wel raadzaam is om na 30+ jaar de voorraadbol te vernieuwen.
En het interval van 50 seconden; is dat met alles aangesloten en draaiende motor in de normale rijstand?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jan,
de HD regelaar lekt nog steeds. Er hangt LHM onder aan de voorraadbol. Dus ja, denk dat de HD regelaar na al die tijd vervangen of op z’n minst gereviseerd moet worden en mogelijk voorraadbol ook vervangen.
Tijdens mijn restauratie van de DS de afgelopen 10 jaar heb ik de HD regelaar niet vervangen. Niks mee gedaan. Pomp en andere dingen wel…
Die 50 seconde pomp frequentie is inmiddels bijna 2 minuten pomp frequentie geworden en is inderdaad met alles aangesloten en in normale rijstand. Het enige wat ik gedaan heb is de slangklem van de treiterslang bij de HD regelaar aangedraaid en daarna ging dus de frequentie van 50 seconde naar bijna 2 minuten…!!!
Vreemd.
Ik ga de HD regelaar er uit halen en kijken of ik h’m kan reviseren of vervangen.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bibberkip schreef:Een oud collega keek altijd héél precies de slang na, vaak was ie longitudinaal lek, en zag je in rust niks. Als ie dan liep deed de ‘‘hartslag’’ v/d regelaar de rest en lekte het nogal. ( hij had hier zo zijn eigen benaming voor, die ik hier niet ga bezigen…)
dus dat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jarbekkers schreef:Hallo Jan,
de HD regelaar lekt nog steeds. Er hangt LHM onder aan de voorraadbol. Dus ja, denk dat de HD regelaar na al die tijd vervangen of op z’n minst gereviseerd moet worden en mogelijk voorraadbol ook vervangen.
Tijdens mijn restauratie van de DS de afgelopen 10 jaar heb ik de HD regelaar niet vervangen. Niks mee gedaan. Pomp en andere dingen wel…Die 50 seconde pomp frequentie is inmiddels bijna 2 minuten pomp frequentie geworden en is inderdaad met alles aangesloten en in normale rijstand. Het enige wat ik gedaan heb is de slangklem van de treiterslang bij de HD regelaar aangedraaid en daarna ging dus de frequentie van 50 seconde naar bijna 2 minuten…!!!
Vreemd.Ik ga de HD regelaar er uit halen en kijken of ik h’m kan reviseren of vervangen.
dat is zeker vreemd want dat heeft NIETS met elkaar te maken. Maar goed . de boel gaat toch open binnenkort! hahahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Update en vraag…
ik ga toch eerst maar de treiterslang loshalen voordat ik de HD regelaar er uit haal.
Eerst heb ik de druk van de HD regelaar gehaald. Toen heb ik de treiterslang aan de HD regelaar kant los gehaald. Deze zat vast met een schroef slangklem.
Aan de andere kant van de treiterslang zit die vast met ligarex op een t-stukje. Ligarex is er nu af, maar de slang heb ik nog niet van het t-stukje gekregen.
Maar voordat ik dat doe de vraag of je niet eerst de LHM moet aftappen? Dit wordt niet genoemd in het DS-TT filmpje over het vervangen van de treiterslang.
Iemand een idee?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, of een stopje in het T stukje. Want dat T stuk zit lager dan het niveau in het voorraadvat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.