Bedankt voor jullie advies.
Heb nog eens goed gekeken op het blok. Kan (nog) niet boven de startmotor kijken want daar heb ik niks los. Maar ik zag aan de linkerkant van het blok (vanuit de auto gezien), ter hoogte van waar eerst de HD regelaar zat, iets op het blok staan. En volgens mij staat daar:
DX 114 1A
Zie ook foto’s.
Is het daarmee op te zoeken welke plaat, drukgroep, vliegwiel etc. er op moeten?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. De onderblokken zijn voor alle latere typen gelijk. Maar zoals citroenSMGZ zegt: een DSFE is een 23 en heeft een diafragma.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op het motorblok zit een plaatje met DX4 voor een 23 carb of DX5 voor een 23 IE.
Update en adviesvragen…
@ Arjan Verkade: ondanks dat ik nu de versnelligsbak ook uit de auto verwijderd heb, kan ik het plaatje met motor type nog niet vinden. Kan me ook niet herinneren dat ik het ooit gezien heb bij mijn vorige restauratie in de afgelopen 10 jaar.
Heb nu de versnellingsbak verwijderd van het blok adhv het DS-TT filmpje (film nr 1) en heb de drukgroep en diafragma koppelingsplaat los gehaald.
Wat me tot nu toe opvalt is:
1. de prise-as die in het toplager zit en door de koppelingsplaat en drukgroep gaat, beweegt niet vrijelijk. Ik denk dat dat wel de bedoeling is. Dit kan er op duiden dat de koppelingsplaat en drukgroep niet exact centrisch zitten??? Het toplager in het vliegwiel waarin deze as gestoken zit, draait wel soepel. Maar dit lagertje ga ik voor de zekerheid toch vervangen.
2. Op de bladen van de drukgroep zie ik sporen van het druklager (zie foto) en deze zijn niet exact het zelfde rondom. Dit kan denk ik ook duiden op het niet centrisch zitten van de koppelingsplaat en de drukgroep???
3. ik zie denk ik vliegroest op de koppelingsplaat zitten. Of in ieder geval vervuiling. De koppeling is nog wel goed zo te zien (zie foto).
Mijn vragen zijn:
Kan het zijn dat bovenstaande 3 punten het probleem met het koppelen geven waardoor de motor gaat schudden bij het optrekken van stilstand?
Is het verstandig om de koppelingsplaat, drukgroep en druklager (met veer) te vervangen door nieuwe, ondanks dat dit spul allemaal vrij nieuw is en er nog goed uit ziet?
Citroen DS 23 pallas 1973
Ik heb ook nog vragen over de nokkenas keerring. Deze heb ik verwijderd en ik zie aan de binnenkant een veertje rondom lopen dat onderbroken is (zie foto). Is dat normaal?
Tevens zie ik in de nokkenas keerringhouder, een metalen clipje zitten (zie foto). Is dat ook normaal?
Citroen DS 23 pallas 1973
Dat veertje zal aan 1 zijde een conusje hebben waarmee ie aan de andere zijde erin geschroefd zit. Overigens: je koppeling ziet er ietwat ‘‘mottig’’ uit, vreemde slijtsporen beetje glans-plekjes alsof ie niet schoon is. Als het mijn wagen was twijfelde ik niet, nieuw erin.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Dat gebroken veertje wil zeggen dat de keerring niet meer werkt. Dat veertje geeft spanning aan de kunststof lip die afdicht.
Het kan best zijn dat dat veertje gebroken is door de demontage.
Het metalen clipje lijkt me een overblijfsel van een oude keerring, stukje van de metalen rand die er niet uit wilde ?
To err is human, not to err is divine.
Inderdaad, na wat kopie en plakwerk kon ik goed inzoomen op de foto en werd het duidelijk dat het veertje gebroken is en de sluiting die ik bedoel is zichtbaar net iets onder het rode pijltje.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Ja dat veertje in de keerring zal wel geknapt zijn bij het verwijderen want dat gaat niet echt soepel.
Maar dat metalen palletje vind ik vreemd. Want zover ik kan zien zit er geen ijzer aan de keerring. Ik kan het wel een beetje bewegen maar krijg het er (nog) niet uit.
Zou dat palletje een functie hebben. Het zit vlakbij de as van het ontstekingsmechanisme…
Citroen DS 23 pallas 1973
Die keerring heeft van binnen een stalen ring waaromheen de kunststof gegoten wordt.
Maar als ik nog een keer goed kijk: Is dat niet het aandrijftandwiel van de verdeler ?
To err is human, not to err is divine.
Dat is inderdaad wat het is. Overigens leerde ik in de jaren 80 iets eenvoudigs en uitermate nuttigs : draai een zelftappertje in de keerring, en trek daar aan, dan komt ie er vanzelf gedwee uit.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jarbekkers schreef:@ Arjan Verkade: ondanks dat ik nu de versnelligsbak ook uit de auto verwijderd heb, kan ik het plaatje met motor type nog niet vinden. Kan me ook niet herinneren dat ik het ooit gezien heb bij mijn vorige restauratie in de afgelopen 10 jaar.
Het typeplaat van de motor ziet er zo uit:
Voorbeeld
Het hoort boven de startmotor te zitten, op het oog waar de startmotor aan vast zit.
In sommige gevallen is het gewoon niet meer aanwezig.
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jarbekkers schreef:@ Arjan Verkade: ondanks dat ik nu de versnelligsbak ook uit de auto verwijderd heb, kan ik het plaatje met motor type nog niet vinden. Kan me ook niet herinneren dat ik het ooit gezien heb bij mijn vorige restauratie in de afgelopen 10 jaar.
Het typeplaat van de motor ziet er zo uit:
https://nuancierds.fr/exemple mine2.htm
Het hoort boven de startmotor te zitten, op het oog waar de startmotor aan vast zit.
In sommige gevallen is het gewoon niet meer aanwezig.
@Arjan, bedankt voor de duidelijke uitleg met foto’s. Ik ga deze week nog eens goed kijken. Maar denk idd dat het er niet meer zit.
@Bibberkip: goed idee met die zelftapper. Hoop het echter nooit meer te vervangen…
@Citroenmgz. Dit lijkt me een heel goede verklaring voor dat palletje in het gat van de nokkenas, want dat stuk aandrijftandwiel grijpt in het tandwiel dat om de nokkenas zit. Pfff dat scheelt weer.
Ik heb besloten om idd alles te gaan vervangen. Dwz het nokkenas lager, de nokkenas keerring, het toplager, de koppelingsplaat, de diafragma drukgroep, het drukgroep lager met de veer.
Maar… nu heb ik nog wat vragen. Excuses voor de kleine foto’s, maar anders krijg ik ze niet ge-upload. Tevens moet ik deze vragen met foto’s verdelen over 2 Reply’s omdat ik maar 3 foto’s per reply kan toevoegen.
Op dit moment zit er dus een drukgroep lager in zoals op de foto 1… en dat samen met de veer op de foto 2 en 3. de uiteindes van de veer vallen echter niet goed in de 2 kuiltjes in het drukgroep lager.
Verhaal gaat verder in volgende reply…
Citroen DS 23 pallas 1973
Op de website van bijvoorbeeld Der Franzose staat dat het drukgroep lager dat ik nu gebruik, voor auto’s tot 1972 is en dat een ander lager voor auto’s vanaf 1972 is (zie foto 4). Mijn auto is van 1973.
Tevens zou dan ook niet die veer van foto 2 en 3 gebruikt moeten worden, maar de veer van foto 5.
Mijn vragen zijn:
Moet ik het drukgroep lager zoals op foto 4 gebruiken? (wat de Franzose dus aangeeft)
Moet ik daar dan het veertje zoals op foto 5 bij gebruiken? (wat de Franzose ook aangeeft)
Zo ja, weet iemand hoe dat veertje bevestigd moet worden?
Citroen DS 23 pallas 1973