Heren ik heb een uitdaging: Van mijn Citroen C4 picasso ll 1.6 HDI uit 2013 werkt ineens de climate control niet meer naar behoren. Als de verwarming voor beide zijden op bijv 23 graden staat, krijg ik links keurig warme lucht maar rechts blijft hij koude lucht geven. Ik vermoed dat er een klepje of kachelkraan niet goed werkt?
Wie kent dit probleem en de oplossing?
Wie heeft er misschien een schema en/of tekening voor mij waarop ik kan zien waar de verschillende kachel onderdelen zich in het dashboard bevinden.
Alvast bedaankt voor het meedenken, Marijn
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Bij de C5 Aircross is het een min of meer bekend en vaker voorkomend verschijnsel. Daar is de kachelradiateur de oorzaak. Of dit ook opgaat voor een Picasso II, durf ik niet te zeggen.
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Kort geleden was er een ander draadje, met zo’n zelfde soort probleem.
Toen is er, bij een nog jonge auto, een kachel vervangen, maar eerlijk gezegd heb ik toch m’n twijfels gehouden of dáár de oorzaak zat. De kachel is verder ook niet aan onderzoek onderworpen geweest om te kijken of er een oorzaak gevonden kon worden voor dat fenomeen.
Eerder denk ik dat er in veel gevallen iets mis is met de aansturing van de luchtverdelingskleppen. Dat zou met een Diagbox/Lexia analyse in kaart gebracht kunnen worden.
Zoiets zou ik sowieso eerst doen, alvorens tot een forse reparatie/sloop partij te beslissen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 23-10-2024
- C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
@JW Klopt, dat was mijn Aircross. De kachel verwarmt nog steeds heerlijk
Mijn Citroën verleden:
2CV4
2CV6
BX 1.6 TZI Automaat
XM 2.0 16V (LPG)
XM 2.1 12V Diesel
Xantia 1.9 TD Break
Berlingo 1.6 16V Modutop
C5 1.6 HDI Break Ligne Prestige
C5 Aircross 1.6 PT Business Plus EAT8
Is volgens mij een vaker voorkomend probleem bij een C4 (gp), zodra er koude lucht geblazen moet worden werkt het allemaal naar behoren maar met warme lucht komt er vaak lauwe lucht achter uit de roosters. Dacht een keer ergens gelezen te hebben in boekje van de citroen dat dit ook zo aangesloten is.
Heb zelf ook dat er meestal lauwe lucht uitkomt achter maar soms als de rit wat langer duurd na verloop van tijd ook warm, waarom dat zo is geen idee.