Goedenavond mede cx liefhebbers
Ik zit met het volgende:
Reeds aantal jaren in bezit van mijn cx 25 gti turbo en heb diverse keren op langere afstanden ,dus met warme motor wat gehik en stoterig gedrag gehad met mijn motor. De snelweg afgegaan even af laten koelen..en verder zonder problemen de weg vervolgd.
Eerste verdenkingen waren de bdp sensoren,deze zijn vervangen(door ford bdp sensoren), alsmede ook de bobines, bougies, bougie kabels en kleppen inmiddels gesteld.
Probleem bleef bestaan,verdenking lag aan de kabelboom van de ecu naar de bdp sensoren, ook deze vervangen( nieuwe laten maken)probleem leek opgelost totdat nu het op een andere manier weer terugkomt helaas.
Hii is nu een aantal keer vnl met opschakelen vanuit de tweede versnelling, gaan horten en stoten en uitgevallen, niet meer te starten, totdat ik een bdp sensor een beetje aanraakte en kreeg hem weer gestart, paar meter verder gereden en weer uitgevallen en remedie herhaald.
Daaropvolgend een reserve aangepaste ford sensor gemonteerd(die zat er ook al op)en zonder probleem 85 km naar huis gereden.
Na paar dagen stilstand weer gaan rijden en wederom weer hetzelfde probleem…om kierewiet van te worden inmiddels, er is gewoonweg niet mee te rijden zo.
Wie ow wie weet raad?
Grt Michel de Mie
Dat is een lastige…
Weet je welk injectiesyteem je hebt? Bosch LE jetronic?
Heeft ie een losse ontstekingsmodule of zitten ze op de bobine(s)? Die losse kan wisselend kapot zijn namelijk.
Als je 2 bobines hebt zou ie wel moeten sputteren maar net niet aanslaan.
Klapt je toerenteller ineens naar de nul als ie uitvalt?
Kan ook nog aan de brandstof liggen. Filter verstopt?
Relais brandstofpomp?
Kan je wel even opstarten met motorstart of remreiniger?
Vacuum in de tank is niet zo waarschijnlijk gezien de wisselende klachten.
Is de bdp sensor nog af te stellen? zit ie wel dicht genoeg op het vliegwiel?
Succes met de zoektocht!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zou toch gokken op de BDP sensoren. Zijn de specs van die ford dingen gelijk aan de bosch units?
Heeft deze nog een LMM?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Ford BDP sensoren zijn normaal gesproken een goede oplossing al zijn de specs niet geheel gelijk. Ook in Duitsland rijden diverse turbo eigenaren inmiddels daarmee rond, met goede ervaringen. Mijn eigen ervaring is beperkt tot vervangen van beide bdp sensoren bij een gti turbo 1 door ford exemplaren en dat functioneerde goed. Er zijn een aantal verschillende leveranciers van deze sensoren, mogelijk zijn ze niet allemaal van dezelfde kwaliteit maar dat weten we niet.
De gti turbo 1 heeft een losse ontstekingsunit (Thomson AEI), die aangestuurd wordt door de bdp sensoren (2 stuks) en een signaaltje richting blauw injectierelais geeft als er vonk is.
Als 1 bobine kapot is loopt ie wel en kun je er zelfs mee rijden, maar fijn gaat het niet.
De samenvatting lijkt te zijn als je er iets aan doet, gaat het even goed. Maar beroering of manipulatie van onderdelen of gewoon niks doen kan ook verbetering geven?
Is de draadboom al eens doorgemeten? De Gti turbo is erg gevoelig voor slechte contacten, en helaas zijn er nogal wat voor een wagen van die leeftijd.
Wat ik in het verhaal mis is: hoe vaak rijd je er mee (staat ie vaak langere tijd stil) en hoeveel tijd zat er tussen de verschillende storingen, kun je daar antwoord op geven (ongeveer)?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Goedemiddag allen,
Dank voor de reactie’s berichten tot zover.
Ik heb vanaf het begin al klachten, dwz 8 jaar geleden echter, alleen op de snelweg en bij langere trajecten en warme motor. Gezien het feit dat ik de auto hobby matig gebruk was daar enigszins mee te leven en ik er regelmatig niet of heel ver mee rijd.
Gebruik hem in voorjaar en zomer in weekenden, staat maximaal eens een keer 3 weken stil zeg maar.
Zoals aangegeven, nieuwe bobines, bdp sensoren nwe bougiekabels, nieuw brandstof filter, nieuwe bougies en de draadboom van de thomson AEI naar de bdp sensoren is nieuw, daar lijkt het mij dan niet aan te liggen ? de bdp sensor die ik heb vervangen was al een ford versie die werkt voor dit type auto.
Laatst, enkele maanden geleden is die draadboom vervangen.. en verplaatst het probleem zich dus, dus een tijd zonder probleem gereden, op de grote weg en sinds kort om de haveklap op hele korte stukken, inhouden, bokken en afslaan, 3 a 4 keer achter elkaar op een kort stuk.
Motorkap open even aan de bdp sensor stekker zitten en en hij startte weer om vervolgens een paar minuten later weer hetzelfde probleem te geven, daarna kreeg ik hem ook niet meer aan de praat…van de weg afgeduwd mijn garage in, om een kwartier later vervolgens weer gewoon te kunnen starten.
Vraag me af of het het injectie relais zou kunnen zijn…misschien dat die een hele tijd goed werkt en nu meer kuren vertoond ? zou dat kunnen ? en dat het jutteren of aanraken van de bdp sensor ” een toevalligheid”’ is en mogelijk verhuld op dat moment het injectierelais niet goed werkt ?
Overigens heb de bdp sensor in eerste instantie vervangen, omdat ik een klein beetje speling voelde met het aanraken ervan, meteen een nieuwe gepakt en goed vast gezet. Maar dat heeft het probleem dus niet verholpen..terwijl ik wel daarna direct 85 km zonder problemen heb kunnen rijden…
Het klinkt meer naar een draadboom/ contact probleem icm warmte.
Als de bdpsensor door warmte (tijdelijk) faalt verwacht je niet dat ie het binnen enkele minuten weer doet.
Als de ontsteking het wel doet maar injectierelais niet zou de motor wel moeten aanslaan op een pufje remmenreiniger in de inlaat.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk ook stekkers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb een dergelijk probleem ook gehad. Als je het reservewiel er uit tilt loopt daar ergens een draadbundel, ik meen naar de bobines, maar het is uit herinnering van 15 jaar geleden….. In die draadbundel zitten een aantal aders bij elkaar geklemd met een soort koperen klemmetje. Dat was bij mij gebroken. Je ziet dit pas wanneer je de mantel van de draadbundel hebt afgewikkeld. Door met lopende motor de draadbundel wat te bewegen was snel duideijk waar het zat.
Hoi Lucas
Die draadboom..die is nieuw inl nieuwe stekkers, deze loopt vanaf de computer naar de bdp sensoren, dat zou het niet kunnen zijn naar mijn idee.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Als ik zou twijfelen aan het injectierelais zou ik dat maar eens vervangen. Is het dat niet dan heb je meteen een reserve. Bij mij zit er een in van Huggo als ik het goed herinner, in ieder geval gekocht bij autodoc.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Hucco, geen Huggo?
Update
Heb zojuist ff zitten freubelen onder de motorkap
Start de auto, slaat meteen aan en loopt stationair als een zonnetje.
Alle bedrading en contacten nagelopen en bewogen en blijft netjes draaien, totdat ik bij het injectie relais aankwam.
Ik raakte de stekker aan en motor slaat meteen af,ga zitten draai contact om en slaat weer aan.
De vraag is dan is het de stekker of het relais zelf?
Hoe dan ook,relais vervangen zowieso raadzaam lijkt mij?
Vraag me dan wel af dat de cx een hele tijd goed gereden heeft en dat het relais dan mogelijk af en toe nukken vertoond en en dus dat gedrag laat zien
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Beruchte plek daar.
Eerst maar eens kijken hoe de stekker en contacten op het relais zijn, deze zijn soms helemaal blauw/groen de corrosie.
Vervangen kan altijd nog, als de stekker het zwakke punt is heeft het weinig zin om het relais te vervangen.
Dat vreemde gedrag kan komen door van alles: vocht, warmte en trillingen. Alles gebeurt onderweg dat kan net het verschil maken tussen goed werken, matig werken tot uitval.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat injectie relais kan inderdaad zo’n nukken vertonen, maar ik zou de stekker toch ook goed bekijken en eventueel ook vervangen.
Hoewel die stekker niet standaard is en daarom niet zo maar overal te koop is, het relais zelf is er nu ook in namaak (niet Bosch dus) van HUCO ik heb er zelf ook al van en kan wel eens kijken naar de onderdeel nummer.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
anders bij rick donkers de stekkertjes bestellen en de bedrading netjes aanleggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>