woutersmits schreef:@Jaco, Helsinki heeft geweldige architectuur en een echte studentenstad vibe. Er staat van alles, echt oud, jungenstil, art deco maar ook moderner spul zoals op de foto. En het meeste in mooie ongeschonden staat.
Helsinki stond hoog op mijn lijst deze zomer. Lijkt mij een fantastische stad om wat dagen rond te slenteren. Het werd uiteindelijk Krakau, omdat ik daar nog enthousiaster van werd.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
nog een paar fijne plaatjes;
Ijshotel, Kiruna raid ‘24 by wout smitz, on Flickr
Jokkmokk ea raid ‘24 by wout smitz, on Flickr
Raid ‘24 by wout smitz, on Flickr
Raid’24 by wout smitz, on Flickr
Raid’24 by wout smitz, on Flickr
Raid ‘24 by wout smitz, on Flickr
woutersmits schreef:@Saab, ik drukte van enthousiasme 2 keer op de fotoknop. Denk ik.
Die regendruppels op de voorruit maken het plaatje wel helemaal af. Mooi!
Hé, stond hier gisteravond geen nieuw verslag!? Ik wilde zojuist reageren, maar nu is de post weg…
Nu ja, wat ik wilde zeggen: leuk verslag weer. En Niels, je begint er lekker in te komen, qua schrijfstijl enzo bedoel ik. Nog een paar verslagjes en je moet alweer een nieuwe trip gaan boeken, want wij (ik praat maar even voor het hele forum) willen meer, meer, méér!
Fraaie plaatjes ook weer!
Nou, kom nu maar door met die post.
Op t herfstcafé staat waarom e.e.a. weg is.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Van de voorpagina.
Raid Arctique - Orsa naar Goteborg
We verlaten het prachtige Zweden op de 4e dag.
Het staat toch echt in het routeboek: vertrek om 06:30. Dus, heel erg vroeg ontbijten! Het Kungshaga Hotell wat ons de avond ervoor had verwend met een heerlijk avondeten, was speciaal voor onze groep überhaupt open. Het seizoen was reeds voorbij. Het personeel stond extra vroeg op, om ons ook van een ontbijt te kunnen voorzien. Wát een service!
Vroeg vertrekken, dat was geen straf. De ochtend was ontzettend mooi en rustig rijden wij de route. Het is wat mistig, met een zonnetje. Ontspannen tokkelen we achter de prachtige Vert Dyrade ‘79-er aan. De route van vandaag biedt een paar opties aan om de reistijd te verkorten, mocht je krap komen te zitten qua tijd. De originele route duurt het langst, maar dat is natuurlijk wel dé route om te rijden.
Dat bleek geen straf: heerlijke wegen door een prachtig gebied. Mooie bochten, van het soort dat een CX wél goed pakt en we rijden af en toe íets sneller dan wettelijk toegestaan. Wij en de auto zijn helemaal in ons element, alles valt samen. Na ruim 200 kilometer is er een koffiestop bij Sikfors op een fotogenieke locatie: het moment om lekker bij te komen. Koffie en broodjes zijn voorzien én een paar Zweedse liefhebbers zijn komen buurten.
De volgende bezienswaardigheid, en lunchplek, is het Håverud aquaduct. Een sluizencomplex en aquaduct uit 1868, nog volledige operationeel en als toerist kan je met een boot mee door het complex. Wij doen dat niet, maar het is een mooi schouwspel uit vervlogen tijden en zeker het bezoeken waard als je er bent.
We naderen Göteborg. Snelwegen, mensen met haast, druk. Hiervoor doen we het niet, maar het hoort erbij. We rijden richting de ferry, eenmaal aangekomen is er reeds een rij met CX-en die staan te wachten. Enige onrust: er is een CX onderweg gestrand. De ANWB is op locatie en assistentie wordt verleend. Toch, als de gele bus een tijd later aansluit in de rij, is de CX er niet bij. Spannende minuten verlopen en de vreugde bij iedereen is groot als de laatste CX dan toch net op tijd aankomt. Bij het inschepen vertoont de betreffende auto echter weer nukken en wordt besloten de wagen de boot op te slepen.
Uiteindelijk is iedereen aan boord en wordt er gezellig een drankje genuttigd bij de buitenbar. ‘s Avonds wordt er gegeten, gedronken en veel gelachen aan boord. Wat was Zweden prachtig! Op naar Duitsland!
Tekst: Nielsje
Foto’s: diverse Raiders
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
‘t Is weer een lekker verslag! Hoewel het misschien vloeken in de kerk is, vind ik de foto’s zonder Citroëns nog mooier dan die met .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Van de Voorpagina.
Raid Arctique - Kiel naar Wesseling
Duitsland - Overbruggingsland.
De overtocht met de nachtferry is probleemloos en in de ochtend komen we aan in Kiel, het noorden van Duitsland. Na het offboarden verzamelen we op een parkeerplek waar, hoe kan het ook anders, wat reparaties plaats vinden. Dit was, helaas, een van de twee hoogtepunten van de rit van vandaag. De andere is de aankomst.
Want vandaag is een overbruggingsrit. Een saaie, wel te verstaan. We rijden van Kiel naar Wesseling, een tocht van zo’n 525 kilometers over Duitse snelwegen. Grauzone.
Onderweg passeren we de historische Baustelle bij Hamburg: wegwerkzaamheden die al zó ontzettend lang bezig zijn dat tegen de tijd dat het af is, ze opnieuw kunnen beginnen. In ons hoofd klinkt de beroemde uitspraak van Merkel: “Wir schaffen das!”, nou dat ging waarschijnlijk niet over de werkzaamheden bij Hamburg. We hebben medelijden met onze Oosterburen en vervolgen onze weg. Vanuit historisch perspectief is het logisch om deze route te rijden, maar voor de lol doe je het niet.
We naderen onze eindbestemming. We rijden door het industriële gebied ten zuiden van Keulen. Het hotel is er een uit vervlogen tijden en ademt gelukkig nog die sfeer uit. De kamers zijn ruim met een bijzonder hoog plafond. Head room. Heerlijk.
Leuk is dat een organisator van de vorige Raid Arctique ons opwacht bij het hotel: Rens Korevaar. Geheel in stijl komt hij met een Mercedes waarvan de stoffen bekleding na 40 jaar nog wél heel is. Ook top: leden van CX-Stammtisch Köln zijn naar het hotel gekomen om ons welkom te heten! Een waar warm ontvangst na een kille rit.
Tekst: Nielsje
Foto’s: Diverse Raiders
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Toch een klein genot om te lezen. Niet uit leedvermaak over de grauwsaaie etappe, wel vanwege de wijze waarop je het hebt beschreven.
Maar dat zal je nu altijd zien hè? Wil je de zaken historisch correct aanpakken, zit je vast aan zo’n welhaast deprimerende etappe… was er nu écht geen manier om 50 jaar na dato een klein loopje met de geschiedenis te nemen?
Mooi weer!
Zou er bijna een CX om kopen, bijna…
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Om door Duitsland te rijden??
jaco schreef:… was er nu écht geen manier om 50 jaar na dato een klein loopje met de geschiedenis te nemen?
Zeker wel. De dag erna is de etappe behoorlijk aangepast ten opzichte van het origineel. Maar, dat kan je niet oneindig doen. Als je zo’n route door Duitsland wél leuk wil laten verlopen moet je gezien de afstand het haast gaan doen in twee dagen, dat brengt weer andere uitdagingen met zich mee. Mogelijkheden zijn overwogen en keuzes zijn gemaakt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Snap ik wel hoor, was maar een plaagstootje
Dat snap ik wel hoor
Ik moest overigens echt aan Grauzone denken tijdens het rijden en schrijven:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!