Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee want intern in het vat gaat er een buisje naar boven waardoor de slang dus hoger uitkomt dan ie erin gaat. Dat zie je als de auto loopt en je kijkt in je vat. dan zie je een straaltje LHM van boven komen. Dat komt uit de treiterslang combinatie.
Aan de andere kant is het een mooi moment om de LHM te verversen.
Pas op met die T-stukjes. Die breken na 50 jaar makkelijk doormidden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt Jan voor het bevestigen van mijn vermoeden.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je vermoeden is dus onjuist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Update: gelukt om de treiterslang en HD regelaar met voorraadbol te verwijderen…
Opmerkingen vooraf:
Ik plaats schroeven, bouten en moeren altijd zoveel mogelijk terug op hun plaats om niet in de war te komen.
De HD regelaar zelf is ook een treiter object. Koste me 2 dagen om deze volgens onderstaande werkwijze los te krijgen met passen en meten en van onderaf en van bovenaf gewerkt:
Eerst linker spatbord verwijderd, toen…
Luchttunnel verwijderd
Koelvloeistof verwijderd
LHM vloeistof verwijderd
Radiator verwijderd
Accu verwijderd
Accustandaard verwijderd
Dikke slang (rubber en metaal) van waterpomp naar radiator verwijderd
Dynamo verwijderd
Temperatuurkabel los gehaald van sensor in blok
Benzineslang los gehaald van benzinepomp dat aan het blok vast zit omdat ik anders de HD regelaar met bol niet naar boven er uit kon nemen
Toen beide leidingen van HD regelaar los gehaald
Ook de dikke leiding daarvan bij het eerste bevestigingspunt aan het blok losgehaald zodat ik deze leiding een beetje kan bewegen
De slangklem van de treiterslang aan de HD regelaar van onderen verwijderd
De slangklem van de treiterslang aan de andere kant aan het t-stukje verwijderd
De treiterslang losgehaald aan beide zijde (had nog de meeste moeite aan de kant van het t-stukje)
Toen met heel veel passen en meten met verschillende sleutels de 3 bevestigingsbouten van de bevestigingsplaat waar de HD regelaar aan vast zit, los gehaald. Dit heb ik voor de 2 achterste bouten van onderen gedaan en voor de voorste bout van boven af
Toen de HD regelaar met bol naar boven gefrot waar nog net genoeg ruimte was om hem vrij te krijgen
Zie foto’s
Ik kon geen lekkage vinden aan de treiterslang. Maar van buitenaf ook niet aan de HD regelaar…
Dus nu moet ik nog beslissen wat ik er mee doe, reviseren of een nieuwe plaatsen?
Wat zou jullie advies zijn?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig! Dit is geen klusje voor de young and innocent.
Je kan je regelaar laten testen bij chyparse of citrotech of een andere citro-expert en kijken of en waar de regelaar lekt. Of je stopt er een gereviseerde in.
Altijd de druk van de hoofdbol testen en waar nodig de bol vervangen.
Als de druk nog boven de 20 bar is kan je hem laten vullen voor 12,50 maar een nieuwe kost iets van 40 eu dus dat zijn niet de kosten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een testbankje waarop de HD-regelaar en de voorraadbol te testen is. Ik woon in Schiedam. Met vriendelijke groet.
Bedankt Bogaart77 voor je bemoedigende reactie en 1969DS20 voor je advies (ik woon in Noord-Limburg)...
Ik kies toch maar voor de makkelijke weg en bestel gereviseerd/nieuw spul (HD regelaar, voorraadbol en treiterslang met aanverwante zaken).
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In Doetichem zit Cyril Sars. Die kan ook testen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In Terborg ondertussen. In de buurt van Doetinchem, dat wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor jullie informatie ivm testen van HD regelaar / voorraadbol.
Heb inmiddels gereviseerde binnen met nieuwe voorraadbol en treiterslang. Maar dacht ook maar meteen de remschijven, remblokken en handremblokken te vervangen. Heb ik ook nieuw spul voor binnen.
En dan ook maar meteen de koppeling nakijken (ander topic). Dus versnellingsbak eruit etc…
Wordt vervolgd…
Citroen DS 23 pallas 1973
Hier nog een leken vraag:
kan ik de voorraadbol zonder gevaar van explosie of anderszins van de oude HD regelaar afschroeven? Er staat nog druk op die bol…
En mbt de nieuwe voorraadbol (62 bar volgens de leverancier), kan ik die gewoon op de gereviseerde HD regelaar schroeven (met nieuwe rubber ring ertussen)? Hoeft daar verder niks mee te gebeuren zoals op druk brengen of iets dergelijks?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan. ontlastschroef voor de zekerheid een slag los.
Nieuwe erop. Ring licht in lhm invetten en officieel hand vast zetten. Als alles erin zit ontlastschroef een slag los en motor starten. Dan kijken of er een straaltje lhm in je vat komt. Ja? dan ontlastschroef dicht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jarbekkers schreef:Bedankt voor jullie informatie ivm testen van HD regelaar / voorraadbol.
Heb inmiddels gereviseerde binnen met nieuwe voorraadbol en treiterslang. Maar dacht ook maar meteen de remschijven, remblokken en handremblokken te vervangen. Heb ik ook nieuw spul voor binnen.
En dan ook maar meteen de koppeling nakijken (ander topic). Dus versnellingsbak eruit etc…Wordt vervolgd…
Handrem: NIET de kabel er proberen af te halen. Stelbouten terug schroeven en dan de tangen van de bak halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voorraadbol: het is mogelijk dat het membraan onlangs stukgegaan is. Dus voorzichtig er af schroeven Als het een spuiter is is het membraan kapotgegaan. Doek er omheen tot het over is. Als er nog druk op staat is het membraan heel en is er niets aan de hand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.