Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Laatst botste een Zweedse premium auto, voorzien van tig rij- en remhulpsystemen, op een andere auto. Door de voorruit kijken, spiegelen en niet met andere zaken bezig zijn achter het stuur lijkt me toch nog steeds het veiligste.
Ook best grappig… vroeger moest je even wachten tot je hydropneumaat op hoogte was alvorens soepel weg te rijden. Even wachten tot de carburateurmotor net lekker oppakte met de choke. De olie door het blok liep ivm koude start. Nu zit de bestuurder inderdaad vaak minuten te koppelen en instellingen te beheren alvorens weg te gaan rijden. Als een jekko….
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
kansberg schreef:De kortste afstand is ingesteld op 2 seconden t.o.v. je voorligger. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger verschilt, het ligt er maar aan hoe hard je rijdt. Bij 120 km/u is de afstand dan uiteraard groter dan wanneer je 50 km/u rijdt.
Als dat inderdaad 2 seconden zou zijn, zou dat bij 100 km/u een afstand betekenen van zo’n 55 meter.
En da’s wel heeeel erg veel…...
Vanmiddag heb ik het zelf even “getest” bij een snelheid van ca 60 km/u. Met ingeschakelde DCC op 65 km/u, waarbij de auto dus op afstand bleef van m’n voorligger en ook ca 60 km/u bleef rijden, bleek de tijdsafstand tot de voor me rijdende auto ca. 1 seconde, zo’n 15 meter dus.
Dat is een acceptabel gedrag, voor mij
Ik zal het binnenkort nog eens herhalen bij 100 km/u, als ik weer op de snelweg rij. De afstand zou dan zo’n 25 meter moeten zijn.
Overigens, dat aanhouden van die afstand gebeurt bij mij heel gelijkmatig. Niks van (schokkerig) weer optrekken en vervolgens remmen.
Groet,
JW
P.S. Ik maak veelvuldig en graag gebruik van de DCC.
Dat maakt ontspannen rijden mogelijk, en je loopt heel veel minder risico post uit Leeuwarden te krijgen.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb gisteren met een elektrische Opel Corsa gereden van ons werk. Ik kan mij niet voorstellen dat het systeem bij citroen anders is afgeregeld. Deafstanden die werden aangehouden tpt andere auto’s kwamen aardig overeen met de afstand die ik gewend was te hanteren. En de correctie ging prettig, ook mijn collega vond de auto fijn rijden, het was een 156 pk uitvoering van 1-2 mnd oud.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:kansberg schreef:De kortste afstand is ingesteld op 2 seconden t.o.v. je voorligger. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger verschilt, het ligt er maar aan hoe hard je rijdt. Bij 120 km/u is de afstand dan uiteraard groter dan wanneer je 50 km/u rijdt.
Als dat inderdaad 2 seconden zou zijn, zou dat bij 100 km/u een afstand betekenen van zo’n 55 meter.
En da’s wel heeeel erg veel…...Vanmiddag heb ik het zelf even “getest” bij een snelheid van ca 60 km/u. Met ingeschakelde DCC op 65 km/u, waarbij de auto dus op afstand bleef van m’n voorligger en ook ca 60 km/u bleef rijden, bleek de tijdsafstand tot de voor me rijdende auto ca. 1 seconde, zo’n 15 meter dus.
Dat is een acceptabel gedrag, voor mij
Ik zal het binnenkort nog eens herhalen bij 100 km/u, als ik weer op de snelweg rij. De afstand zou dan zo’n 25 meter moeten zijn.Overigens, dat aanhouden van die afstand gebeurt bij mij heel gelijkmatig. Niks van (schokkerig) weer optrekken en vervolgens remmen.
Groet,
JWP.S. Ik maak veelvuldig en graag gebruik van de DCC.
Dat maakt ontspannen rijden mogelijk, en je loopt heel veel minder risico post uit Leeuwarden te krijgen.
Als je rekent met 1 seconde reactietijd is dat dus te weinig. In die ene seconde is je voorligger namelijk veel langzamer gaan rijden. En daar houden maar weinigen rekening mee.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Betekent DCC Dynamic Cruise Control? En zit dat in iedere C3 Aircross, dus ook in de mijne van 2017? Ik heb hem pas twee weken dus moet ik nog van alles uitzoeken. Hetgeen ‘domme’ vragen oplevert waarop gelukkig op dit forum slimme antwoorden komen!
Houdt de DCC dus een minimum afstand tot de voorganger? Ik rijd 100 km/u met de Cruisecontrol aan en rijd dan ‘tegen een voorganger aan’ die 80 rijdt. Zakt mijn DCC dan ook naar 80 om weer naar 100 te klimmen als de voorganger harder gaat rijden?
jantje1948 schreef:
Als je rekent met 1 seconde reactietijd is dat dus te weinig. In die ene seconde is je voorligger namelijk veel langzamer gaan rijden. En daar houden maar weinigen rekening mee.
De reactietijd van de DCC is niet 1 seconde.
Die is heeeeel wat sneller
En al rijdend houdt hij de afstand in de gaten, dus ook als de voorligger vertraagt. Dan vertraagt hij, of remt zonodig als het “afremmen in de B-Modus” onvoldoende is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank allemaal. Voorlopig ben ik nog wel bezig met ontdekkingen doen. De navigatie heb ik nog lang niet onder de knie en hetzelfde geldt voor de radio. Dat zijn dingen waarvan ik weet dat ik ze nog niet weet, komen ook die andere nog waarvan ik niet weet dat ik ze niet weet
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Vanmiddag had ik nog even kort contact met een vriend van mij die rijinstructeur is, met name voor groot rijbewijs. Hij gaf aan dat de 2 seconden een wettelijke maatregel is binnen de EU. Hij kent het systeem van PSA, hij rijdt zelf in een DS7 met ACC.
@Paul Jansen: DCC is niets meer of minder dan Cruise Control. De ‘D’ is er denk ik door PSA voorgezet om het flitsender te laten klinken. ACC, oftewel Adaptif Cruise Control, is een Cruise Control die rekening houdt met de voorligger. Indien nodig versnelt of vertraagt de auto. Dit is dan weer te combineren met andere veiligheidssystemen zoals Highway Assist. Vaak is ACC herkenbaar aan het knopje ‘GAP’ op de Cruise Control bedieningslepel.
Als de C3 voorzien is van Android Auto(Android Telefoon) en Carplay(I Phone), dan kan je je telefoon koppelen, met een snoertje of via een dongel, draadloos. Als je Google Maps gewend bent, kan je dit weergeven op je display. Superhandig en kent nog veel meer handige functies, zoals het aansturen van smart apparatuur thuis. Complete waanzin natuurlijk, maar o zo leuk om mee te spelen. ‘Big Boys Toys’ volgens mijn teer beminde.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:jantje1948 schreef:
Als je rekent met 1 seconde reactietijd is dat dus te weinig. In die ene seconde is je voorligger namelijk veel langzamer gaan rijden. En daar houden maar weinigen rekening mee.
De reactietijd van de DCC is niet 1 seconde.
Die is heeeeel wat snellerEn al rijdend houdt hij de afstand in de gaten, dus ook als de voorligger vertraagt. Dan vertraagt hij, of remt zonodig als het “afremmen in de B-Modus” onvoldoende is.
Groet,
JW
Ik had het niet over de DCC maar over de bestuurder zelf.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Precies, die 1 sec. is behoorlijk krap om snel te reageren, het gevaar is dat mensen er blind op gaan vertrouwen, als het systeem om wat voor reden dan ook faalt, is de kans op een aanrijding groot.
JW schreef:kansberg schreef:De kortste afstand is ingesteld op 2 seconden t.o.v. je voorligger. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger verschilt, het ligt er maar aan hoe hard je rijdt. Bij 120 km/u is de afstand dan uiteraard groter dan wanneer je 50 km/u rijdt.
Als dat inderdaad 2 seconden zou zijn, zou dat bij 100 km/u een afstand betekenen van zo’n 55 meter.
En da’s wel heeeel erg veel…...Vanmiddag heb ik het zelf even “getest” bij een snelheid van ca 60 km/u. Met ingeschakelde DCC op 65 km/u, waarbij de auto dus op afstand bleef van m’n voorligger en ook ca 60 km/u bleef rijden, bleek de tijdsafstand tot de voor me rijdende auto ca. 1 seconde, zo’n 15 meter dus.
Dat is een acceptabel gedrag, voor mij
Ik zal het binnenkort nog eens herhalen bij 100 km/u, als ik weer op de snelweg rij. De afstand zou dan zo’n 25 meter moeten zijn.Overigens, dat aanhouden van die afstand gebeurt bij mij heel gelijkmatig. Niks van (schokkerig) weer optrekken en vervolgens remmen.
......
P.S. Ik maak veelvuldig en graag gebruik van de DCC.
Dat maakt ontspannen rijden mogelijk, en je loopt heel veel minder risico post uit Leeuwarden te krijgen.
En vanmiddag heb ik het uitvoerig “getest” op de snelweg.
Daarbij bleek dat ook bij die snelheid van 100 km/u, de tijd tot m’n voorligger ongeveer een seconde was, en ook bleef. Een afstand dus van zo’n 25 meter.
Bij de afslag bleef ik achter m’n voorligger rijden, met ingeschakelde ACC/DCC op 105 km/u.
Die vertraagde eerst langzaam, daarna wat steviger. En dat bleef mijn auto keurig volgen, die hield keurig afstand tot m’n voorligger en remde wat harder toen dat nodig werd. Ik heb dat zo gelaten totdat we nog maar iets van 30 km/u reden, toen heb ik zelf m’n rem beroerd, waardoor de ACC/DCC uitgeschakeld werd.
Al met al: prima gedrag van het systeem
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
@JW Goed dat het je het getest hebt en dat het een veilig gevoel geeft. Dat het systeem accuraat werkt, werd destijds ook al door de autojournalistiek beaamt en ook ik sluit mij hierbij aan.
Toen onlangs een auto zich tussen mij en mijn voorligger ‘propte,’ greep het systeem fors in door te remmen. Mijn vrouw vond het maar gevaarlijk dat de auto dit zo abrupt deed. Even later vroeg ze of de remlichten ook gingen branden bij zo’n actie….. ze is niet eens blond
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Voor de jonkies: vroeger stond er op de snelheidsmeter van de DS en GS(A) wat de remafstand was van de gereden snelheid naar 0. Op droog wegdek.
Natuurlijk moest je toen zelf remmen maar het was al een soort bewustmaking dat de remafstand op hogere snelheid best lang is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat was zeker goed, te meer omdat in die tijd de remafstanden heel wat langer waren dan ze nu zijn, met veel betere remmen en banden.
Vanaf 100 km/u naar stilstand afremmen in 50 meter was toen al heel goed. Tegenwoordig doe je dat in zo’n 35 meter, het verschil is dat die oude auto dan nog met een dikke 40 km/u op het obstakel gebotst zou zijn waar je nu netjes voor stilstaat.
kansberg schreef:De kortste afstand is ingesteld op 2 seconden t.o.v. je voorligger. Dit betekent dat de afstand tot de voorligger verschilt, het ligt er maar aan hoe hard je rijdt. Bij 120 km/u is de afstand dan uiteraard groter dan wanneer je 50 km/u rijdt.
Toch de vraag: waar had jij die 2 seconden gevonden voor dít/ons systeem?
In mijn C5AC-Hy is dat in elk geval niet zó, daar is het niet meer dan 1 seconde wanneer de ACC/DCC geactiveerd is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
De 2 seconden heb ik van een vriend die rijinstructeur is op de vrachtwagen. Vaak is de ACC in een vrachtwagen uitgebreider dan in een personenauto en houdt bijvoorbeeld ook rekening met hellingen. Ik denk dat hij het over de vrachtwagennorm heeft, een vrachtwagen weegt al snel het 30 voudige van een personenauto en heeft uiteraard een langere remweg nodig. als ik hem spreek zal ik het vragen.
Eerlijk gezegd heb ik er in de C5 AC nog nooit op gelet hoeveel de afstand is in meters of seconden, ik heb de ACC altijd op ‘dichtbij’ staan en dat bevalt mij prima. Soms vind ik het te druk om ACC te gebruiken, maar bij een wat rustiger verkeersbeeld werkt het soepel. Soepeler als destijds in m’n Volvo V60, die kon soms erg bruuks reageren op voorliggers.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8