Beste mensen,
Mijn C5 2.0 Hdi Touren heeft er nu 230.000 Km opzitten. Heb de automaat 1 keer laten flushen bij Oldenhage, ong. 6 jaar terug.
Heeft het altijd perfect gedaan tot gisteren. Bij vooruit wegrijden van mijn oprit gaf hij bij opschakelen een schok en hoorde ik een “klonk”. Na een 500 meter rustig rijdend werd alles weer normaal en meteen een rit van 10Km en alles normaal. Na boodschappen wilde ik achteruit uit parkeerplaats en bij achteruitschakelen trilde de wagen en hoorde ik een brommend geluid (vermoed van de automaat). Weer in vooruit alles normaal en zonder probleem naar huis.
Thuis wil ik haar achteruit op de oprit parkeren en deed zich weer hetzelfde voor als hierboven beschreven….
Vorig jaar heeft mijn garagist olie uit de automaat afgelaten en bijgevuld-dus geen flush.
Iemand enig idee ???
En of dit me een rib uit mijn lijf gaat kosten ?
Dan is de eerste vraag: Welke olie vorig jaar: Die Aisin bakken willen een speciale Toyota/Aisin olie, al het andere leidt tot ellende.
Als je garage er “ATF” heeft ingedaan die niet specifiek geschikt is voor de Aisin AM6 dan heb je een probleem. ls je geluk hebt lost een flush dat op, als je pech hebt is er wat versleten.
Het kan zijn dat de parkeerblokkering niet goed vrijkomt maar het kan ook zijn det het inschakelen van de laagste versnellingen ( 1 en achteruit ) niet helemaal werkt zoals het hoort. Diagnose kan alleen door iemand die deze specifieke versnellingsbakken goed kent: Zijn veel gebruikt door PSA, Volvo en Toyota. Die Aisin bakken zijn anders dan de gebruikelijke ZF, Getrag en Amerikaanse automaten.
To err is human, not to err is divine.
Beste Citroensmgz,
Dank voor je reactie. Maakte me wel wat ongerust…:(
De monteur die olie ingedaan heeft heeft na zijn uren thuis een kleine garage voor beperkt clienteel. Als hoofdjob is hij Chef garage bij een grote peugeot garage/dealer hier in de buurt. Peugeot en Citroen hebben zowat dezelfde onderdelen, dus ik neem aan dat de man wel weet wat hij doet
Parkeerblokkering komt denk ik wel goed vrij, want wagen “kruipt” zowel voor- als achteruit.
Bij andere fora (BMW, Opel en Volvo) hierover gelezen dat de boosdoener voor dit euvel versleten/kapotte motorsteunen zijn. Heb mijn probleem uiteraard uitvoerig gegoogeld…..ik leef dus nog in goede hoop.
Ik houd het forum nog wel op de hoogte van de oplossing, doch de wagen kan pas over 2 weken binnen, dus zolang is het afwachten.
C5 staat voorlopig stil op de parking en behelp me zolang met mijn CX Break, wat ook niet echt een straf is..
Ik las je eerdere posting nog eens terug, over deze AM6
Je had er dus al eerder problemen mee, maar dit lijkt toch een andere oorzaak te hebben.
Mijn eerste gedachte is dat er te weinig of de verkeerde olie in de bak zit. Dan krijg je dit soort verschijnselen, omdat in die situatie de aansturing van de koppelingen en/of rembanden niet goed gaat. En ook kan het dan gebeuren dat de overbrugging van de koppelomvormer verkeerd geactiveerd wordt.
Essentieel is het om te analyseren en te weten te komen waar het hier misgaat.
Daaronder:
—zekerstellen dat de juiste olie gebruikt is
—als dat wel de juiste is: niveau checken, volgens de voorgeschreven procedure. Dat moet bij warme bak gebeuren, op de juiste temperatuur.
—uitlezen met Diagbox.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor