3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Terug bij de basis - mkatgert’s C4 Cactus
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 maart 2023 12:06 PM
  [ # 31 ]

Fijn dat de garage er toch wel tijd en moeite in heeft willen steken!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 27 oktober 2024 01:24 PM
  [ # 32 ]

En alweer anderhalf jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Tot ik de magische 220k grens passeerde.

Het begon met een melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’ (Nog steeds zo behulpzaam als vanouds…) die opkwam direct na het tanken. Dat bleek, na een reset en een nieuwe melding direct na de volgende tankbeurt, toch een End-Of-Life Eolystankje te zijn.

Laten vervangen voor een nieuw exemplaar loste dat probleem op, tot 200 km verder er weer een melding kwam: Motorstoring, laat de auto repareren. Maar nu inclusief service-lampje, en 80 km verder een UREA lampje en de melding dat ik nog maar 1100 km mocht rijden vanwege Storing emissieregeling.

Omdat de auto nog steeds prima reed ben ik doorgereden naar mijn bestemming en toen ik de volgende ochtend weer startte was de motorstoring-melding er nog steeds alleen de urea-melding was weg. En toen ik ‘s middags weer startte waren alle meldingen weg.

En dat is waar we nu zijn: ik vermoed in de blessuretijd van de Urea-pomp. Ik heb gelezen dat ik maar vast weer moet gaan sparen…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2024 02:51 PM
  [ # 33 ]

Is dat pompje niet een geheel met het eolystankje?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 04:31 PM
  [ # 34 ]

Nee, het Eolys-systeem is een ander systeem, daar is inderdaad tank en pomp recent van vervangen.

De storingen van het AdBlue/Urea systeem daarentegen zijn weer teruggekomen en na uitlezen bleek dat de Urea-pomp toch echt kapot is.

‘t Is een duur jaartje aan het worden zo; nieuwe koppeling, nieuw roetfilter, nieuwe Eolys-tank + pomp, en nu dan dus een nieuwe Urea-pomp, die waarschijnlijk ook boven de 1000 euro gaat kosten.

Even denken wat wijsheid is…

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2024 05:00 PM
  [ # 35 ]

Ik weet wel dat ik na zo’n beetje hetzelfde traject onze 308 eerder dit jaar uiteindelijk toch maar een schop heb gegeven. Na aanhoudende ellende met het AdBlue systeem, het uiteindelijk vervangen van de tank, omdat er net een nieuwe distributieriem op zat en toen de combinatie van een verstopt roetfilter en de melding verdunde motorolie (die volgens de interwetgeleerden kan wijzen op interne lekkage van de brandstofpomp) heb ik het opgegeven en een hoop geld in de aanschaf van een ander pakhuis gestoken. Die doet het vooralsnog al ruim 30.000 km naar alle tevredenheid.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 november 2024 05:23 PM
  [ # 36 ]

Eolys EN adblue? Is dat niet dubbelop? Mijn 1.6HDI van 2006 had alleen eolys.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 05:38 PM
  [ # 37 ]

Nee, Eolys wordt na elke tankbeurt bij de diesel gemengd om het regeneratieproces van het roetfilter te bespoedigen, urea wordt ingespoten bij de katalysator om de Nox uitstoot te verminderen. Twee systemen met een eigen doel, en elke 1.6 Blue-HDi zou ze beiden moeten hebben…. Maar deze auto is natuurlijk van 2015.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 05 november 2024 05:40 PM
  [ # 38 ]

Marc, dank voor de wijze raad. Probleem is wel dat ik het verder gewoon een erg fijn karretje vind, dat ik geheel tegen mijn normale autoparkverloop in al meer dan 3 jaar in bezit heb.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 november 2024 05:48 PM
  [ # 39 ]

Weer wat geleerd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 05 november 2024 10:46 PM
  [ # 40 ]

Snap ik Michiel, ik vond de 308 (2.0 HDi AET6) ook een heerlijke auto. Alleen die eeuwige ammoniakdampen achter de auto… uiteindelijk hebben we er bijna 140.000 km mee gereden voor ik het heb opgegeven. Het ging ook wel eens een jaar goed, maar vooral het laatste half jaar was het drama. Ik had natuurlijk nog het roetfilter kunnen vervangen, maar die melding ‘olie te dun’ stond me niet aan. Temeer daar de auto normaal gesproken tussen twee beurten door altijd een half litertje olie nodig had en nu plots niet meer… Met andere woorden, de onzekerheid over de staat van de brandstofpomp heeft me doen besluiten deze fijne auto met 250.000 km op de klok van de hand te doen. Onze C5 had er 30.000 meer toen ik hem aanschafte destijds Smile

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 27 november 2024 06:36 PM
  [ # 41 ]

Met de sunk cost fallacy in het achterhoofd toch maar besloten nog meer geld in de put te gooien. Sinds gisteren is de Cactus dus weer storingvrij en een nieuwe AdBluetank rijker. Op naar de volgende zoveel kilometer!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 november 2024 07:01 PM
  [ # 42 ]

Goed bezig.

Iets meer dan alleen nieuwsgierigheid: hoe bevalt zo’n Cactus op de langere termijn?
Ik ben (heel erg voorzichtig nog) aan het rondkijken voor iets na de BMW en de Cactus is wat mij betreft een kanshebber, al zal het een benzine uitvoering woren. Ik vraag me dus af hoe de ‘feel’ met de Catus blijft als je er wat langer in rondrijdt. Hoe zit het, gebruiksgemak, ruimte (kan er bijvoorbeeld een hond achterin), onderhoudsgevoeligheid, verkrijgbaarheid van onderdelen, dat soort triviale vragen die je in reviews vrijwel nooit echt beantwoord krijgt.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 27 november 2024 08:02 PM
  [ # 43 ]

Ik ben er blij mee. We rijden er inmiddels al 120000 kilometer mee. We zijn met z’n tweeën en hond, maatje husky, en hebben nooit problemen met ruimte voor spullen op vakantie. De hond kan makkelijk achterin, alleen de til/springdrempel is wel erg hoog. Onze hond van 9 kan er nog inspringen maar het zal niet lang meer duren voor z’n heupen dat niet meer trekken.

Het rijdt en smijt als een licht klein autootje (wat het in feite ook is) maar de lichte bouw heeft niet heel veel negatieve invloed op de bouwkwaliteit. Het brakste interieurdeel is vooralsnog de hendel van de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel die de hele tijd loslaat.
Het is soms onhandig dat de achterbank niet in delen neergeklapt kan worden, maar er past daarentegen wel een fiets in de achterbak.

Voor lange ritten pak ik bij voorkeur de Cactus boven de Berlingo, omdat de Cactus beduidend stiller en stabieler is. Ik ben zelf twee meter en zit prima, ook voor langere tijd.

Onderdelen heb ik nog nooit als probleem gezien. Als een van de weinige auto’s uit de vloot gaat deze gewoon naar de garage en die kan alles nog nieuw en origineel Citroen krijgen.

Voor wat betreft onderhoud; we hebben 2,5 jaar zonder enig probleem gereden, het enig onderhoud was kleine beurten. Totdat we over de 2 ton heen waren, toen hebben we dus het hele rijtje in één jaar gehad: koppeling, roetfilter, eolys, adblue. Hopelijk kunnen we nu weer even vooruit.

Ik wens je veel wijsheid.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 november 2024 08:54 PM
  [ # 44 ]

Top, dankjewel.
Ik heb de wijsheid al een tijdje geleden verloren door een oude BMW terug in goede staat te willen krijgen Laughing . Wat dat betreft had ik veel eerder moeten stoppen met die auto. Voorlopig bevalt hij na alle reparaties en andere ellende echter nog best, maar als er nu weer iets groots stuk gaat kon het toch weleens einde oefening worden. En dan zal de Catus een serieuze kanshebber zijn.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 november 2024 11:08 AM
  [ # 45 ]

Hier zo’n vijf jaar en 130 duizend kilometer ervaring in een Cactus. Wel een benzine 110pk volautomaat.

Het meeste wat Michiel omschrijft kan ik alleen maar beamen. Voor een compact platform met laag gewicht is hij verassend ruim. Rijdt ook echt lekker, met slushbox altijd op koppel en dat maakt hem bijzonder vlot. Het interieur is origineel en verveelt nog altijd niet. Ook hier met 1,88m geen ruimtegebrek, maar een in diepte verstelbaar stuur zou leuk zijn geweest.

Wij hebben overigens wel een deelbare rugleuning in de achterbank, deze is in de latere modeljaren wel geleverd. Goedkopigheden die me iets dwars zitten zijn het gebrek aan warmtewering in de voorruit (zon binnen en het is meteen heet) en het niet met één klik kunnen openen of sluiten van de portierruiten. Verder erger ik me nog wel eens aan traagheid van de multimedia. Vooral omdat dit op willekeurige momenten is. Dan was ik al klaar met de achteruitrijmaneuvre voordat de camera beeld gaf.

Helaas is de onze wel wat olie gaan gebruiken. Dat begon ergens tussen de 100K en 125K, maar met 1 liter op 5000 kilometer klaag ik nog niet, ik lees wel eens over 1 liter op 1500 na 80K op de teller.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook